הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (שלישי) דו"ח שקובע כי התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של מדינת ישראל ירד בשנת 2020 ב-2.4 אחוזים לעומת שנת 2019. "ההתכווצות החריגה של המשק בשנת 2020 נגרמה ממשבר הקורונה ונקיטת הצעדים של הממשלה לבלימת הנגיף", כותבת הלשכה במסמך.

הפגנת בעלי העסקים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

כאמור, התמ"ג מציין מדידה של הערך הכוללל הסחורות והשירותים שיוצרו בשטחה של מדינת ישראל. "הירידה בתוצר המקומי הגולמי שנת 2020 משקפת ירידות בהוצאה לצריכה פרטית, בהשקעות בנכסים קבועים ועליות ביצוא הסחורות והשירותים ובהוצאה לצריכה ציבורית", קובעת הלמ"ס.

כזכור, שנת 2020 עמדה בסימן מגיפת הקורונה שהביאה עמה שינוי דרסטי של אורח החיים ושל הכלכלה העולמית בכלל והישראלית בפרט. עסקים רבים נכנסו לקשיים כלכליים, עובדים רבים פוטרו מעבודתם או יצאו לחופשות ללא תשלום, ומספר לא מבוטל של עסקים לא עבדו בעקבות סגרים שהשיתה עליהם המדינה.

כמו כן, הלמ"ס מדווחת על ירידה של 4.1 אחוזים בתוצר לנפש, ירידה של 9.4 אחוזים בהוצאה לצריכה פרטית וירידה של 11.1 אחוזים בהוצאה לצריכה פרטית לנפש. עם זאת, היא מדווחת על עלייה של 2.9 אחוזים בהוצאה לצריכה ציבורית ועלייה של 0.6 אחוז ביצוא הסחורות והשירותים, לעומת ירידה של 8.1 אחוזים ביבוא סחורות ושירותים. 

עוד הלמ"ס כתב כי נוצרה עלייה בתוצר ברבעון הרביעי של שנת 2020 לעומת הרבעון השלישי, והסבירה אותו באמצעות ההשפעה של גידול משמעותי ביבוא מכוניות הנוסעים ברבעון האחרון (המיסים על היבוא הינם חלק מהתמ"ג).

שר האוצר ישראל כ"ץ צייץ בטוויטר לאור הנתונים המעודדים כי "מדובר בעוד הוכחה לחוזקו של המשק הישראלי. זה נתון טוב בהשוואה לתחזיות המוקדמות וביחס לנתוני הצמיחה של מרבית מדינות ה-OECD".