השמיים הם הגבול: אחרי שנים של הערכות שונות ומו"מ סוף־סוף יוצאת לדרך עסקת המיזוג בין חברת התעופה ישראייר שבבעלות אי.די.בי עם חברת הבת של אל־על סאן דור. על פי תנאי העסקה שדווחו לבורסה, אל־על תקצה 25% ממניות החברה הממוזגת לאי.די.בי. עוד נמסר כי אל־על תזרים לאי.די.בי סכום מותנה בגובה 24 מיליון דולר, שתואם את הונה העצמי של ישראייר. חלק מהסכום יועמד כהלוואת בעלים וחלקו יוזרם לתוך החברה הממוזגת. בנוסף, התחייבו אל־על ואי.די.בי להעמיד ערבויות וביטחונות לחברה הממוזגת בסכום של 33 מיליון דולר.



העסקה כולה כפופה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים. כיום מחזיקה אל־על את מניות סאן דור במלואן. החברה בת מתמחה בטיסות שכר. מהלך המיזוג מהווה אתגר עסקי לא פשוט לחברת ארקיע, שתיאלץ מעתה להתמודד עם חברה מתחרה גדולה הרבה יותר שתהיה בעלת יכולת מכירה ובעלת יתרונות עסקיים נוספים לא מבוטלים. את אל על ייצגו עורכי הדין דן שמגר ואריאל עמינצח שותפים במשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות'.



על פי הנתונים עולה כי אל־על קיבלה אופציה לרכישת מניותיה של אי.די.בי בחברה הממוזגת, ואילו אי.די.בי מצדה קיבלה אופציה שמחייבת את אל־על לרכוש בעתיד את מניותיה. חתימת העסקה התעכבה עד היום, בין היתר, על רקע חששות של טייסי שתי החברות מצמצומי התייעלות.



השלמת העסקה מותנית במספר תנאים שהמהותי ביניהם הנו קבלת האישור לעסקה מהרשות להגבלים עסקיים. תנאי נוסף קובע כי ההון העצמי של סאן דור ושל ישראייר לא יהיה שלילי בדוחות החברות לסיכום 2017, ובנוסף, נקבע כי ההון העצמי המוחשי של ישראייר לא יפחת מ־7 מיליון דולר ביום השלמת העסקה.


מטוס אל על. צילום: מרק ישראל סלם



השלמת העסקה מתוכננת לסוף דצמבר 2017 עם אופציה להארכת המועד עד סוף חודש יוני 2018. לפני השלמת העסקה, התחייבה חברת ישראייר למכור את המטוסים שבבעלותה ולחכור אותם מחדש תמורת 70 מיליון דולר. המהלך יביא לשיפור משמעותי בתזרים המזומנים של החברה. עוד נמסר כי לאל־על ניתנה אופציה ראשונה לרכישת מטוסים אלה באותם תנאים.



יצוין כי מיזוג שתי החברות ישפר את מעמדה של אל־על בשוק טיסות השכר, בעיקר בטיסות למדינות באירופה. המיזוג ישפר את היכולת לתכנן את מספר המושבים במטוסים ולהגיע ליעדים חדשים, שהיו עד כה נחלתה הבלעדית של סאן דור.



ישראייר, באמצעות החברה הממוזגת, תמשיך עם טיסותיה לאילת (יעד שאליו טסה אל־על בעבר עד אשר החליטה להפסיק זאת - י"ש). שתי החברות ימשיכו לטוס גם בשבת. ישראייר, שמנוהלת על ידי אורי סירקיס, עוסקת בארגון תיירות לחו"ל ולישראל. היא סיימה את 2016 במחזור מכירות של 1.36 מיליארד שקל וברווח של 45 מיליון שקל.



השיפור בתוצאותיה אפשר לחברה לפרוע חלק מההלוואות לבנק לאומי ובכך לשפר את תזרים המזומנים. סאן דור משווקת טיסות שכר וטיסות סדירות. היא מעסיקה 30 עובדים וסיימה את 2016 עם הכנסות של 77.5 מיליון דולר.



באל־על, שמנוהלת על ידי דוד מימון, ונמצאת בבעלות משפחת בורוביץ', סבורים כי המיזוג "יהווה מנוע צמיחה, ודבר זה יגדיל את מחזור העסקים שלה ורווחיותה תוך ירידה בהוצאות". העובדה כי החברה הממוזגת תטוס גם בשבת צפויה לשפר את המיצוב שלה בשוק הטיסות הבינלאומיות. אי.די.בי, הנמצאת בבעלות אדוארדו אלשטיין, מוכרת את ישראייר לאחר שהגיעה למסקנה שתרומתה לפעילות הקבוצה אינה מהותית, ועדיף למקד את הפעילות בחברות עם תועלת עסקית גבוהה יותר.