עשרות השתתפו היום (שני) במחאה שקיים ארגון הדייגים בישראל מול משרד החקלאות בבית דגן, בדרישה לביטול ההגבלות על הדייג. במהלך המחאה חסמו דייגים את הכניסה למשרד החקלאות בארגזי דגים והניפו שלטים.

האיגוד, אשר מייצג כאלף משפחות דייגים, יצא במחאה נגד מדיניות משרד החקלאות, שלטענתו באה לידי ביטוי ברפורמה שהנהיג המשרד לפני כשש שנים ושלטענת האיגוד עלול להביא לחיסול הדייג הימי בישראל. הרפורמה כוללת הגבלות מחמירות, שהביאו לטענת הדייגים לצמצום משמעותי של הדייג ולפגיעה בענף ובאלפי משפחות שמתפרנסות מהדייג. 

בין המגבלות: איסור הדיג במכמורת, באזור שמצפון לקו דור הבונים, איסור על דיג חופי בתקופת הרבייה, איסור על דיג ברשת טבעת במרחק הקצר מ-500 מטרים מהחוף ואיסור על דיג כמכמורת במקום שבו עומק המים פחות מ-40 מטרים.

הדייגים אף טוענים כי במקום שהמדינה תתמוך בדיג המקומי ותכונן מדיניות ותוכנית לפיתוח הענף, היא דורסת את הדייגים ומגבירה את הייבוא ממדינות שונות, בהן מצרים וסנגל, תוך הורדת המכס והדבר פוגע בהם קשות.

מחאת הדייגים מול משרד החקלאות (צילום: איגוד הדייגים)
מחאת הדייגים מול משרד החקלאות (צילום: איגוד הדייגים)

"בכל העולם שומרים על הדיג המסורתי ומטפחים אותו, אבל מדינת ישראל היא המקום היחיד בעולם שמשביתים דיג מסורתי וזה לא מקרה, זו מדיניות, זו החלטה", טען יו"ר איגוד הדייגים, גיל ססובר – "רבע מיליארד שקל הולך למגדלי הדגים והדייגים ומשפחותיהם נשלכים לרווחה, למצוקה, לעוני ולחרפה".

לטענתו, זו מדיניות רעה ואכזרית ועל משרד החקלאות להעביר תמיכה אמיתיות לדייגים ומשפחותיהם. "לא ייתכן שיציעו 1,300 שקל למשפחה לחודש על אובדן פרנסה. זו בדיחה. לא יכול להיות שכ-4,500 טון מיובא מעזה ועוד אלפי טונות ממדינות אחרות על חשבון פרנסתם של כאלף משפחות ישראליות, שזה עיסוקן היחיד".

לדבריו, הדייגים מצויים לאחר שנתיים קשות של משבר הקורונה ורבים מהם נכנסו למשבר כלכלי עמוק בעקבות האיסורים שהטיל משרד החקלאות בעבר, שהביאו לצמצום הדייג".

סעדו זינב אבו עטאף דייג דור שביעי למשפחת דייגים, אמר עוד: "האבסורד הוא שאת הדיג בישראל חיסלו ומעקיני לקבוצת יבואנים תמריצים וטונות של דגים מיובאים מעזה וממצרים. אז הדגים הם אותם דגים. היו הוא אותו ים. אך את הפרנסה גוזלים מאיתנו".