אתם רואים אותם בכבישים - חותכים, מזגזגים, ממהרים לבית הלקוח. אתם נזכרים כמה נחשק היה המקצוע שלהם בימי הקורונה וכמו ישראלים טובים מתחילים לחשב - האם באמת שווה להיות שליח של וולט?

לצורך בירור העניין, פנינו אל רו"ח דודי אמסלם (לא ההוא, כן? אל תתבלבלו), שותף מנהל בפירמת בויארין אמסלם ושות' רואי חשבון, לה יש בין היתר מחלקה ייעודית שמטפלת במאות שליחי וולט. כל שליח מחויב להגיש דוחות למס הכנסה היות והוא מוגדר כעצמאי (עוסק פטור או עוסק מורשה). הנתונים ההשוואתיים מתבססים על ניתוח מחזור המכירות החודשי (עמלות בגין השליחות) של 250 שליחים, שתיקם מתנהל במשרד, בין החודשים ינואר - יולי 2022, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

כמה נשאר לשליח על קטנוע?
מעיבוד הנתונים עולה כי גובה המחזור הממוצע של שליח וולט עומד השנה על 12,500 שקלים ברוטו - נתון שמשקף עליה בשיעור של 11% מהמחזור שנרשם בשנה שעברה (11,300 שקל ברוטו).

וכמה נטו נשאר? בואו נתחיל לקזז.

ראשית, ביטוח וטסט, עליהם משולם בחודש סכום ממוצע של 378 שקלים. על דלק השליח משלם עוד 885 שקלים ועל אחזקה שוטפת - 231 שקלים. לכך יש להוסיף תשלום בגין שירותי הנהלת חשבונות בגובה של 250 שקלים בממוצע וכן פחת (ירידת ערך של הקטנוע), שמסתכמת ב-356 שקלים בחודש. סה"כ הוצאות לשליח ממוצע בחודש: 1,883 שקלים.

ועכשיו התור של מדינת ישראל לדחוף את היד לכיס של השליח: בגין תשלום לביטוח לאומי, הוא נפרד מדי חודש מסכום ממוצע של 1,043 שקלים. למס הכנסה הוא מעביר 709 שקלים. סה"כ תשלום למוסדות המדינה מגיע ל - 1,752 שקלים בחודש. אי לכך, בשורה התחתונה - שליח וולט ממוצע, כך על פי נתוני הסקר, מרוויח מדי חודש סכום שעומד על 8,648 שקלים בממוצע.

"ישנם שליחים שמחזורם מגיע גם ל - 20 אלף שקלים ואף יותר", מציין רו"ח אמסלם. לדבריו, "על פי הערכה, רבים מהם מקבלים גם טיפים שאינם מדווחים ולא נכנסים לתחשיב". בניגוד לעמיתיהם שרוכבים על כלי שצורך דלק ומחויב בתשלום ביטוח חובה ורישוי שנתי, הוצאות שליח על קורקינט או אופניים חשמליים מסתכמות בתשלום לרואה החשבון (250 שקלים בממוצע), הוצאות אחזקה שוטפת (250 שקלים בממוצע) - סך הכול 500 שקלים. בשלב הבא, נוגס מס הכנסה סכום של 1,015 שקלים, ובל תשכחו את ביטוח לאומי, שמאלץ את השליח להיפרד מדי חודש מסכום של 1,309 שקלים בממוצע בשורה התחתונה. על פי נתוני 2022, סכום הנטו עומד על 9,676 שקלים בממוצע.

מנסים לחסוך ומסתכנים


לצד האמור, המציאות מלמדת כי לא מעט שליחים, מנסים לחסוך כסף על מנת להגדיל את שורת הרווח, אולם תוך כדי, גם חושפים את עצמם לסיכון משפטי - כלכלי: לשון החוק מחייבת רכישת פוליסת חובה לקטנוע או אופנוע. עלותה נוסקת באלף שקלים ויותר, כאשר המבוטח מצהיר כי היא משמשת לצורכי שליחויות ולא למטרות פרטיות.

"לא מעט שליחים מצהירים באופן כוזב כי הקטנוע אינו משמש אותם לצרכיהם העסקיים, מה שמוביל לחיסכון ניכר בעלות הפרמיה, שנושא בצידו גם סיכון", מציין עו"ד תומר לינר, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין שמייצג לא מעט שליחים שנפגעו בתאונות דרכים. לדבריו, "במקרה של תאונה, שלאחריה יתברר כי השליח לא הצהיר כי מטרת השימוש העיקרית בכלי היא לצורכי שליחות, עלולה חברת הביטוח להערים קשיים ואף לדחות את התביעה, גם אם מדובר על נזק גוף משמעותי שכולל נכויות קשות ביותר". בנוסף, במקרה של תאונה בה נפגע גם הולך רגל, עלול השליח למצוא את עצמו נתבע ע"י קרנית בסכום שיכול להגיע למאות אלפי שקלים ואף יותר, כתלות בחומרת הפציעה והשלכותיה.

פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מציין כי בשנים האחרונות חלה עלייה בשיעור מוערך של 27% במספר השליחים שנפגעו במהלך עבודתם, חלקם באופן קשה. "אני מטפל בתביעות של לא מעט שליחים שנפגעו במהלך עבודתם, ובכלל זה גם כאלו שנותרו עם נכות צמיתה ופגיעה חמורה ביותר ביכולת התפקודית", מציין עו"ד לינר, "מדובר על קהל שחשוף לסיכונים אימתניים מטבע עבודתו בכבישי ישראל הפרועים ונקלע בעל כורחו לתאונות דרכים. אין כל סיבה שהם לא יקבלו את מלוא הפיצויים. חברות הביטוח נוקטות בכל שיטה ודרך אפשרית בשביל להימנע מתשלום אך אנו לא מוותרים, אלא מחזירים מלחמה שערה כך שהשליחים יקבלו את כל מה שמגיע להם, עד השקל האחרון".