פרופ' ירון זליכה, ראש החוג לחשבונאות כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משל וגיא פלג ב-103FM ותקף את הממשלה על רקע עליית המחירים: "יש עליות מחירים גורפות בכל המשק בהובלתה".

לדבריו, אנחנו עומדים בפני עליית מחירים לאורך ולרוחב, "מחירי הדלק לא עומדים בזכות עצמם, יש גל עליות מחירים משמעותי במשק והוא מתחיל מהדיור – כיוון שמדיניות הממשלה לא מתאימה ומתדלקת את עליית המחירים".

"מאז הבחירות הממשלה פתחה בגל של עליות מחירים מהיקב ומהגורן, ושים לב שהמוצרים במחירי פיקוח ממשלתיים עלו גם הם, וגם זה נתן זריקת מרץ לעליות המחירים. הממשלה עשתה הרבה נזקים", ציין. 

כשנשאל האם לא מדובר בבעיה בין לאומית, השיב זליכה: "מחירי הדלק בתקופת כהונתי היו יותר גבוהים, לא רק בישראל אלא בכל העולם. איך זה יכול להיות שבתקופתי מחירי הדיור ירדו? איך? מכיוון שהמדיניות הכלכלית הייתה שונה לחלוטין. הריבית הייתה יותר גבוהה ממה שהיום, רמת המיסים הייתה נמוכה והמדיניות הכלכלית נלחמה במונופולים. איך זה יכול להיות שהיום המחירים בישראל יותר גבוהים ב־35 אחוז מאשר בעולם?".

לטענתו, המדיניות הכלכלית לא מתאימה. "חייבים לאזן את עליית הריבית שאין ממנה מנוס באמצעות הפחתות מיסים משמעותיות שיקלו על האזרחים. בראש ובראשונה צריכים לבצע הפחתות מע"מ, צריך לממן את הפחתות המיסים לציבור הרחב באמצעות ביטול הטבות המס לחברות הגדולות".

"הגענו לשיא של כל הזמנים בהטבות המס לחברות הגדולות ולבעלי ההון, ולשיא של כל הזמנים בנטל המס על הציבור, והגענו לשפל בריבית. המרכיבים האלה חייבים להשתנות, כי הם אלו שמתדלקים את עליות המחירים בישראל", הוסיף.

כשנשאל האם שר האוצר אביגדור ליברמן נכשל בתפקידו, ענה בחיוב. "אמרתי לפני שנה שהתקציב שהוא הגיש מיועד לכישלון. זהו תקציב שיתדלק את מחירי הדיור, ואת המחירים הכללים, ויעמיק את המשבר במשק, והינה זה קרה. הפלא ופלא. זה עניין של מדיניות. תראה לי עוד מדינה במערב שנקטה במדיניות הזו? עליית מחירים וכנגד זה אפסות מוחלטת נגד המונופולים".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי 103FM