בנק דיסקונט יידרש למכור את חברת כרטיסי האשראי ויזה כאל כתנאי לרכישת בנק דקסיה, אם וכאשר העסקה תגיע לשולחן הממונה על ההגבלים. כך נודע ל"מעריב־השבוע".  מנכ"לית בנק דיסקונט, לילך אשר טופילסקי, סיכמה בתחילת ספטמבר את רכישת כל מניות דקסיה בסכום של 670 מיליון שקל, המשקף מחיר גבוה ממחירי הבורסה. העסקה לרכישת דקסיה אמורה להתבצע באמצעות חברת הבת מרכנתיל, הנשלטת במלואה על ידי דיסקונט.



על מנת להשלים את העסקה צריך דיסקונט לעבור שני מכשולים: הראשון - קבלת היתר של הפיקוח על הבנקים שלפי ההערכות יינתן בעקבות שיחות מוקדמות שנוהלו עמם. המכשול השני, המהותי יותר, הוא הממונה על ההגבלים. ניסיון העבר מוכיח שהממונה מיכל הלפרין אינה ממהרת לאשר עסקאות מיזוגי בנקים, כמו במקרה של פסילת הבקשה למיזוג בנק אגוד עם בנק מזרחי טפחות (החלטה שבעקבותיה הוגש ערעור לבית הדין להגבלים עסקיים). הממונה הלפרין לא אישרה את העסקה, בין השאר בעקבות לחץ של הדרג הפוליטי ובראשו שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (כולנו), הסבור שכל עסקה של מיזוג בין הבנקים רק מגדילה את הריכוזיות במערכת הבנקאית.



בהקשר זה כהן גם מבקר את עמדת הפיקוח על הבנקים, המאשר מהלכים כאלה. אתמול אמר כהן ל"מעריב־השבוע": "עדיין לא ברור אם הממונה תאשר את מיזוג דקסיה. אם עסקה כזאת, שמהותה פגיעה בתחרות בין הבנקים, תקרה, אפעל כדי לאלץ את בנק דיסקונט כדי למכור את אחזקותיו בחברת כרטיסי האשראי ויזה כאל. דיסקונט הוא הבנק היחיד שנותר עם חברת כרטיסי אשראי, ואם יש לו 670 מיליון שקל פנויים כדי לרכוש בנק, כנראה שמצבו יהיה מספיק טוב גם בלי חברת כרטיסי אשראי".



יש לציין כי עמדת השר מחלחלת גם לדרגי המקצוע שכאמור עלולים להתנות את אישור העסקה במהלך המשלים. לדיסקונט, כזכור, הותר באישור בנק ישראל (ולמורת רוחם של המתחרים) להמשיך להחזיק את השליטה בחברת כאל. הדבר נועד, לדעת בנק ישראל, לאפשר לחזק את מעמדו מול הבנקים האחרים. אנשי מקצוע כמו פרופ’ אבי בן בסט או דרור שטרום לא היו מאושרים מכך, אבל למרות זאת המהלך אושר. בנק דיסקונט מעוניין ברכישת דקסיה כדי להשיג דריסת רגל ברשויות המקומיות ולהרחיב את פעילות האשראי בתחומים הכוללים תשתיות. מבחינת הבנק, המיזוג לא יביא לשום פגיעה בלקוחותיו או בתחרות.



נוסף על כך, הממונה על ההגבלים אמורה לאשר גם את מיזוג בנק אוצר החייל לתוך הבנק הבינלאומי. עובדי אוצר החייל מתנגדים בתוקף לבקשת המיזוג, ועקב כך הכריזו על סכסוך עבודה ועל הכוונת להוציא אל הפועל צעדים ארגוניים. “נכון שאנחנו נאבקים על הבית והפרנסה וחובתה של הנהלת הבנק לכבד הסכמים, אבל זהו לא מאבקנו היחידי", נכתב במודעות ענק שפרסם ועד העובדים ערב החג, “אנחנו נאבקים עבורכם עם לקוחות הבנק והציבור הישראלי בכלל".