שינויי אקלים בשוק ההון? חודש אוקטובר הסתווי צבע את מסכי הבורסות בירוק והחזיר מעט מגירעון התשואות, שאליו צללו קרנות ההשתלמות הישראליות וכספי החוסכים בהן עימן מאז תחילת השנה.

התשואה הממוצעת של הקרנות עמדה על 1.86% לחודש זה, וצמצמה את התשואה השלילית מתחילת השנה לשיעור של -7.37% (מ־9.07%) נכון לסוף חודש ספטמבר.

הרוח האביבית הגיעה מכיוון ציפיות להתמתנות קצב עליית האינפלציה והריבית, לצד הערכות אופטימיות בנוגע לסיום אפשרי של מלחמת רוסיה־אוקראינה. אלו הובילו את שוקי המניות לעליות, בעיקר בארה"ב, שבה המדדים המרכזיים, כדוגמת נאסד"ק ו־S&P500, סיימו את אוקטובר בעלייה של כ־3.9% וכ־7.9% בהתאמה.

הבורסה הישראלית הגיבה גם היא בחיוב, והמדדים המרכזיים, כמו מדדי ת"א 35, ת"א 90 ות"א 125, עלו באותה תקופה בכ־8%, כ־2.5% וכ־6.4% בהתאמה, כאשר העלייה במדד ת"א 35 הודגשה בביצועי מניות הבנקים.

הקרן שהצליחה לרכוב על הגל הגבוה ביותר הייתה זו של בית ההשקעות מור, שזה החודש השני שבו היא מובילה את טבלת קרנות ההשתלמות שנבחנו על ידי וואלה! כסף ו"מעריב עסקים", והשיגה תשואה של 2.16% לחודש אוקטובר - הגבוהה ב־0.3% מהממוצע ובכ־0.9% מהאחרונה בטבלה.

קרנות השתלמות, ביצועי אוקטובר (צילום: אתר המדד)
קרנות השתלמות, ביצועי אוקטובר (צילום: אתר המדד)

הקרן שחתמה בחודש זה את הטבלה מלמטה הייתה זו של בית ההשקעות אנליסט עם תשואה של 1.28%, ושחררה את בית ההשקעות אלטשולר שחם מ"המשבצת המקוללת" שבה היה ממוקם במשך חודשים מאז תחילת השנה.

אלטשולר שחם השיג בחודש זה תשואה כממוצע שאר הקרנות - 1.86%, אך עדיין מחזיק בתשואה השלילית הגבוהה ביותר מתחילת השנה, העומדת על -10.87%.

ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות גמל ופנסיה בבית ההשקעות מור, מפרט: "השווקים הגיבו בחיוב במהלך חודש אוקטובר לציפייה שהפד ימתן את העלאות הריבית ועל רקע ציפיות כי האינפלציה תוריד את הראש".

קרנות השתלמות, ביצועי אוקטובר (צילום: אתר המדד)
קרנות השתלמות, ביצועי אוקטובר (צילום: אתר המדד)

"זה גם מה שקרה בפועל במהלך החודש הנוכחי נובמבר עד כה לפחות, כאשר נתוני ארה"ב מראים שהאינפלציה הגיעה ל־7.7% - הרבה יותר מהצפי שעמד על סביבות 8%. אלו תורמים בעיקר באפיק המנייתי, וניתן לראות זאת בכל המדדים המרכזיים בבורסות. בארה"ב העלייה הייתה רוחבית, ולא ניתן לייחס משקל גבוה במיוחד לעליות שנחוו לסקטור מסוים, אך בישראל ניכר כי סקטור הבנקים דחף את מסכי אחוזת בית לעבר הירוק".

"אפיק האג"ח (איגרות החוב) היה חיובי גם הוא בסך הכל, כאשר האג"ח הממשלתי היה חיובי, בעוד כמה אג"חים קונצרניים של חברות מסוימות מאוד העיבו על תוצאות מדדי האפיק, כגון מדד תל בונד 60. זאת גם אחת הסיבות לתשואה שמור הצליחה להשיג החודש, שכן אנו מייחסים חשיבות בעת הזאת לבחירה סלקטיבית של מניות ושל אג"ח, וגם בוחנים איפה כדאי להיזהר ולא להיות כעת. אנו נזהרים בעיקר מחברות ממונפות ומכאלה הפועלות במקומות שאנו רואים כמסוכנים יותר כלכלית היום".

"החשיפה המנייתית שלנו לחו"ל, בפרט בארה"ב, הייתה גדולה יחסית בחודש זה, וגם הגדלנו חשיפה לאג"ח קונצרני, שאנו מוצאים כאפיק אטרקטיבי לאור יחס סיכון־תיקון. זאת גם לאור היות האג"ח אלטרנטיבה טובה למניות, שעדיין, לראייתנו, נמצאות ברמות מכפילים גבוהות יחסית".

ערן קלינסקי, סמנכ''ל השקעות במור גמל ופנסיה (צילום: יחצ)
ערן קלינסקי, סמנכ''ל השקעות במור גמל ופנסיה (צילום: יחצ)

"אפיק המניות יהפוך אטרקטיבי יותר, ככל שנתוני האינפלציה ימשיכו להיות במגמת ירידה והבנקים המרכזיים יאטו ויעצרו לחלוטין את העלאות הריבית לצד תחילת הורדתן. כמו כן, יש לזכור כי חששות המיתון עדיין כאן, ואם המשק האמריקאי ייכנס למיתון, זה יפגע בחברות, ומכאן בביצועיהן ובביצועי מניותיהן. לכן ככל שהפגיעה בכלכלה תהיה מתונה יותר, כך אנו נרגיש יותר בנוח להגדיל את אפיק המניות".

"יש להדגיש את הצורך בהמשך מעקב אחר הנתונים ובבחינה כי האינפלציה אכן ממשיכה לרדת בצורה מספקת. ויש גם לזכור כי בפד עדיין אומרים כי ימשיכו להעלות ריבית, גם אם בקצב מתון יותר, ואף שירידת קצב עליית הריבית הוא חיובי, היא עדיין עולה לכיוון 5% והצפי הוא שהשוק ימשיך להיות תנודתי".

"זאת ועוד, למרות נסיגת רוסיה מחרסון והקרבה שנראתה אז לסיום המלחמה רוסיה שוב תקפה אתמול את אוקראינה, וכל הזמן יש מעין צעד קדימה לסיום המלחמה ושני צעדים אחורה. כך הסממנים לסיום או להמשך המלחמה נוטים לשני הכיוונים, וכעת אי־הוודאות בנושא זה עומד בעינו. באשר לאפיק הנכסים הלא־סחירים, הוא לא תרם או גרע במיוחד מתיק ההשקעות באופן כללי".