הלחץ מצד העובדים, השיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו למנכ"ל החברה קאר שולץ או החלטה אסטרטגית להישאר בארץ? ארגון ההסתדרות הלאומית הודיע היום (ראשון) כי סבב הפיטורין הראשון שתוכנן במפעלי ירושלים נדחה, וכי העובדים ימשיכו להיות מועסקים בהם לפחות עד שנת 2017. ועד עובדי טבע טבליות ירושלים וההסתדרות הלאומית בתגובה משותפת להחלטת הנהלת טבע לדחות את פיטורי העובדים עד סוף שנת 2019: "השארת מפעל טבע טבליות בירושלים על כנו מהווה ניצחון של הקול השפוי. אנו שמחים שהמפעל הרווחי ביותר של טבע ימשיך להתקיים ומאות עובדיו יחזרו בהדרגה לעבודתם. לדאבון לב, מעט מן העובדים שכן יפוטר יקבל סל הטבות מוגדל, תכנית השמה ותעסוקה מלאה, כך שעתיד פרנסת העובדים יובטח. אנו נמשיך לעמוד לצידם של העובדים במאבקם הראוי. מדובר ביום היסטורי שאנו בטוחים שיחזיר את כלל חברת טבע למסלולה הנכון."



שר העבודה והרווחה חיים כץ (ליכוד) ברך על ההחלטה ואמר: ״אני מברך על ההחלטה שלא לסגור את מפעל טבע טבליות בירושלים. זה הדבר הנכון כלכלית ומוסרית. אי אפשר לקבל מצב שבו סוגרים מפעל לאומי עם רווח של 27% ופוגעים במאות משפחות ישראליות בלי סיבה״. גם חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני) הביע את שמחתו ואמר כי ״הנהלת טבע חשבה שתוכל לזלזל בממשלת ישראל ובארגוני העובדים ולשלוח את כל עובדי טבע המסורים בישראל לביתם, אך נתקלה בחזית איתנה של עובדים מאורגנים וחברה ישראלית סולידרית. אני שמח על סימנים ראשונים של אחריות וחיבור למציאות הישראלית מצד ההנהלה הבינלאומית של טבע. נמשיך להיאבק עד אחרון עובדי החברה בישראל״.



תגובת טבע לפרסומים האחרונים: "טבע מנהלת הליך היוועצות אינטנסיבי עם וועד העובדים וההסתדרויות, וקרובה לגיבוש הסכמות באשר למספר העובדים באתר טבע בירושלים אשר יידרשו לסיים את עבודתם עוד ברבעון הראשון של שנת 2018, וכן לאופן סגירת האתר בסוף שנת 2019, כפי שתוקשר. אנו מברכים על חזרתם לעבודה מחר של כל עובדי אתר הטבליות בירושלים. טבע מחוייבת לניהול הליך הוגן ומכבד, וכן לסיוע בהכשרה ובאיתור הזדמנויות תעסוקתיות חלופיות לעובדים שמשרתם תתייתר". לרקע נציין כי הפרסומים על כך שלא נפטר כלל עובדים עד לסוף 2019 אינם נכונים... וכי בזכות מאמצים רבים שהושקעו וכן התחשבות בעובדים, הצלחנו למצוא תעסוקה ליותר עובדים, כך שהגל הראשון של הפיטורים יצטמק מעט".



מפעל טבע בהר החוצבים, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מפעל טבע בהר החוצבים, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



תוכנית הקיצוץ: 25% מעובדי החברה, 1,700 בישראל



כזכור, לפני כשלושה שבועות הודיעה החברה על פיטורי 25 אחוז מעובדיה ברחבי העולם, זאת במסגרת "תוכנית ההתייעלות" של החברה. מדובר בכ-14 אלף עובדים, 1,700 מהם בישראל. בשבוע שעבר, נועד מנכ"ל החברה, קאר שולץ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר לו כי לא ישנה את החלטתו לגבי הפיטורים והקיצוצים בחברה. הפגישה, שנערכת במשרד ראש הממשלה, בנוכחות שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה, אלי כהן, ושר העבודה והרווחה, חיים כץ נערכה כשבחוץ נערכה הפגנה של למעלה מאלפיים מעובדי החברה.

בהודעת לשכת ראש הממשלה נאמר כי בפגישה דרשה הממשלה להשאיר את המפעלים בירושלים. "מנכ"ל טבע לא נענה לדרישה, אך הציע לעבוד יחד עם הממשלה כדי להכשיר עובדים ולחפש פתרונות תעסוקה חלופיים לרוב העובדים במפעלים שייסגרו. בפגישה סוכם על הקמת צוות משותף לטבע ולממשלה, במטרה למצוא פתרונות הכשרה לעובדים. מנכ"ל טבע חזר על התחייבותו לשמור על מטה החברה והמו"פ של טבע בישראל".

מחברת טבע נמסר לאחר הפגישה, כי "המציאות העסקית הנוכחית של טבע מחייבת פעולה מידית ומשמעותית אשר תבטיח את עתיד החברה. ללא נקיטת צעדים נמרצים בשבועות ובחודשים הקרובים גוברת החשיפה להשתלטות פוטנציאלית על החברה. בהתאם לכך, לפני כשבוע פרסמה טבע תכנית רה-ארגון מקיפה, החיונית להשבת הביטחון הפיננסי והיציבות העסקית של החברה. תכנית הרה-ארגון צפויה להביא לצמצום של כ-14,000 משרות ברחבי העולם. חלק מהתכנית כולל רה-ארגון מקיף וביצוע אופטימיזציה ברשת התפעול של החברה, הבאה לאחר בחינה מדוקדקת של כל אחד מיותר מ-80 מפעליה ברחבי העולם".