חודש לפני הבחירות, הלמ"ס מפרסם היום (ראשון)  נתוני צמיחה מדאיגים למשק הישראלי. בשלושת חודשי הרבעון השני של שנת 2019, הצמיחה של מדינת ישראל הסתכמה בכ-1% בלבד, לעומת צמיחה של 4.7% ברבעון הראשון של השנה ושל 4.2% ברבעון האחרון של שנת 2018. אחת הסיבות העיקריות לנתונים המאכזבים, הוא גידול נמוך של שוק ייבוא הרכב, שגדל בשני אחוזים, וזאת לעומת גידול של 5.7% ברבעון הקודם.



בנוסף לכך, על פי נתוני הלמ"ס, נרשמה גם ירידה בהוצאה הפרטית לנפש, שירדה בכ-1.35% לעומת הרבעון הראשון של 2019 ובכ-3% מהרבעון המקביל בשנת 2018. עם זאת, בזכות הרבעון הראשון של 2019, הצמיחה בחציון הראשון של השנה, 3.6%, עדיין גבוה יחסית לקצב הצמיחה של רוב מדינות ה-OECD, וגדול מעט יותר מהצמיחה ברבעון הראשון של 2018, שעמד אז על 3.5%.



נתוני צמיחת המשק הישראלי
נתוני צמיחת המשק הישראלי



בנט: להסיר רגולציה; שלח: כישלון של נתניהו ולפיד


בציוץ שפרסם חבר "ימינה" ושר החינוך לשעבר נפתלי בנט, הוא כתב כי מדינת ישראל מתחילה לאבד שליטה בכלכלה. נתוני ההאטה בצמיחה, לצד אובדן השליטה בהוצאות הם חיבור מסוכן. אנחנו קטנים בקצב גידול ההכנסות ומזנקים בהוצאות. חלק גדול מדי מהצמיחה שכן קיימת מגיע מרכש מכוניות וצריכה. 

צמיחה בריאה היתה אמורה להיות באמצעות גידול בפיריון ובהשקעות בתשתית. אסור לקפוץ למסקנות בעקבות רבעון רע אחד, אבל—בעיית הבעיות בישראל קיימת ומתעצמת—פיריון נמוך. שעת עבודה של ישראלי מניבה מעט מדי ערך. מה עושים? מצמצמים רגולציה וביורוקרטיה, מגדילים השקעות בתשתית, מורידים מסים, מזניקים חינוך והכשרה מדעית וטכנולוגיית. הרבה פעולות 'אפורות' וקריטיות".

 

לעומתו, חבר הכנסת עופר שלח מ"כחול לבן", הטיל את האשמה במערכת הפוליטית ובראש הממשלה, וכתב כי "הצמיחה נעצרה, את מערכת הבריאות מרעיבים, הגרעון גדל. ארבע שנות נתניהו - כחלון הן כשלון מהדהד".