שנת מס, למרות שמה המפורש, אינה סיכום מסים. במיוחד אמורים הדברים לעצמאים שבינינו, אלה הקטנים שבדרך כלל מסתפקים רק בהגשת כל החשבוניות והמסמכים בזמן לרואה החשבון, אבל לא באמת מסתכלים על האותיות הקטנות או מודעים לזכויותיהם.

"עצמאים טרודים כל הזמן בניהול השוטף של העסק", אומר אחמד איאד, משפטן, רו"ח ומרצה במחלקה לכלכלה במכללה האקדמית ספיר. "שלא לדבר על כך שלא קל לנהל עסק בישראל. לעצמאים אין הזמן לבחון את המצב הכספי של העסק, ובניגוד לחברות ציבוריות שמעסיקות אנשי מקצוע שעוזרים למנכ"ל, בעסק קטן הבעלים־המנכ"ל עושה את הכל - משיווק ועד משאבי אנוש וטיפול בטפסים".

אחמד איאד (צילום: פרטי)
אחמד איאד (צילום: פרטי)

הוא מוסיף כי כדאי לשים לב להיבטים שונים, כמו מצב העסק והיכן יש חוסר יעילות. "הרבה לא מנצלים את היועצים הכלכליים של מעו"ף, למשל, שנותנים למי שאין לו יועץ עסקי צמוד עזרה מסובסדת מהמדינה. כדאי להתייחס גם לנושאי נזילות, רווחיות ועמידה בהתחייבויות. אנשים לא תמיד שמים לב לרמת החוב הגדולה שלהם, וזה מסכן את העסק".

סוף השנה הוא תקופה מצוינת לא רק לעבור על כל מה שנחוץ מבחינת החובות למדינה, אלא לדעת שיש דברים שאסור לנו כעצמאים לפספס: אם כדאי לממש מניות שירדו, על אילו הוצאות מוכרות אפשר לדווח, ואל תזניחו את בדיקת נקודות הזכות שמגיעות לכם.

לא מכירים?
"עסקים רבים לא מדווחים על הוצאות מסוימות ובכך מוותרים על החזרי מס, שלחלקם עשויים להיות קריטיים", אומרת עו"ד קשת סירוטה ממשרד עוה"ד נשיץ ברנדס אמיר. "למשל, טיסות עסקיות לחו"ל - כל נסיעה לחו"ל לרגל עסקים (פגישות עסקיות, תערוכות, כנסים וכדומה) תוכל להיכנס לדוח השנתי. זאת בתנאי שיש לכם תיעוד מקיף של פרטי הנסיעה ושל מטרותיה.

קשת סירוטה (צילום: יחצ)
קשת סירוטה (צילום: יחצ)

כך גם בנוגע למתנות ללקוחות: אם החלטתם לוותר במהלך השנה על מתנות ללקוחות מועדפים, כדאי שתשקלו זאת שנית - מתנות ללקוחות (אשר עומדות בתנאים) נחשבות כהוצאה מוכרת. נכון להיום, הסכום למתנה עומד על 200 שקל. הסכום משתנה מתקופה לתקופה, לכן מומלץ להיוועץ ברואה חשבון".

מה באשר להשקעות עסקיות הנחשבות להוצאה מוכרת? גם כאן ממליצה סירוטה לשים לב לאפיקי השקעות, כמו השקעה במחקר ופיתוח וכמובן השקעות מוכרות שרלוונטיות לעסק שלכם.

"גם הפקדות לחיסכון פנסיוני ולקרנות השתלמות מוכרות כהוצאה לצורכי מס בכפוף לתקרת ההפקדה. אם לא הפקדתם את ההפקדות המלאות לקופות הגמל ולקרנות ההשתלמות, יש לעשות זאת עד תום שנת המס על מנת להגדיל את ההוצאות ולהקטין את ההכנסות החייבות במס. אגב, בעוד למכשירי חיסכון ללא מרכיבי ביטוח, כמו קופת גמל וקרן השתלמות, ניתן להפקיד בסוף שנה, הפקדות למכשירי חיסכון שלהם מרכיבי ביטוח, כמו קרן פנסיה, רצוי לבצע באופן שיבטיח את רציפות הכיסוי הביטוחי וכן את רציפות הזכויות הפנסיוניות לפרישה".

מה באשר להקדמת הוצאות?
"במידת האפשר, מומלץ מאוד להקדים הוצאות עתידיות (כאלו שיתבצעו בתחילת השנה הבאה) לסוף השנה הנוכחית - כך תוכלו להקטין את גובה המס שתצטרכו לשלם בסוף שנת המס הנוכחית. חשוב מאוד לציין כי לא כל הוצאה תפחית את חבות המס (לדוגמה, ציוד משרדי, שההוצאה בגינו מופחתת על פני תקופת השימוש בו).

"אם מדובר בעסק שהדיווח שלו לרשויות המס מתנהל על בסיס מזומן (כמו בעלי מקצועות חופשיים), ניתן להקדים תשלום של הוצאות עבר, כמו תשלומי חובות לספקים, תשלומי משכורות והפרשות סוציאליות לעובדים, תשלום ימי חופשה ופיצויים, הוצאות הנלוות לשכר וכדומה. חשוב לשים לב כי רק תשלומים שיועברו בפועל אל הספק או אל העובד לפני סיומה של השנה יוכרו כהוצאות בשנה זו.

אם מדובר בעסק שהדיווח שלו לרשויות המס מתנהל על בסיס מצטבר (כלומר הדיווח על ההכנסה נעשה ברגע שהסתיימה העבודה ולא ברגע שהתקבל התשלום בפועל), ניתן להקדים את ביצוען של הוצאות עתידיות, כמו הוצאות פרסום ושיווק, רכישות של ציוד מתכלה וכולי".

חוב אבוד? יש דבר כזה. "חברה או עוסק יכולים לבקש מרשויות המס להכיר בחוב עסקי שלא שולם להם כחוב אבוד. במקרה זה החוב האבוד נחשב להוצאה מוכרת", מוסיפה סירוטה. "כדי שהרשויות יכירו בחוב כחוב אבוד, צריך להוכיח כי ננקטו כל הדרכים והשיטות כדי לגבות את אותו החוב, כולל הליכי הוצאה לפועל. מדובר בתהליך שעשוי לקחת חודשים רבים ובמקרים מסוימים אף שנים. ככל שתקדימו לנקוט את הליכי הגבייה המקובלים להשבת החוב, כך גם רשויות המס ישתכנעו להכיר באותו חוב לקוח כחוב אבוד עסקי, שיזכה אתכם בסופו של דבר בקבלת החזרי מס".

הפסד שווה הון
"המס על רווחי הון מבוסס על עקרון המימוש. כלומר רק במועד המכירה של ניירות ערך או נכסים נוצר רווח הון החייב במס או הפסד הון הניתן לקיזוז", אומרת רו"ח ועו"ד רונית בכר, שותפה בחטיבת המס ובמיסוי ישראלי ב־Deloitte. "לכן משקיעים שבמהלך השנה מכרו ניירות ערך או קיבלו דיווידנדים וריביות מניירות ערך חייבים במס יחידים 15%־30%, חברות 0%־23%, בהתאם לסוג ההכנסה והמשקיע".

איך ממזערים את המס?
"מומלץ לפני תום השנה לבחון השקעות אחרות שיש לכם, ואם יש באחת ההשקעות האלו הפסד שטרם מומש, מומלץ להזדרז ולממש את אותה השקעה לפני תום השנה. כך ניתן יהיה לקזז את ההפסד כנגד רווחי הון, ובמקרים רבים גם כנגד הכנסות מריבית ומדיווידנד, ולהקטין את חוב המס. חשוב לדעת ש'הפסד על הנייר' אינו רלוונטי לצורכי מס".

הפסדתם מהשקעה ב־NFT? אפשר לקזז. רו"ח ועו"ד רונית בכר מוסיפה שאם אתם מאלה שנפגעו מפיצוץ בועת ה־NFT, יש לכם אפשרות למזער את הנזק, ודווקא מכיוון שלא בניתם עליו. "אם קודם היו רבים שיצאו נגד עמדת רשות המסים (שפורסמה במרץ האחרון), שלפיה יש למסות רווחים ממימוש נכסי NFT ואין לראות בהם 'מטלטלין לשימוש אישי' הפטורים ממס, עתה - עם הפיכת המגמה בשוק והירידה החדה בשוויי נכסי NFT - ניתן למנף את עמדת רשות המסים, למכור את הנכסים האלה לפני תום השנה ואת ההפסד לקזז מרווחי הון אחרים, לרבות כאלה שהושגו ממכירת ניירות ערך".

והנה עוד משהו שרבים מאיתנו לא חושבים עליו - האינפלציה של הדרכונים הזרים והרילוקיישנים בשיאה. ישראלים רבים מתכננים להגר מישראל או לחזור להתגורר בארץ אחרי שנים מעבר לים - גם כאן כדאי מאוד לשים לב לכמה דברים חשובים.

"בנובמבר אשתקד פרסמה הוועדה לרפורמה במיסוי הבינלאומי את המלצותיה להטמעת שינויים בהוראות פקודת מס ההכנסה הישראלית במטרה להפחית את המחלוקות בשאלת מיקום 'מרכז החיים' של יחיד (ראו ערך המקרה של בר רפאלי)", אומרת עו"ד הדר מעודה ממשרד עוה"ד ש. פרידמן אברמזון ושות'.

הדר מעודה (צילום: רמי זרנגר)
הדר מעודה (צילום: רמי זרנגר)

"אימוץ ההמלצות לחקיקה עלול להשפיע על זכאות להטבות מס שמוענקות כיום לתושבים חוזרים וכן ליצור חובות דיווח נרחבות מאלה הקיימות כיום. לפיכך, אם אתם תושבי חוץ ששוקלים להגר בחזרה לישראל, רצוי לתכנן את מועד העלייה בהתאם להוראות המס".

ושימו לב לדבר נוסף: "על פי ההמלצות, מי שמתכנן להגר מישראל (relocation), ובייחוד כאלה שמחזיקים בניירות ערך, עלולים לשלם מס יציאה במועד העזיבה בלי שיוכלו לדחות את תשלום המס למועד המימוש בפועל", מציינת מעודה. "בשל ההפסדים הנרחבים בשוק ההון בשנה האחרונה שינוי חקיקה כזה עלול להביא להרעה כלכלית משמעותית אצל מי שצבר הפסדים בשנת המס וייאלץ גם לשלם מס יציאה".

די לגיבוש
עשיתם אירוע גיבוש לעובדים בחו"ל? בדקו מה אפשר לעשות עם זה. "עסקים רבים עורכים ימי גיבוש וטיולי גיבוש לעובדים שכוללים לינה. בשנים האחרונות יותר ויותר אירועי גיבוש אורכים בין שלושה לשבעה ימים, ולעתים תכופות מתקיימים בחו"ל", אומר עו"ד יאיר בנימיני, בעל משרד עוה"ד בנימיני ושות'.

יאיר בנימיני (צילום: יחצ)
יאיר בנימיני (צילום: יחצ)

"בשנת 2018 פרסמה רשות המסים הנחיה שנוקטת פרשנות מצמצמת המאפשרת להכיר באירוע הגיבוש כהוצאה ולא כהטבה לעובדים, רק כאשר אירוע הגיבוש מתקיים בישראל, וגם אז בתנאים מגבילים מאוד, למשל לא כולל ימי גיבוש שמתקיימים בסופי שבוע ולא כולל אירועי גיבוש שבהם מצטרפים בני זוג, עד לתקרה של 400 שקל לעובד באירוע ללא לינה ו־700 שקל לאירוע עם לינה".

עם זאת, חשוב להבהיר כי הנחיית רשות המסים איננה מחייבת, ופסקי הדין שניתנו בנושא אינם חד־משמעיים. "לכן מומלץ לבחון את הסוגייה היטב, לפני שמקבלים את עמדת רשות המסים בנושא", הוא מדגיש.

נותנים הלוואה לחברה בבעלותכם? דאגו שהיא תהיה צמודה למדד, לדברי בנימיני כטיפ לסוף השנה. "הכנסות של יחיד אשר נובעות מהפרשי הצמדה על הלוואה או על פיקדון אינן חייבות במס. בתקופה זו, שבה האינפלציה משמעותית, בעל שליטה יכול לתת לחברה בבעלותו הלוואה שצמודה למדד המחירים, כך שההכנסות שלו מההצמדה יהיו פטורות ממס.

יתרה מכך, אם החברה תשתמש בהלוואה לצורך ייצור הכנסה, הוצאות המימון הנובעות מהפרשי ההצמדה יוכרו לחברה כהוצאה לצורכי מס. לחברות שהן שקופות לצורכי מס (חברות משפחתיות וחברות בית) ושיש להן עודפים שחלוקתם איננה גוררת חיוב במס דיווידנד, מומלץ לשקול חלוקה של העודפים כדיווידנד ולאחר מכן להחזירו לחברה בצורת הלוואה צמודת מדד".

נקודות זיכוי
נשמע מובן מאליו, אך לא כך הדבר תמיד. דאגו לוודא זאת, אם אתם מחויבים בהגשת דוחות. "עצמאים, בעלי שליטה ובמקרים מסוימים גם שכירים מחויבים להגיש דוח מס שנתי לרשות המסים על הכנסותיהם בשנת המס", אומר עו"ד ניר זימן ממשרד עוה"ד ברנע ג'פה לנדה.

ניר זימן (צילום: נמרוד גליקמן)
ניר זימן (צילום: נמרוד גליקמן)

"שכירים שחייבים להגיש דוח מס הם בין היתר בעלי הכנסות גבוהות (העולות על סך של 663,240 שקל בשנת 2022), בעלי שליטה בחברה, נהנים מנאמנות בתנאים מסוימים, יחידים שהעבירו במהלך 12 חודשים כספים אל מחוץ לישראל בסכום כולל של 500 אלף שקל או יותר, יחידים המבקשים החזר מס, יחידים שפקיד השומה דרש מהם להגיש דוח ועוד".

על מה צריך להקפיד בעת הכנת הדוח?
"להביא בחשבון תרומות למוסדות ציבור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, הפקדות שבוצעו לקופות גמל, הטבות מס בהתאם לאזורי מגורים, זיכויים שונים והוצאות מסוימות שניתן לדרוש במסגרת הדוח".

ולבסוף בדקו אם יש נקודות זיכוי שאתם זכאים להם. "תושבי ישראל זכאים לקבל נקודות זיכוי ממס ההכנסה שמפחיתות את שיעור המס שעליהם לשלם לרשות המסים", מוסיף זימן. "הזכות הבסיסית עומדת על 2.25 נקודות לכל תושב, כאשר שוויה של כל נקודה, נכון לשנת 2022, הוא 223 שקל לחודש, כלומר 2,676 שקל לשנה.

ניתן לקבל נקודות זיכוי נוספות בהתאם לקריטריונים כמו גיל, מין, תושבות, בן/ת הזוג, הורות לילדים, גירושים, עולים חדשים, שירות צבאי, לימודים ועוד. כמו כן, לנקודות הזיכוי אפשר לקבל זיכויים נוספים ממס הכנסה, כגון זיכויים לתושבי הפריפריה או זיכויים עקב הפרשות פנסיוניות".