יותר מחצי מיליון דורשי עבודה חדשים נוספו למשק; רבים מהם יצאו לחל"ת, אחרים פוטרו. סביר להניח שחלקם יחזרו לתפקידם הקודם בתום המשבר, מועד שכרגע אינו ידוע. חלקם ייפגעו בשל קיצוצים של מקומות עבודה שייאלצו להתרגל למצב החדש. העתיד לוטה בערפל, ומי שנמצאות בקו החזית כרגע בכל הנוגע לשוק העבודה הן מנהלות משאבי האנוש של החברות הגדולות (גם גברים נושאים בתפקיד, אך יש הגמוניה נשית), שמתפקדות גם כמש"קיות ת"ש של העובדים שנאלצים לקבל בשורות לא נעימות. בתוך אי הוודאות שוחחנו עם ארבע נשים, סמנכ"ליות משאבי אנוש בכירות מארבע חברות, שמספרות על העבודה בימים אלו, על ההתנהלות מול העובדים שנאלצים לצאת לחופשה כפויה, וגם על הצפי לעתיד.

"קודם כל, כדאי לציין שאחד האתגרים הכי חשובים בהתמודדות עם משבר הקורונה הוא נושא העבודה מהבית לאורך זמן. אומנם ההייטק מורגל יותר מתחומים אחרים בעבודה מרחוק, אך כעת אלו היקפים שונים לגמרי, שדורשים היערכות רבה, ואין לדעת כמה זמן זה יימשך", אומרת רותם קציר, ראש משאבי אנוש ((Head of People בקרן ההון סיכון פיטנגו. "אין הרבה חברות שיודעות להתנהל בצורה מבוזרת לגמרי, תרחיש שעשוי להפוך למציאות בטווח הקרוב, אם מספר האזרחים שנדרשים לבידוד ילך ויגדל".

מה יקרה אם השוק ייאלץ להצטמצם בהמשך? ייתכן מאוד שלא כל מי שיצא לחל"ת יחזור. האם וכיצד נערכים לכך?
"זה אך טבעי שבתקופה של חוסר ודאות מעסיקים מעדיפים להימנע מהחלטות ארוכות טווח כגון פרידה מעובדים יקרים ונחוצים, ולכן בוחרים באפשרות החל"ת. מאידך, אי אפשר להתעלם מהשפעות המאקרו של המשבר על השווקים, ואכן קיים סיכוי לא נמוך שהרבה חברות ייאלצו לפתוח בתהליכי קיצוצים ושחלק מהעובדים שיצאו לחל"ת לא יחזרו לעבודה".

איך מתמודדים בינתיים?

"לפני הכל, אנחנו צריכים לזכור שאנחנו באירוע מתגלגל, שעוד לא ברור איך יסתיים ומה יהיו השלכותיו. כנראה אם המשבר היה מסתיים היום, ההשפעה הייתה מועטה יחסית. ככל שהמשבר יימשך יותר זמן, השלכותיו יהיו קשות יותר, וארגונים יידרשו לתגובה חריפה יותר. ועם זאת, קיצוצים הם מנת חלקן של חברות גם בעתות של שקט, ואנחנו, אנשי משאבי האנוש, מאומנים בהם. כמו בכל תהליך של פיטורים, כדי להקל על העובד, תפקידנו הוא קודם כל לייצר את הבהירות הרבה ביותר בנוגע לכוונת החברה, בשלב מוקדם ככל האפשר, כדי לאפשר לעובד להתכונן לשלב הבא - חיפוש עבודה".

יש צפי לעתיד?

"במקביל לחברות שייאלצו לפטר עובדים, יהיו חברות ששימשיכו לגייס. לנו, בפורטפוליו של פיטנגו, יש המון חברות שממשיכות לגייס, גם אם באופן מתון יותר, ומתוקף תפקידי כראש משאבי אנוש בקרן, אני נמצאת בצומת שמאפשר לעזור למפוטרים להגיע לאותן חברות. בימים האחרונים כבר קיבלתי כמה פניות מחברות שממשיכות לגייס וביקשו להפנות אליהן מפוטרים בתחומים הרלוונטיים להן, אם יהיו כאלה".

רותם קציר, ממונה על משאבי אנוש בפיטנגו (צילום: פזית אור)
רותם קציר, ממונה על משאבי אנוש בפיטנגו (צילום: פזית אור)


במקצוע הזה ידוע שביום שהשגרה תחזור, תתחיל העבודה האמיתית – אולי קיצוצים נרחבים יותר. איך מתמודדים עם זה? הן ברמה העסקית והן ברמה האישית. אני מניחה שזה תפקיד לא קל״.
"אומנם חזרה לשגרה לאחר תקופה כזו אכן מביאה איתה הרבה אתגרים, אבל אני דווקא חושבת שהעבודה האמיתית נעשית עכשיו. דווקא עכשיו, כשהכל זז ומשתנה מדי רגע, זוהי שעתם של אנשי משאבי האנוש להיות אי של שפיות, בהירות והכלה. בתקופות של שינויים תכופים וחוסר ודאות עולה שאלת החוסן הארגוני, והוא זה שיכריע איך החברה תצא מהמשבר. חוסן ארגוני נבנה מדברים רבים, כמו עד כמה העובדים מרגישים שהארגון רואה אותם ומתקשר איתם בצורה כנה ואמפתית, מהיכולת שלהם להמשיך למצוא משמעות וערך בעבודה שלהם ולשמר את המוטיבציה, גם אם הזיזו להם את הגבינה, הגדילו או שינו להם את תחום האחריות עקב פיטורים של עובדים או צמצמו להם שכר".

המשמעות היא גם פתיחה ועריכה מחדש של חוזים, שלא תמיד ייטיבו עם העובד.
"כשייגמר המשבר, ארגונים שלא השכילו לראות את הפרט במהלכו והתנהלו בצורה קטנונית או אטומה יחזרו לשגרה בעייתית מאוד של עובדים מנותקים רגשית, שיעזבו בהזדמנות הראשונה שתיקרה בדרכם. לכן ההתמודדות כיום עם המשבר היא קריטית להמשך הדרך".

האם העובדה שבתפקידים הללו יש בעיקר נשים היא יתרון?

"אני לא בטוחה שזו שאלה של מגדר. זו בעיקר שאלה של אמפתיה ויכולת ביצוע. המפתח בעיניי הוא אם האנשים המשמשים בתפקידי המפתח הללו מסוגלים לשים את עצמם בנעלי העובד, בין אם הוא מפוטר ובין אם נשאר, ולהתנהל בכבוד ובאנושיות. יש כאן עניין של מקצועיות והבנה של הסיטואציה: של יכולת לתווך את אילוצי החברה ואת האחריות שלה להמשך ההצלחה העסקית אל מול הסיטואציה של הפרט. זו מיומנות שדורשת מאיתנו שיקול דעת ואנושיות. אני מכירה כמה מנהלי משאבי אנוש גברים שהם דוגמה ומופת לאיך מחלקת משאבי אנוש צריכה להתנהל".

חשיבה מחוץ לקופסה
"אנו שומרים על קשר שוטף עם עובדינו, דואגים לספק להם מידע ונגישות למידע עדכני על בסיס קבוע וכן דואגים לשמור על קשר עם העובדים השוהים בבידוד ביתי", אומרת אילנה פחימא, סמנכ"לית בכירה למשאבי אנוש גלובלי בכיל, "יש בקרה צמודה ויומיומית על העובדים שלנו שמבודדים בבית, בארץ ובעולם, ואנו שומרים איתם על קשר קבוע". מבודדי הבית של החברה קיבלו שי מנחם ואפשרות לרכוש ספרים דיגיטליים. "התקשורת חשובה מאוד בימים אלו. כולנו נמצאים במציאות חדשה שדורשת מאיתנו לאפשר לעובדים הנחיות ומידע על בסיס יומי. המידע כולל הנחיה והכוונה, לצד מידע ושיתוף במידע.

איך נראו הימים האחרונים?

"ברמה האישית, אנחנו, אנשי משאבי האנוש האמונים על רווחת העובדים והארגון, נושאים באחריות רבה לניהול האירוע ברמה היומית, ולכן כולנו נדרשים לרמת קשב גבוהה לצרכים המשתנים ולהתאמת המענה והפתרונות לעובדים. אנחנו מספקים בשגרה, ובעת משבר באופן מוגבר, שירות תמיכה נפשית לעובדים".

ועד כמה קשה יותר עכשיו?
"המשבר מחייב אותנו לחשוב מחוץ לקופסה ולהתאים את השירות למציאות המשתנה. תפקיד משאבי אנוש מעולם לא היה קל. המשימות תמיד מרובות ותשומת הלב שלנו נדרשת לצרכים רבים. המשבר הוסיף לתפקיד שלנו ממד של ניהול במצב של חוסר ודאות, עמימות וחרדה של הסובבים אותנו. כמו בשגרה, אך בימים אלה הרבה יותר, אנו נדרשים לתמוך בפתרון המשברים, להגיב מהר, לפעול ביצירתיות, והחשוב ביותר - להעמיק את ההקשבה והאהבה לעובדים שלנו".

אילנה פחימא, אחראית משאבי אנוש בכיל (צילום: נטלי קדוש)
אילנה פחימא, אחראית משאבי אנוש בכיל (צילום: נטלי קדוש)


אתן נמצאות בקשר רציף עם כולם?
"יש לנו אחריות להמשיך ולקיים שותפות צמודה עם המנהלים הנושאים באחריות לניהול האירועים המשתנים, כמובן לצד שותפות עם נציגויות עובדים ותמיכה בעובדים שעוברים לעבודה תחת הנחיות משתנות, לעבודה מהבית או שוהים בבידוד ביתי. חוסר הוודאות במשבר הנוכחי מעלה איתו סט של צרכים נוספים של המנהלים והעובדים שחווים לחץ וחרדה מהלא נודע".

ומה קורה עם הלקוחות?
"הצרכים של הלקוחות שלנו משתנים ללא היכר על בסיס יומי, ואנו עובדים על התאמת השירותים למציאות המשתנה. מאפשרים שירותים מרחוק ובאופן דיגיטלי ותומכים בצרכים המשתנים של המנהלים, מגבירים את התקשורת והדיאלוג עם העובדים, ובעיקר מייצרים כלים יעילים לשמירה על קשר".

איך את נערכת ליום שאחרי?
"כרגע אנחנו דואגים לשמור על קשר עם הקהילות שבסביבתן אנו פועלים ולהתאים את תוכניות השותפות החברתית למצב החדש. אני מאמינה שכל אלו יאפשרו לנו לשמור על שגרה חדשה ולחזור לשגרה כאשר המשבר יסתיים".

בסודהסטרים ואמדוקס המצב זהה:
"אמדוקס היא חברה גלובלית ותיקה עם יותר מ־25 אלף עובדים ויותר מ־35 שנות ניסיון. המשבר התעסוקתי, הכלכלי והאנושי שמגפת הקורונה הביאה עמה אינו המשבר הראשון שהחברה מתמודדת איתו וצולחת אותו", אומרת יהודית ימפולסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש באמדוקס, "החברה ערוכה היטב, עם תשתיות ומתודולוגיות שמאפשרות לנו להתמודד גם עם המצב הנוכחי ולהמשיך קדימה".

יהודית ימפולסקי, אמדוקס (צילום: יחצ)
יהודית ימפולסקי, אמדוקס (צילום: יחצ)


איך נראו הימים האחרונים בחברה?
"קודם כל אנחנו מקפידים לשמור על בריאות העובדים שלנו, השותפים שלנו והלקוחות שלנו, ומשתדלים לקיים שגרה עסקית עד כמה שאפשר. העובדים שלנו יודעים לעבוד מהבית, ולכן במקרה שלנו הפעילות העסקית ממשיכה כרגיל".

איך תתמודדי עם השאלות הקשות שיצוצו ביום שהשגרה תחזור ויתבררו הנזקים הגלובליים שוודאי ישפיעו גם על העובדים שלכם?
"אני לא רואה לפני ואחרי משבר הקורונה, אלא רצף. בכל שלב אנחנו בונים ומתאימים את עצמנו כדי לתת את ההתייחסות המתאימה לצרכים החדשים, כדי לתמוך, כדי להקל את המצב על העובדים שלנו ולעודד אותם מצד אחד וכדי להמשיך ולתמוך בלקוחות שלנו מצד שני. זה עוזר לנו לשמור על השגרה העסקית, גם היום וגם מחר".

גלית צוקר סודהסטרים (צילום: אבישג שאר ישוב)
גלית צוקר סודהסטרים (צילום: אבישג שאר ישוב)


"המצב מביא לידי ביטוי יותר מאשר בשגרה את עבודת משאבי האנוש, אנו מקפידים לקיים הרבה מאוד שיחות וגם להיות עזר למנהלים כדי לנהל נכון את התקשור מול העובדים", אומרת גלית צוקר, סמנכ"לית משאבי אנוש גלובלית של סודהסטרים, ששוהה בבידוד. אנחנו חושבים כל הזמן כיצד להיטיב איתם ואיך לרומם את רוחם, מלבד זאת אנחנו נעזרים בארגון אשחר לתמיכה רגשית למי שצריך מעבר ומלווים גם בעובדת סוציאלית במשרה מלאה".

הוצאתם הרבה עובדים לחל"ת?
"האמת היא שבסודהסטרים כמעט שלא הוצאנו לחל"ת, ומכיוון שאנחנו מפעל חיוני והביקושים למוצר שלנו לא ירדו, מבחינת כמות העובדים, אנחנו דווקא במצב של מחסור בכוח אדם".

ועדיין השוק נמצא במשבר.
"כרגע העיסוק המרכזי הוא לוודא שעובדים, למרות המשבר ולמרות שהם עובדים מהבית, ירגישו שייכים ויידעו מה קורה. אז אנחנו עוסקים המון בתקשורת מכל הסוגים ובהעברת מידע, גם בארץ וגם בעולם. היום קיימתי ישיבה וירטואלית עם כל הצוות הגלובלי שלי מכל השווקים בעולם ומיד אחריה עם הצוות בישראל. כשנחזור נצטרך להשקיע רבות בלמשוך את הארגון קדימה יחד עם כל האתגרים שבוודאי יהיו".

לנוכח המצב, מהי התכונה שהופכת מנהלת משאבי אנוש טובה למצוינת בעינייך?
"חשוב שהאדם, ואגב זה לא משנה אם זה גבר או אישה, יהיה אמפתי ויידע להכיל את הסיטואציה ולפעול גם בתנאי אי־ודאות גדולים".