השקעה בשוק ההון במניות בודדות לטווח קצר היא מסוכנת ולא חסרים סיפורים על משקיעים שאיבדו את כספם. אבל זה מגיע להם! הם לא למדו קודם את תחום שוק ההון וזו התוצאה. 

אני באמת כותב את זה לטובתך! כשהרכב שלך מתקלקל, אני ממליץ לך לתקן אותו במוסך מורשה ולא לעשות זאת בעצמך – כך גם בתחום ההשקעות! למד להשקיע את הכסף שלך, פזר סיכונים, השקע בקבוצת מניות של "חברות מבצר" ותראה בעצמך איך ניתן להרוויח תשואה ממוצעת של 15% בטווח של שנים. 

הצעד הראשון לפני שמתחילים להשקיע במניות הוא להבין מהי מניה, איך מתנהל מסחר בשוק ההון, אילו מדדים ובתי השקעות מובילים קיימים בשוק, איך מזהים מגמות של השוק, איפה כדאי לפתוח תיק השקעות ולשלם את העמלות הכי נמוכות ובמקביל לעבוד עם אפליקציה מתקדמת למסחר בשוק ההון, והכי חשוב – אילו מניות מובילות כדאי לקנות שיעזרו למשקיע לקבל תשואה שנתית דו-ספרתית בתיק ההשקעות שלו.  

השקעה במניות – כל משקיע מתחיל רוצה להרוויח הרבה כסף כמה שיותר מהר, סבלנות! מילת המפתח להצלחה בהשקעות היא ידע! השקעה במניות ללא בדיקה תעלה ביוקר למשקיע החדש וכמו שניתן להרוויח כך ניתן גם להפסיד. השקעה במניות הופכת אותך לשותף. כלומר, אם לחברה יש 1,000 מניות וקנינו 10 מניות, אנו שותפים ב-1% ממניות החברה.

איך נקבע המחיר של מניה – בשלב ההנפקה נקבע המחיר ההתחלתי של המניה. לאחר מכן מחיר המניה משתנה, בהתאם לדוחות שהחברה מפרסמת ובהתאם להיצע וביקוש שמתקבל במהלך המסחר מבתי השקעות ומשקיעים שקונים ומוכרים את המניה לאורך כל שעות המסחר.

איך כדאי לבחור מניות – ההמלצה שלי היא להשקיע במניות מתוך הבנה בשני מישורים עיקרים: ניתוח פונדמנטלי וניתוח טכני. 

  • ניתוח פונדמנטלי – קנייה של מניה שמתבססת לאחר ניתוח דוחות, בדיקת שווי המניה וצפי צמיחה עתידי של החברה. 
  • ניתוח טכני – קנייה של מניה שמתבססת על גרף המניה. בהתאם לביצועי העבר, אני לומד להעריך צפי תשואה לטווח הקצר (ימים או שבועות) ולטווח הארוך (שנים).

ככל שהדוחות שהחברה מציגה טובים יותר לאורך זמן, כך נוצר ביקוש מצד המשקיעים ומחיר המניה עולה. באופן דומה, ככל שהחברה תציג הפסדים, המשקיעים ימכרו את המניה וככל הנראה מחיר המניה יֵרד. חשוב שתפנים – תיק ההשקעות שלך הוא לא "שגר ושכח"! אם אתה רוצה להגיע לתשואה ממוצעת של כ-20% בשנה, עליך להשקיע כמה דקות מזמנך בכל יום! 

איך מתחילים לסחור ולהשקיע במניות – תחילה יש לפתוח חשבון השקעות ולהעביר אליו את סכום הכסף שאתה מעוניין להשקיע. חשוב לפתוח חשבון אצל חבר בורסה מורשה בלבד, שמאפשר לך לקבל אתר או אפליקציה טובה למסחר עם עמלות מסחר נמוכות. ההמלצה שלי היא להתחיל להשקיע סכומים קטנים, כ-20,000 שקל, ורק לאחר שאתה מצליח להרוויח תשואה דו-ספרתית בכל שנה, להעלות את הסכום.

למה השקעה במניות בודדות מסוכנת – לא חסרים סיפורים על משקיעים שהתאהבו במניה והפסידו חלק גדול מכספם בהשקעה במספר קטן של מניות, ואני אוכיח לך זאת. נניח שהחלטנו להשקיע לפני כ-10 שנים, ב-1/1/2010, סכום של 1,000 שקל ב-5 מניות פופולריות (200 שקל בכל מניה). נבדוק את התשואה:    

השקעה במספר קטן של מניות- לא תמיד משתלמת (צילום: יח''צ)
השקעה במספר קטן של מניות- לא תמיד משתלמת (צילום: יח''צ)

השקענו 1,000 שקל ב-1/1/2010 ב-5 מניות, המתנו 10 שנים, וניתן לראות על פי הטבלה שנשארנו עם 927.6 שקל. הפסד של 7.3%! אני מקווה שבשלב זה כבר הפנמת למה השקעה במספר קטן של מניות הינה מסוכנת ולא תמיד משתלמת! 

באופן דומה נבדוק את התשואה של 3 מדדים פופולריים באותו פרק זמן:

נבדוק תשואה של 3 מדדים פופולריים (צילום: יח''צ)
נבדוק תשואה של 3 מדדים פופולריים (צילום: יח''צ)

לאחר שהשקענו 600 שקל למשך אותו פרק זמן ב-3 מדדים, ניתן לראות שהסכום הוא 1,357.6 שקל. כלומר, קיבלנו תשואה של 226%. תשואה טובה, אבל לא מצוינת! 

כדאי לדעת – מנהלי השקעות קונים מדדים מובילים באמצעות תעודות סל שעוקבות אחר קבוצה של מניות. בדיוק כמו שהמנהלים קונים, כך יכול לקנות כל מי שרוצה לעשות זאת. בנוסף, ברגע שתלמד איך לזהות מגמות, תוכל לקבל תשואה הרבה יותר גבוהה מהמדד ולהגיע לתשואה שנתית ממוצעת של כ-20%. למד בהקדם מספרים מקצועיים או מקורס השקעות בשוק ההון איך לבחור מדדים מובילים ואיך לזהות מגמות ותראה בעצמך איך הכסף שלך גדל.  

השקעה במניות מאפשרת לקבל תשואה עודפת – אם תבחן את ההשקעה בשוקי המניות בטווח של 20 שנה, תגלה שניתן להכפיל כל סכום פי 3 בכל כ-10 שנים. בהשוואה להשקעה בעסקים או בנדל"ן, השקעה במגוון רחב של מניות ומדדים מובילים היא השקעה מנצחת בטווח של שנים.

למה כדאי ללמוד לעומק את שוק ההון – לימוד על מניות באמצעות קורס השקעות בשוק ההון יקצר לך את הדרך וימנע ממך לשלם שכר לימוד יקר. ללמוד על שוק ההון באופן עצמאי לוקח כמה שנים, וכמו בכל נושא בחיים, כדאי ללמוד לעומק על התחום ורק לאחר מכן להשקיע באופן עצמאי.

לסיכום: כל מי ששואף להגיע לעצמאות כלכלית בשלב כלשהו בחיים, ללא תלות בעבודה, יכול להגשים את החלום אם ילמד לעומק על השקעה במניות של חברות מובילות ועל השקעה במדדים מובילים. השקעה נכונה לאורך זמן בשוק ההון תעזור לך למנף את החסכונות שלך, אבל כמו בכל תחום, לפני שאתה רץ להשקיע אני ממליץ לך ללמוד את התחום לעומק. כך תוכל להשקיע נכון ולהרוויח לאורך זמן.