מפעל "טכנולוגיית להבים" (בשמו המקורי "להבי ישקר") אחד הסמלים הגדולים של התעשייה הישראלית, עומד לפני סגירה - כך לפי מכתב שקיבלו הבוקר כ-900 מעובדי המפעל (מוך כ-1,400). החברה שרכשה את המפעל מידי התעשיין סטף ורטהיימר בשנת 2005, החליטה להעביר את הייצור לארה"ב "בעקבות הפסדים הולכים וגדלים של המפעל" - כפי שנכתב במכתב לעובדים.

המפעל, היהלום שבכתר פארק התעשייה ומייצר להבים למנועי סילון ייסגר, אך כמה חברות-בנות שלו ימשיכו לפעול ולייצר סוגים אחרים של להבים תעשייתיים.

בעת מכירת 80% מהמפעל - תמורת כ-4 מיליארד דולר, לתאגיד האמריקאי (שבעל המניות שלו הוא המליארדר והמשקיע האגדי וורן באפט), התגאו במשפחת ורטהיימר כי הייצור בעסק המשפחתי שהקימו עוד בשנת 1968, לא ייפגע. אך בשנת 2015, עת הושלמה מכירת 20% הנותרים מהבעלות לתאגיד האמריקאי - תמורת 2 מיליארד דולר נוספים, איבדה למעשה המשפחה את אחיזתה במפעל.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

דלתו תמיד הייתה פתוחה. איתן ורטהיימר ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
דלתו תמיד הייתה פתוחה. איתן ורטהיימר ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

בעת מכירת 80% המפעל לתאגיד האמריקאי, שבעל המניות שלו הוא המליארדר והמשקיע האגדי וורן באפט, התגאו במשפחת ורטהיימר כי הייצור בעסק המשפחתי שהקימו עוד בשנת 1968, לא ייפגע. אך בשנת 2005, עת הושלמה מכירת 20% הנותרים מהבעלות לתאגיד האמריקאי, איבדה למעשה המשפחה את אחיזתה במפעל.

"להבי ישקר" נוסד על ידי סטף ורטהיימר, בן למשפחת תעשיינים שהיגרה לארץ ישראל מגרמניה בשנת 1937, לאחר עליית הנאצים לשלטון, בשנת 1968 כמענה לצרכי הביטחון של ישראל לאחר מלחמת ששת הימים. חברת טכנולוגיית להבים (BTL) עוסקת בייצור להבי מנועי סילון, ושייכת לחברת "פראט אנד וויטני" (Pratt & Whitney) האמריקאית. לחברה יש שני מפעלים בישראל, האחד בנהריה והשני בתפן.

המפעל נחשב לאחד המובילים בתעשייה הישראלית, בעיקר לאחר תהליך הבראה שהנהיג בנו של סטף, איתן ורטהיימר, בשנת 1996, תהליך שהגיע לשיא עם המכירה לבאפט.

אגב אותה מכירה, זו הפכה את משפחת ורטהיימר ואת סטף עצמו למיליארדרים: בשנת 2020 נודע כי הוא נחשב לאיש העשיר בישראל, עם הון המוערך ב-6.2 מיליארד דולר, שהמקור של כולם במכירת "טכנולגיית להבים".

למרות המכתב שקיבלו העובדים היום, לא מן הנמנע כי טרם נאמרה המילה האחרונה: העובדים תובעים מכירה של פעילות הייצור לגורם אחר, תחת העברתו לארה"ב וההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה, שספק אם יציל את המפעל אבל אולי יגרום לבעלים מ"פראט אנד ויטני" להיטיב מאוד את תנאי המפוטרים. כך או כך נדמה כי מדובר במכה אנושה, תעסוקתית אך לא פחות מכך - תדמיתית, לתעשייה הישראלית.

ארנון בר דוד  (צילום: רמי זרנגר)
ארנון בר דוד (צילום: רמי זרנגר)

יו"ר ההסתדרות: "לא נאפשר פגיעה קריטית במאות עובדות ועובדים בפריפריה"

כאמור, ההסתדרות מודיעה כי תכריז סכסוך עבודה בחברת טכנולוגיית להבים (BTL) ותפעל להגן על פרנסתם של מאות עובדות ועובדים במפעלי החברה בצפון. זאת, בהמשך למכתב ששלח היום מנכ"ל החברה, לעובדים, ובו עדכן על מהלך פיטורים רחב

ההסתדרות מודיעה כי תכריז על סכסוך עבודה בחברת טכנולוגיית להבים (BTL) ותפעל להגן על פרנסתם ועל עתידם התעסוקתי של מאות עובדות ועובדים במפעלי החברה בצפון. זאת, בהמשך למכתב ששלח היום מנכ"ל החברה, איגור קרפובינסקי, לעובדים, ובו עדכן אותם על מהלך פיטורים רחב שצפוי במפעלי החברה בישראל: "המהלך יביא לפרידה ממרבית עובדי BTL", כתב המנכ"ל לעובדים.

יו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות, אשר שמואלי, מסר: "הבוקר הנהלת המפעל הודיעה לעובדים על רצונה של חברת האם, "פראט אנד וויטני", לסגור את המפעל בנהריה לגמרי ולצמצם את פעילות המפעל בתפן, במהלך השנים 2024-2025, ולפטר 900 מתוך 1,400 עובדות ועובדים.

בעקבות כך, הודעתי להנהלה, יחד עם ועד העובדים - כי ההסתדרות לא תנהל משא ומתן על סגירת המפעל, אלא תפעל לשימור פעילות המפעל החשוב, המספק פרנסה לעובדים בצפון. המטרה שלנו היא שהחברה תמצא רוכש חלופי שיפעיל את המפעל כעסק חי. במקביל, נכריז עוד היום על סכסוך עבודה בחברה. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, כבר מעורב בנושא. ההסתדרות תפעל גם מול משרדי הממשלה בעניין זה".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מסר: "ההסתדרות לא תאפשר פגיעה קריטית כזאת במאות עובדות ועובדים בפריפריה. נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, כדי להגן על עתידם התעסוקתי של העובדים. לא נאפשר פיטורים המוניים במחי יד ובמחי מכתב שנשלח כך באמצע יום עבודה, לעובדים".