הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה אתמול להשאיר את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 0.1%. יודגש כי זהו החודש ה־30 ברציפות שבו הריבית ניצבת על רמתה האפסית – נתון שלא מתרחש בשום בנק מרכזי מוביל בעולם המערבי. למרות זאת, ולמרבה ההפתעה, האנליסטים מעריכים כי הסיכוי שהריבית תעלה עד סוף השנה הנו אפסי. להערכות אלו שותפים גם בבנק ישראל, שם צופים כי הריבית במשק תעלה מ־0.1% ל־0.5%, אבל זה צפוי לקרות, לדבריהם, עד סוף 2018.



יצוין כי בעבר התחזיות שלפיהן הריבית תעלה עד סוף 2017 התנפצו בפניהם של אלו שחזו זאת. הריבית תישאר אפסית כל עוד האינפלציה לא תיכנס לתחום היעד וכל עוד השקל יהיה "חזק מדי" בהשוואה למטבעות הזרים, ובראשם כמובן הדולר האמריקאי.



צריך להוסיף כי בהודעת בנק ישראל שנמסרה אתמול לא היו חדשות מרעישות, למעט עדכון נוסף של תחזית הצמיחה ל־3.4%: "בכוונת הוועדה המוניטרית להותיר את המדיניות המרחיבה על כנה, כל עוד הדבר יידרש כדי לבסס את סביבת האינפלציה בתחום היעד. בנק ישראל ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות באינפלציה, בכלכלה הריאלית, בשווקים הפיננסיים ובמשק העולמי", נאמר בהודעה.



סייע להתאוששות השקל



השארת הריבית ללא שינוי, יחד עם הנתונים המקרו־כלכליים החיוביים בארה"ב ועליית הריבית סייעו להתאוששות השקל בשבוע האחרון, והוא פחת לעומת הדולר בשיעור של 2%. גם אתמול נמשכה מגמת הפיחות והשער היציג עלה ב־0.54%.



למרות נתונים אלו, שיעור הייסוף האפקטיבי של השקל לעומת הסל הסתכם בשנה האחרונה ב־9.4%. בתדרוך לכתבים אתמול הדגישה הנגידה קרנית פלוג כי בנק ישראל ימשיך לרכוש מטבע חוץ, "עד שיוחלט אחרת". יתרות מטבע החוץ, יצוין, כבר מתקרבים ל־109 מיליארד דולר, לאחר שמתחילת 2017 נרכשו 7 מיליארד דולר נוספים.



על פי הסברי הוועדה, סביבת האינפלציה עדיין נמוכה, והציפיות לאינפלציה עדיין נמוכות מהיעד. ההנחה גורסת כי האינפלציה בעוד 12 חודשים מהיום תעמוד על 0.8%, ותהיה נמוכה מהיעד הממשלתי שנקבע (1%־3%).



הסיבות לכך הן הייסוף הנמשך בשקל, התגברות התחרות במשק וצעדי הממשלה להפחתת יוקר המחיה. מאידך, קיימת תקווה כי עליית השכר הנומינלי, סביבת הפעילות החזקה והאינפלציה בעולם יפעלו לעליית המדדים.



על פי נתוני הוועדה, המשק המשיך לצמוח גם ברבעון השני, ושוק העבודה ממשיך להפגין עוצמה. צמיחת היצוא מתבססת על גידול ביצוא השירותים, והגידול בסחר העולמי עשוי לסייע ליצוא הסחורות המדשדש. על רקע זה הוחלט כאמור על העלאת תחזית הצמיחה ל־2017 ל־3.4% בהשוואה ל־2.8%, ההערכה בתחזית האחרונה.



בנוגע לשוק הדיור טוענים בבנק ישראל כי בחודשים האחרונים מסתמנת התייצבות במחירי הדירות והתקררות בשוק. עוד מראים הנתונים כי נרשמה ירידה בכמות העסקאות ובקצב המכירות של דירות חדשות. בקצב החודשי של מתן משכנתאות חדשות נמשכת מגמת התמתנות; עליית ריבית המשכנתאות נעצרה ואף מסתמנת ירידה מסוימת בחודשים האחרונים.