מהו בכלל שוק ההון?
המדובר בשוק פיננסי של קניית ומכירת חובות לטווח ארוך (מעל שנה). השוק מתחלק לשוק המניות ושוק האג"ח. 

שוק ההון למעשה מאפשר גם לחברות וגם לממשלה לגייס הון מהציבור. כאשר הגיוס מתבצע ברוב המקרים לטווחים ארוכים.

ההבדל בין שוק ההון לשוק כספי הינו בדרך כלל בטווחים. בניגוד לשוק הכספי הפועל לטווח קצר שוקי ההון משתמשים בניתוב והפנייה  של כספי החוסכים לאלה שיכולים להשתמש בו לטווח ארוך. בדרך כלל מיש יכולים לבצע השקעות לטווח ארוך הינם ממשלות וחברות גדולות.

המערכת של שוק ההון מורכבת מבנקים, חברות ביטוח קרנות הנאמנות, קופות גמל, ברוקרים ומוסדות פיננסיים שכולם מקושרים האחד לשני באמצעות מערכות תקשורת ממוחשבות המאפשרות להם לבצע עסקים.

בבסיסו של שוק ההון ניצבת הבורסה לניירות ערך אך השוק עצמו נרחב הרבה יותר וחלק מהעסקאות מתבצעות מחוץ לכתלי הבורסה.

איך עובד מסחר בשוק ההון?
מסחר בשוק ההון הוא הלכה למעשה שתיעול חיסכון ובהשקעות והקצאות נכונות של כספי חיסכון להשקעות נכונות וחכמות בתהליך הנקרא היוון ההון.

הדבר מתבצע באמצעות החלפת מקורות כספיים בניירות ערך. החוסכים ובעלי הכסף למעשה מעמידים את כספם לרשות המשקיעים, כאשר אלו מנפיקים ניירות ערך תמורת כספי החוסכים.

לאחר ההשקעה זוכים בעלי ניירות הערך לקבל תמורה לכספם באמצעות תזרים כספי מציבור המשקיעים המהווה תשואה על השקעתם.

המחיר של ניירות הערך נקבע בתחרות חופשית בבורסה המהווה את המרכז לפעילות הפיננסית במשק כאשר גם עבור עסקות הנעשות מחוץ לבורסה לרוב נקבע המחיר כנגזרת ממחירי ניירות הערך הנסחרים בבורסה. 

מטרת החוסכים לקבלת את התשואה הגבוהה ביותר במתאם עם רמת הסיכון כאשר הדרך הינה לייצר תיעול של המנפיקים על כספי החוסכים אל ההשקעות היצרניות הטובות ביותר. גיוס ההון נעשה כאמור על ידי הנפקת ניירות ערך. הדבר מקנה יתרון לחברות הגדולות והרציניות יותר אשר מצליחות להנפיק ניירות ערך אטרקטיביים ולגייס עבורם סכומים גדולים יותר.

מה נסחר בבורסה?
בבורסה סוחרים במספר סוגי ניירות ערך, כאשר המוצר השכיח והמוכר ביותר הוא המניות. מניה מהווה סוג אחד של נייר ערך אשר עבורו מגייסת החברה המנפיקה הון כספי מציבור המשקיעים המקבלים בתמורה חלק מהבעלות על החברה והופכים לשותפים בחברה הן ברווחים והן בהפסדים.

ייחודה של הבורסה התל אביבית שלנו נעוץ בעובדה שמרבית מכשירי ההשקעה החל ממניות וכלה בקרנות סל וחוזים עתידיים נסחרים בה כאשר בעולם לרוב מפוצלים מכשירי ההשקעה בין בורסות שונות. הדבר מאפשר לסחור במקום אחד בכל הסוגים של ההשקעות.

מהי בכלל מניה?
המדובר בסוג של נייר ערך שעבור רכישתו הופך את המשקיעים לשותפים בחברה, מאפשר את הגדלת הפעילות של החברה וגם את הגדלת הרווחים.

החברות משתמשות בכסף שגוייס להגדלת הפעילות באמצעות רכישת ציוד, מוצרים, פיתוח, גיוס עובדים חדשים ובאופן כללי הרחבת הפעילות על מנת להגדיל רווחים דבר שייצר לשותפים החדשים (רוכשי המניות) רווחים על השקעתם המתקבלים במזומן.

איך ניתן להשקיע במניות ולבצע מסחר בשוק ההון?
על מנת להתחיל להשקיע יש צורך להתקשר עם "חברי הבורסה" - בנקים אפליקציות מסחר ובתי השקעות שיש להם גישה ישירה למערכת המסחר של הבורסה.

המדובר במי שמשקיעים זמן רב בניתוח מצב החברות ושוק ההון, מכירים את התחום וגם יכולים לסנכרן בין ההעדפות השונות של המשקיע מבחינת סכומים, רמות סיכון וטווחי הזמן.

חשוב שתכירו את מערכת המסחר בבורסה בישראל
בין אם החלטתם לבצע מסחר באמצעות בית השקעות או לחלופין מסחר עצמאי בבורסה חשוב שתקבלו מידע על הבורסה.

במסחר מתבצע באמצעות מערכת "רצף". מערכת המהווה מערכת ממוחשבת של הבורסה למסחר רציף וסימולטני. במערכת זו ניתן לסחור בכל ניירות הערך והנגזרים בבורסה: מניות, ניירות ערך המירים (אג"ח להמרה, כתבי אופציה ואופציות רכש), איגרות חוב, מק"מ, קרנות סל, קרנות חוץ נסחרות, אופציות וחוזים עתידיים.

כולם שווים במסחר בבורסה
שיטת המסחר מבוססת על ספר פקודות ממוחשב, הנגיש לכל המשקיעים (Order-Driven), בדומה לשיטות המסחר הנהוגות בכל הבורסות באירופה.

מערכת "רצף" מאפשרת לכל המשקיעים לראות, כל הזמן, את אותה התמונה המפורטת והמדויקת של המסחר בזמן אמת. "רצף" נגישה לכל המשקיעים באופן שווה בין אם הם גדולים או קטנים.

שלבי המסחר בבורסה
המסחר בבורסה מתנהל בחמישה שלבים:

  1. שלב טרום הפתיחה (Pre Opening)
  2. שלב מסחר הפתיחה (Opening Auction)
  3. שלב המסחר הרציף (Continuous Trading)
  4. שלב טרום הנעילה (Pre Closing)
  5. שלב מסחר הנעילה (Closing Auction)

מהו מסחר עצמאי בשוק ההון?
ההתפתחות העידן הטכנולוגי מאפשרת כיום מצב שבו כל בעל מחשב יכול לבצע השקעות. למעשה ניתן לבצע מסחר עצמאי בשוק ההון מכל מקום שבו יש לכם גישה למרשתת.

למעשה במסחר עצמאי בשוק ההון אין שום צורך בבנקאי או בברוקר היושב בחדר העסקאות וכל בעל גישה למרשתת יכול לבצע קנייה ומכירה של ניירות ערך בעצמו ללא שום תלות בגורמים חיצוניים.

הדבר היחיד אותו יש לבצע כדי לסחור באופן עצמאי בניירות ערך הינו לבחור בפלטפורמת מסחר, כמו זו המוצעת על ידי טריידסטיישן. לאחר ההתחברות, תוכלו לסחור בקלות ובנוחות מכל מקום.