הדוחות שפורסמו בימים האחרונים מגלים כי חברת כלל ביטוח סיימה את הרבעון השני של השנה ברווח של 65 מיליון שקל, לעומת הפסד של 293 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. את מחצית 2017 סיימה החברה ברווח של 205 מיליון שקל - לעומת הפסד של 542 מיליון שקל במחצית המקבילה ב־2016. הרווח הרבעוני מהווה תשואה של 5.4% על ההון הנמוך מממוצע השוק.



כלל ביטוח אינה נשלטת על ידי בעל שליטה מוגדר, אף שחברת אי.די.בי פיתוח מחזיקה במחצית ממניותיה. היא מנוהלת על ידי איזי כהן, שרק בתחילת החודש האריך בשנתיים את הסכם העסקתו, שאמור היה להסתיים בחודש אוקטובר הקרוב. בתפקיד יו"ר הדירקטוריון משמש דני נווה.



רק לפני מספר ימים נחתם בחברה, מיד לאחר עריכת המאזן, הסכם קיבוצי ראשון עם העובדים, לאחר מאבק ארוך שכלל את השבתת החברה. הדוחות


הכספיים של כלל ביטוח עומדים בסימן "פעולות חד־פעמיות", ובראשן מחיקה של 81 מיליון שקל בתיק הגמל. סכום המחיקה בפעילות הגמל נקבע על סמך חוות דעת של מעריך שווי חיצוני, ולכן העובדה כי תיק נכסי קופות הגמל נשחק ב־2% ל־33.4 מיליארד שקל אינה מפתיעה. מנגד, תיק הפנסיה גדל ב־7% ל־57.6 מיליארד שקל (כולל קרנות ותיקות).



בכלל ביטוח הסבירו כי שיעור דמי הניהול במגזר הגמל נמצא בירידה מתמשכת עקב תנאי התחרות, וכפועל יוצא מכך החברה הכירה כאמור בירידת ערך מוניטין של 81 מיליון שקל (53 מיליון שקל לאחר מס). כאשר מספר זה אינו מקרי: ההכנסות מדמי ניהול בגמל ירדו מ־99 מיליון שקל ל־89 מיליון שקל, עקב תנאי התחרות. ההפסד הכולל בגמל הסתכם ב־83 מיליון שקל לעומת רווח של 18 מיליון שקל בתקופה המקבילה. אירוע חד־פעמי נוסף שנרשם הוא עדכון של 15 מיליון שקל של הפרשות בגין תביעות.



עוד אירועים חד־פעמיים שנרשמו בחברה כללו הפרשות של 64 מיליון שקל לפני מס, 29 מיליון שקל מתוכם בביטוח כללי ו־35 מיליון שקל בחיסכון ארוך טווח. כמו כן, נזקפה הכנסה חד־פעמית של 88 מיליון שקל בעקבות עדכון שיעור היוון בהתחייבויות למבוטחים, והכנסה נוספת של 85 מיליון שקל בגין השינוי בסביבת הריבית. נתונים נוספים מגלים כי ההכנסות מפרמיות גדלו ב־10% ל־4.9 מיליארד שקל, הנכסים המנוהלים הסתכמו ב־182 מיליארד שקל וההון הסתכם ב־4.88 מיליארד שקל.



אף שלחברה קיים עודף הון של 900 מיליארד שקל מעבר לנדרש על ידי האוצר, הדירקטוריון לא המליץ על חלוקת דיווידנד במזומן - לצערם של בעלי המניות העיקריים, ובראשם כאמור אי.די.בי. חברה זו כאמור חויבה בעבר על ידי האוצר למכור בהדרגה את אחזקותיה אבל היא עושה את זה, על פי גורמים שונים, "בעצלתיים", ותוך כדי ניהול מאבקים משפטיים. בתגובה לנתונים הוסיף כהן כי "כלל ביטוח מתאימה את פעילויותיה לדרישות רגולציה רבות וזאת בתקופה של שחיקה במרווחי הרווח, סביבת ריבית נמוכה ואי יציבות בשוקי ההון. הביצועים והמאמצים הניהוליים הם אלו שאפשרו לחזק את מבנה ההון שלה בעידן משטר ההון החדש.