ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול בסוגיית פריסת מכשירי הכספומט והעמלות הנגבות על ידי הבנקים.   סגנית המפקחת על הבנקים עודדה פרץ הבהירה כי נכון להיום מפעילים הבנקים 423 כספומטים המרוחקים מהסניפים ו־2044 מכשירים הנמצאים בסמיכות לבנק.


העמלה הנגבית מכספומטים מרוחקים גבוהה הרבה יותר מזו שנגבית מהמכשירים שנמצאים סמוך לסניפים והיא עומדת על 5־6.5 שקלים. עוד מתברר כי נוסף על כך נגבית על ידי הבנקים עמלת שורה בגובה של 1.2־2.9  שקלים.

יו"ר הוועדה מיכאל ביטון סיפר כי קיבל טלפון מלקוחת דיסקונט שהתלוננה כי היא משלמת עמלה כפולה. חברי כנסת אחרים, ובהם ד"ר שלמה קרעי (ליכוד), דרשו מבנק ישראל לפעול לביטול כפל העמלה. לדברי ביטון וח"כ אחרים, הבנקים והרגולטורים "מכדררים את הכנסת ומעבירים את האחריות בין הרגולטורים".

מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


נציגת הפיקוח על הבנקים הבטיחה לבחון את הבקשה לביטול כפל העמלות.  חברת כספונט (המפעילה מכשירים מחוץ לסניפים) מוחזקת בעקיפין על ידי בנק דיסקונט וחברת כאל. מנכ"ל החברה הדף את הביקורת על העמלות וטען שפעילות כספונט מהווה 3% בלבד ממשיכות המזומנים.


מנתוני בנק ישראל מתברר כי 89% ממשיכות המזומנים בישראל נעשות דרך מכשירים אוטומטיים. מגמת הסגירה של סניפי הבנקים הואטה בשנה האחרונה. עד אוגוסט 2021 פעלו 1043 סניפים בהשוואה ל־1053 סניפים שפעלו נכון לסוף 2020.