אחד הדברים החשובים ביותר לאישה הוא עור הפנים שלה. השמש, הטרנדים והרשתות החברתיות גרמו לנשות ישראל להבין שהפנים שלהן הם כרטיס הביקור הקבוע שהן מחזיקות וגם שאין הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני.

מה לעשות שישראל החמה והקורנת, אורח החיים הלחוץ, התרבות המסורתית שדוגלת בילודה מרובה (שגורמת לפעילות הורמונלית מוגברת) וגורמים נוספים מביאים חלק ניכר מהנשים הישראליות לסבול מפיגמנטציה ומכתמים על עור הפנים? הדבר הזה, כשלעצמו, פתח בארץ תעשייה שהמחירים שלה נוסקים עד לגבהים מבהילים.

שאל את הרוקח

כפיר פוריאן, מנהל המרכז הישראלי לפיגמנטציה ולאקנה, מומחה באוריקולותרפיה, הומאופת והרבליסט, מסביר את הסיבה. "פיגמנטציה היא כתמי שמש. בישראל השמש חזקה. חשבי שיש זכוכית מגדלת ששורפת לנו את עור הפנים. הטיפול בפיגמנטציה, הנובעת מכתמי שמש, הוא קליל וזול מאוד: אפשר פשוט ללכת לרופא המשפחה, לבקש מרשם להרכב שנקרא קליגמן, הכנה רוקחית שמבוססת על הידרוקינון, על רטין A ועל עוד כמה מרכיבים שמקלפים את השכבה העליונה של העור. יש כאלה שמוסיפים ויטמין C, ויטמין E ואנטי־אוקסידנטים אחרים. ההכנה הרוקחית הזאת עולה לחבר קופת חולים בממוצע 375 שקל בבית מרקחת. יש גם איזומד, משחה במרשם רופא, שמכילה הידרוקינון ומקלפת את העור. המשחה הזאת עולה 40 שקל לחברי קופת חולים".

לא יקר.
"נכון, משום שלמעט מאוד נשים יש פיגמנטציה, והרוב סובלות ממלזמה. היא נראית בדיוק כמו פיגמנטציה ובקיץ אפילו מחמירה, אז חושבים שזה בגלל השמש. מלזמה נובעת מדלקות בעור או מבעיה הורמונלית שיכולה להיגרם מקשת רחבה של סיבות, שאחת מהן היא בעיה בתפקודי כבד, שבו ההורמונים מתפרקים. היא יכולה להיגרם מנטילת תרופות מסוימות, מהפרעות קצב לב וגם מגלולות נגד הריון".

כפיר פוריאן, מנהל המרכז הישראלי לפיגמנטציה ואקנה (צילום: יח''צ)
כפיר פוריאן, מנהל המרכז הישראלי לפיגמנטציה ואקנה (צילום: יח''צ)

זה פוגע מאוד בביטחון העצמי.
"מגיעות אליי נשים שהחלום שלהן הוא רק לא להתאפר בבוקר במשך שעה. הן מוציאות הון על איפור ועל מאפרות. באופן מפתיע עולם הרפואה מצא תרופות לסרטן, לקורונה ולאיידס, אבל למלזמה רק לאחרונה נמצאו פתרונות, שגם הם מצריכים שימור לאורך כל החיים".

מחירי הפתרונות לטיפול בבעיית המלזמה בעור הפנים נעים בין 5־30 אלף שקל, תלוי בטיפול, וגם אז אף אחד לא מבטיח שהתוצאה תישמר, ולרוב נדרשת התערבות נוספת בחלוף כמה שנים.

עלות פילינג כימי נעה בין 20־30 אלף שקל, והוא מתבצע בהרדמה. היתרון הוא טיפול אנטי־אייג'ינג, שמחדש את עור הפנים ומצעיר אותו, והחסרונות הם שאי אפשר לעשות את זה בקיץ וזמן ההחלמה ארוך וקשה.

פתרון כבד פחות לכיס הוא פילינג מכני, שנחשב עדין יותר ומכיל חומצות גליקוליות מהדור החדש שעטופות בלולאות שומן. "הקילוף עדין ולא שורף", מסביר פוריאן, "אבל התגובה גם היא עדינה מאוד. זה לא נותן את אותו מענה של פילינג כימי בהרדמה. עלות טיפול 1,500 שקל וצריך לפחות ארבעה".

המחיר יורד.
"פתרון מעולה בעיניי ואפילו עוד פחות יקר הוא טיפול בהזרקה, משום שמלזמה נמצאת 2.5 מילימטר מתחת לשכבת הדרמיס. מבהירים בחומצה היאלורונית בלתי מוצלבת שכוללת חומרי הבהרה אנטי־אוקסידנטיים שמוזרקים לתוך הכתם. נדרשים בין 4־8 טיפולים בעלות של 1,200 שקל לכל טיפול".

פוריאן מציג גם הורמון גדילה של חברת AQ Skin Solutions האמריקאית שבעליה מדובאי ואחרי הסכמי אברהם החל לעבוד עם ישראל. "הוא משנה את המשחק, והחיסרון היחידי שלו הוא המחיר. זה סרום שיקום שמתקן את התנהגות התא. אין בו חומר הבהרה, מדכא מלנין, אנטי־אוקסידנטים או אנטיביוטיקה. הוא מטפל בכל פגם על העור - החל מפצעים, דרך דלקות אקנה וכלה בפיגמנטציה. הטיפול לא נעים, עובדים במכשיר שמכיל 140 מחטים שמחדירים את החומר לעור, ובזמן ההחלמה גורמי הגדילה לתאי הגזע מתקנים את התנהגות התא ומייצרים קשרים חדשים של קולגן ואז נוצר עור חדש. העלות אסטרונומית - 12,000 שקל לסדרה של ארבעה טיפולים - בגלל החומר היקר שמכיל גורמי גדילה אנושיים, מוגן פטנט בארבע מדינות, אינו פולשני ויש בו אפס סיכון".

בקיצור, אי אפשר לצאת מזה כלכלית.
"קיים גם הטיפול המשולב, הכולל חומרים לטיפול בבית, כמו רטינולים למיניהם או סרום עם גורמי גדילה בעלויות שנעות בין 600־1,200 שקל לקרם. עושים טיפול משולב, המכיל טיפול הורמונלי, טיפולי פילינג מכני, מזותרפיה והזרקה מקומית של חומרי הבהרה. חשוב תמיד להשתמש במקדם הגנה כשעושים טיפולי עור. יש כאלה שניתן להשיג ברשתות הפארם, שעלותם בין 30־120 שקל, ויש מתוחכמים יותר עם SPF 50, שמועשרים יותר ומגיעים עד לסכומים של 400 שקל. אישה שמטופלת חייבת להשתמש במקדם הגנה".

ד"ר אנה זנקוביץ' היא רופאה אסתטיקנית בשמונה השנים האחרונות, שמחזיקה קליניקה לטיפולים אסתטיים ודוגלת בטיפול המותר לביצוע על ידי רופאים בלבד, מאחר שמדובר בפילינג. Dermamelan של Mesoestetic הוא פתרון ביניים ישים משמעותית מבחינה כלכלית ולא מצריך אשפוז.

"הטיפול מדכא את המנגנון התאי שמייצר מלנין", מסבירה זנקוביץ'. "הוא פועל במנגנון חכם ומתקדם יותר מכל טיפול אחר שבדקתי ומוריד 98% מהכתמים, מה גם שהוא מתאים לכל צבעי וסוגי העור. יש שישה צבעים של עור. רוב הטיפולים מתאימים לסוגים 1־4 ו־Dermamelan מתאים ל־1־6 - וזה ייחודו".

ד''ר אנה זנקוביץ' (צילום:  João Gabriel Salomão)
ד''ר אנה זנקוביץ' (צילום: João Gabriel Salomão)

פתרון לשנים

במסגרת הטיפול מגיעים למרפאה, והרופאה מורחת מסיכה עבה וכהה על הפנים ועליה מסיכת בד שמסייעת לפתוח מיקרו־תעלות בעור להחדרת החומרים. יש להישאר עם המסיכה במשך ארבע שעות. המטופלת מקבלת ערכת טיפוח שמותאמת למסיכה לשימוש בבית במסגרת תהליך שתעבור במשך ארבעה חודשים. המוצרים כוללים מקדם הגנה רחב של 130 SPF. עלות הטיפול 7,000 שקל.

כמה זמן הטיפול מחזיק?
"הטיפול מחזיק לכמה שנים בידיעה שמי שיש לה נטייה או גורמים מעודדים מלזמה, זה יחזור. אחרי הטיפול משתמשים בחומרים פעילים פחות לתחזוקה של התוצאה. אבל אם אצל מישהי התפתחה פיגמנטציה הורמונלית במשך 50 שנה ואחרי הטיפול חוזרת לה הפיגמנטציה, אפשר לטפל בה ביתר בקלות".

ד"ר מרינה לנדאו, דרמטולוגית בכירה מ־1997 ומהרופאות המובילות בעולם בתחום הצערת העור, עוסקת ברפואת עור אסתטית וקוסמטית מעל 20 שנה, בדגש מיוחד על טיפולים לא חודרניים בהזדקנות העור, ונחשבת לאחת מהחלוצים בתחום זה בארץ ובעולם. לנדאו מאמינה שלכל מטופלת מגיעה התייחסות ספציפית לבעיה שלה ואין טיפולים שמתאימים לכולן.

ד''ר מרינה לנדאו (צילום: שרון לוין)
ד''ר מרינה לנדאו (צילום: שרון לוין)

"הכלים להתמודדות עם פיגמנטציה הם מגוונים - ממכשור קוסמטי ורפואי בטכנולוגיות שונות, דרך רמות מגוונות של פילינגים ועד מוצרים קוסמטיים לדיכוי המלנין ומתן גוון אחיד לעור. לפיכך, עלויות הטיפול, משכו ואופיו יכולים להיות שונים דרמטית זה מזה. הפרוטוקול המומלץ תלוי בראש ובראשונה באבחנה שתבצע אשת המקצוע ובפרוטוקול המותאם שייתפר למידותיו של המטופל. בכל מקרה, טיפול בפיגמנטציה דורש מפגשים רבים עם המטפל, שחייב להיות בעל מיומנות לקבוע אבחנה נכונה, מעקב צמוד, לעתים במשך שנים, בייחוד במקרים של מלזמה, ושימוש בתכשירים נכונים ומשתנים בהתאם למצב העור בבית. עם זאת, צריך לזכור שהעלות, גבוהה או נמוכה, תמיד נמדדת אל מול התוצאה".