ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הציגו אמש את הצעדים שגיבשו בממשלה להורדת יוקר המחיה. בתוכנית: זיכוי במס ההכנסה למשפחות עובדות, הנחות בצהרונים, עיכוב עליית מחירי החשמל. במקביל יורדו המכסים על מוצרי מזון שונים. 

 יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, שוחח היום (חמישי) עם ליאת רון ואריה מליניאק ב-103FM והתייחס לטענות שהנזקקים נותרו מאחור. "לא שכחנו אף אחד. רק לפני שבועיים רבע מיליון קשישים בישראל קיבלו תוספת להשלמת ההכנסה של 560 שקלים. הנכים קיבלו העלאת קצבה ל־3,700 שקלים. גם ניצולי השואה קיבלו לאחרונה תוספת של 2,500 שקלים לקצבה השנתית שלהם. אנחנו לא שוכחים אף אחד", אמר.

בהתייחסו לסיוע הכלכלי לעצמאים, אמר ח"כ קושניר כי "נתוני המע"מ מגיעים לרשות המסים ב־15 בפברואר. ברגע שיהיו לנו כל הנתונים אנחנו נפרסם את תוכנית הסיוע. כפי שאמרנו, אף אחד לא נשאר מאחור. התוכנית שהוצגה אתמול על ידי שר האוצר נועדה קודם כל בכדי להילחם ביוקר המחייה, ואנחנו ראינו הורדות דרמטיות במכסים, זהו משהו שלא קרה במדינה מעולם".

"הורדנו את המחירים - על מוצרי בסיס כמו בשר, קמח, ביצים, ועוד הרבה מאוד דברים שכל משפחה בישראל צורכת. אנחנו חושב שמדובר פה בבשורה מאוד מאוד גדולה. נכון שבסופו של דבר זה צריך להתגלגל גם לצרכן, ובכדי שזה יקרה אנחנו פועלים כרגע בכדי להגביר תחרות במשק, ולהגדיל הכנסה למשפחות עם ילדים שעובדות", אמר.

לדבריו, "הייתה לנו עבודת מטה רצינית ומשמעותית שנמשכה כמה שבועות. משפחות עם ילדים מגיל 0 עד 6 זכאיות לחמש נקודות זיכוי היום. אז יש פה תוספת של שתי נקודות זיכוי כי הייתה להם נקודה אחת, ועכשיו יש להם שלוש נקודות. זאת מתוך ההבנה שילדים בביתי הספר היסודיים עדיין לא עצמאיים מספיק ויש להורים הרבה מאוד הוצאות. לכן, מעכשיו להורים לילדים מגיל 6 עד 12 יש שלוש נקודות זיכוי. ככה שהכל פה נעשה אחרי בחינה מדוקדקת ורצינית". 

כמו כן, התייחס יו"ר ועדת כספים להקטנת ההעלאה במחירי החשמל ואמר: "יצור החשמל במדינת ישראל עדיין משתמש על 30 אחוז פחם, ובתקופה האחרונה מחיר הפחם בעולם עלו ביותר מ־100 אחוזים. הכלי שהיה לממשלה הוא להוריד לאפס את מס הבלו על הפחם, וזה מה שנעשה. אגב, אם תשוו את מחירי החשמל בישראל למחירים באירופה אז כאן המחירים הם איכשהו סבירים. תחשבו על משפחה שגרה בבת ים או באשדוד או באשקלון ויש לה 2 ילדים אז הם יקבלו תוספת של יותר מ־13 אלף שקלים בשנה".

"אם ההורים עובדים הם יהיו זכאים למס הכנסה שלילי. אם הם לא עובדים יש הבטחת הכנסה, אבל אנחנו אמרנו שבסופו של דבר אנחנו רוצים לדאוג למי שעובד ולמי שמשלם מיסים. לדאוג למי שמשרת בצבא ועושה מילואים, מי שתורם למדינה. אני חושב שזה מאוד מאוד צודק ומאוד מאוד נכון. במשך המון שנים דיברו על זה, אבל לא עשו שום דבר כי בחרו לעשות סדר עדיפויות אחר. אנחנו עושים סדר עדיפויות נכון", הוסיף.

בהמשך, ציין ח"כ קושניר כי הממשלה פועלת לשיפור התחבורה הציבורית וכי כבר הועברו עשרות מיליארדים. "יש פה בעיה קשה של תשתיות, אבל אנחנו רק שמונה חודשים על ההגה ונפתור גם את זה. זה לוקח זמן, אנחנו צריכים לשפר פה תשתיות שהוזנחו במשך הרבה מאוד שנים", אמר. 

בהתייחסו למחירי הדיור הגבוהים, אמר יו"ר ועדת הכספים כי הבעיה במדינת היא ההיצע, "ברגע שיש פער בין היצע לביקוש המחירים עולים. בשנים האחרונות ניסו לעצור את הביקוש, אבל לא להגדיל את ההיצע. צריך להבין שמדינת ישראל ב־100 השנים האחרונות בנתה 2.7 מיליון דירות. בעוד 30 שנה אנחנו נהיה חייבים להכפיל את עצמנו. יש תוכנית מסודרת בנושא. רק אתמול שר האוצר הודיע שמורידים מס על מוצרי הבנייה - זה אמור להיות משפיע על המחירים".

"אנחנו לא שולפים דברים מהמותן ולא פועלים לפי מצב הרוח - אנחנו ממשיכים להגביר את התחרות במשק. מי שיפגע יקבל סיוע, אבל מי שלא נפגע לא. זה לא קסם, זו עבודה מאומצת ומדיניות אחראית. ההחלטה הראשונה שלנו הייתה לבטל את החל"ת. בסוף מדובר בתקציב המדינה וצריך להתייחס לזה בחרדת קודש", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm