שר האוצר, משה כחלון, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, סיכמו לקדם תהליכי חקיקה של רפורמה על השימוש בכסף מזומן, כך דווח הערב (ראשון) ב"החדשות". כתוצאה מהרפורמה הצפויה, עסקה בין שני אנשים פרטיים תוגבל עד 25 אלף שקל. עסקה בין אדם פרטי לבעל עסק תוגבל עד 5,000 שקל. החיסכון למשק כתוצאה מכך צפוי להיות כחצי מיליארד שקל בשנה. הרפורמה נועדה להילחם בהון השחור.

ההמלצות לרפורמה בתחום קיימות כבר שנתיים, אך ועדת החוקה של הכנסת לא הזדרזה לקדמה. מסיבה זו, כחלון ונתניהו העבירו את מהלכי החקיקה לוועדת הכספים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר כי הוא מתכוון לקדמה, בניגוד לציפיות קודמות. בשנה הראשונה המהלך צפוי להניב לקופת המדינה 300-500 מיליון שקל, ובשלב הבא עד מיליארד שקל. במשרד האוצר אומרים כי יש צורך דחוף בסכום הזה בקופת המדינה. 



כזכור, בחודש יולי, הממשלה אישרה את המלצות ועדת לוקר להגבלת השימוש בעסקאות מזומן במשק. על פי אותה הצעה, לא יהיה ניתן לבצע עסקאות במזומן בסכום הגבוה מ־ 10,000 שקל, ובין אנשים פרטיים יעמוד הסכום המרבי על 15 אלף שקל. עוד המליצה אז הוועדה, שבראשה עמד מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, כי ב"שלב הבנק" ייאסר על ביצוע עסקאות במזומן בסכום העולה על 5,000 שקל.



על פי הנתונים, בשנת 2012 בוצעו שלושה מיליון עסקאות במזומן בסכום העולה על 5,000 שקל, בהיקף מצטבר של 273 מיליון שקל. עוד התברר כי הציבור החזיק ברשותו מזומן בהיקף של 49 מיליארד שקל, והבנקים החזיקו בחמישה מיליארד שקל נוספים. 

משה כחלון. צילום: פלאש 90
משה כחלון. צילום: פלאש 90