תנובה, חברת המזון המוכרת, הודיעה היום (שני) כי תעלה החל מיום רביעי הבא (22 בנובמבר) את מחירם של מאות מוצרים - רוב מוצרי החברה שאינם מפוקחים ותחליפי החלב. שיעור ההתייקרות מוערך בכמעט 5% ועומד על שיעור ממוצע של 4.7%. לדברי החברה, מדובר בעליה מידתית, במיוחד לאור הגידול המשמעותי בתשומות ובראשן מחיר החלב הגולמי, שעלה ב-24% מאז שנת 2019. 

בין המוצרים שיתייקרו יהיו גבינות מלוחות, גבינות צהובות במדף, חמאה, גבינות מיוחדות, מעדנים, משקאות חלב וחלק מהיוגורטים. כמו כן יתייקרו חלק ממשקאות הסויה, משקאות שיבולת שועל, מוצרי טופו, תחליפי גבינות, תחליפי יוגורטים ומעדנים. עם זאת, חלק מהמוצרים לא יתייקרו, בהם קוטג', חלב דל לקטוז 2%, משקה סויה אלטרנטיב (תכלת) 1 ליטר, יוגורט תנובה טבעי BIO ועוד. 

תנובה ציינה כי הסיבה שמאחורי העלאת המחירים היא התייקרות החלב הגולמי, שהעלייה של מחירו ב-49 אגורות מאז 2019 הביאה לגידול של כ-400 מיליון שקל בהוצאות החברה. בנוסף, בחברה ביקשו להדגיש כי הם לא העלו את מחירי המוצרים הלא מפוקחים משנת 2018, זאת למרות שבשנתיים האחרונות חלה עליה של תשומות רבות בארץ ובעולם: אנרגיה, מים, ארנונה, מחירי הסחורות בהם מחירי פולי הסויה שעלו ב-46%, ומחירי השיבולת שועל עלו ב-43%, חומרי אריזה ועוד.

מהחברה נמסר כי "תנובה לא העלתה את מחירי המוצרים הלא מפוקחים משנת 2018, למרות שמאז 2019 עלה מחיר החלב הגולמי כאמור בכ-49 אגורות לליטר, שמשמעותן תוספת של כ-400 מיליון שקל לעלויות הישירות של תנובה. בנוסף, בשנתיים האחרונות, חלה עליה של תשומות רבות בארץ ובעולם: אנרגיה, מים, ארנונה, מחירי הסחורות בהם מחירי פולי הסויה שעלו ב-46%, ומחירי השיבולת שועל עלו ב-43%, חומרי אריזה ועוד". 

"מחיר החלב הגולמי, המהווה רכיב מרכזי בעלות יצור מוצרי החלב (כ-50% מעלות הייצור), נקבע אחת לרבעון על ידי המדינה ועומד נכון ל-1 באוקטובר על מחיר שיא של כ-2.465 שקלים לליטר, לאחר שבשלוש השנים האחרונות עלה מחירו ב-49 אגורות. לאור העליה במחיר החלב הגולמי, והעליה המשמעותית במחירי תשומות נוספות, המליצה ועדת המחירים המשותפת של משרד האוצר ומשרד החקלאות כבר במרץ 2022 לעדכן את מחירי מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 6.49%, כאשר במסגרת ההסכם שנחתם ביוני 2022 ובהסכמת ענף החלב, עלה מחיר מוצרי החלב המפוקחים בספטמבר האחרון בשיעור של 4.9% בלבד".

מתנועת "עומדים ביחד", המובילה את קמפיין "מינימום 40" להעלאת שכר המינימום ל-40 ש"ח לשעה, נמסר בתגובה לעלייה במחירי מוצרי החלב: ״המחירים מתייקרים בכל התחומים, ומעמידים במבחן גם את הממשלה החדשה שעומדת לקום, שהבטיחה להתמודד עם יוקר המחייה. חלב, חשמל, לחם - הכל עולה, חוץ מהשכר שלנו. היום התבשרנו על עלייה נוספת במחיר מוצרי החלב, שתפגע במיוחד בשכבות המוחלשות. אחרי חמש שנים בהן שכר המינימום היה תקוע ולא התעדכן, הגיע הזמן להעלות אותו ל-40 ש"ח לשעה, ולעזור ל-2 מיליון שכירים להתמודד עם המצב הכלכלי הקשה".