כיום, הגלובליזציה משנה את האופן בו עושים עסקים. עבור חברות ישראליות רבות שמכוונות לפעול מחוץ לגבולות ישראל, שימוש וגישה לידע עדכני וייעוץ מקצועי יכול להיות מהותי. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר הינה איכות הייעוץ המשפטי שמקבלות חברות שרוצות להצליח בשווקים הבינלאומיים, שם מתעדכנת הרגולציה בזמן אמת, כללי ההתנהגות שונים ותרבות יכולים לשחק תפקיד מרכזי בכל עסקה גדולה. 

לכן, יחד עם הצמיחה המשמעותית של השוק הישראלי בשנים האחרונות, לא מפתיע שפירמה כמו גרינברג טראוריג מחליטה להתרחב למזג לתוכה פעילות ישראלית של פירמה בינלאומית אחרת, כאשר פירמת גרינברג טראוריג (GT), שהינה פירמת עורכי הדין השלישית בגודלה בעולם, מודיעה על הרחבת המשרד הישראלי שלה, ובכך מתרחבת לתחום פעילות נוסף, בו היא תלווה חברות ישראליות שמעוניינות לבצע עסקאות פיננסיות בארה"ב, בין אם בשוק ההון, במיזוגים ורכישות ועוד. 

בשיחה פתוחה עם שניים מהשותפים הבכירים במשרד שהצטרפו זה עתה, מארק סלינג'ר וגארי עמנואל, ניתן ללמוד מהניסיון שלהם כמה העולם הגלובלי משתנה ואיך "הכדור הופך" לשטוח אם עושים את הצעדים בצורה נכונה, ובכך חומקים מהמכשולים והמהמורות הרבות בדרך אל השווקים הגלובליים. 

מארק וגארי, שהיו שותפים בפירמת עורכי הדין McDermott Will &Emery, מצטרפים ל-GT יחד עם עוד ארבעה עורכי דין, כחלק מהשלמת המיזוג. הצוות, שיושב גם בישראל וגם בארה"ב, הוביל בשנה האחרונה מעל 40 עסקאות של חברות ישראליות בשוק ההון, ומשתף כאן כמה מהתובנות שהם למדו לאורך הדרך.

עו''ד מארק סלינג'ר (צילום: ללא)
עו''ד מארק סלינג'ר (צילום: ללא)

שאלתי אותם כיצד הם רואים את השווקים נוכח משבר הקורונה והטלטלות הכלכליות הנוכחיות, ואיזה גורם יותר חשוב כדי להצליח בשווקים זרים, פוליטיקה? או אולי כוחות השוק. לאורך כל השיחה, היה נראה שהכימיה ביניהם מצוינת, אבל בעיקר מה שבלט לעין זו האהבה הרבה לישראל וההבנה כמה פוטנציאל עוד טמון במדינה שלנו.

מארק סיפר על האופן בו הם החליטו שהגיע הזמן לשינוי:" זה היה שישי בבוקר, חיפשנו מקום לשתות בו קפה בפלורנטין אך לצערנו הכל היה מלא, אז התיישבנו על ספסל בחוץ. החלה שיחה בינינו (בינו ובין גארי), ואמרתי לגארי שאני חושב שזה הזמן שלנו למצוא פירמה חדשה. גארי מיד הסכים ואמר שיש רק מקום אחד שאנחנו יכולים ללכת אליו, וזה גרינברג טראוריג".

עבורם במדינת ההיי-טק והיזמות כמו ישראל זה טבעי שישנו צורך בהבנה מעמיקה של השווקים הבינלאומיים, כי חברות ישראליות שמגיעות לשלב הצמיחה חייבות לצאת מישראל אל העולם. כאשר נשאלו מה יותר משפיע על האופן בו נעשים עסקים, הפוליטיקה המקומית או התהליכים הגלובליים שקורים דווקא בתקופה בה הלאומיות מתגברת, עבור מארק התשובה הייתה מובהקת: 

"30 השנים האחרונות הפכו עורכי דין מקומיים גם לבינלאומיים, והדבר הזה לא יפסק. למרות הרגשות הלאומיים במדינות השונות, חברות ישראליות שרוצות להיות שחקניות גדולות וגלובליות בתחומים כמו סייבר או הנדסת תוכנה יהיו חייבות לפרוץ למרחב ולהיות שחקניות בשוק הבינלאומי. פה בדיוק נכנס התפקיד שלנו, וחלק ממה שאנחנו עושים הוא אכן למצוא את הדרך להתמודד גם מול רגולציה מקומית במדינות השונות בכדי לייצר כניסה ופעילות חלקה לחברות שבאות מבחוץ."

במהלך השיחה עולה כי רק מדינה כמו ישראל יכולה לאפשר למודל כזה, כמו של GT, להתקיים. פירמה שפועלת במדינה בלי רישיון לעסוק בדין המקומי, אלא רק בדין הזר, מתקיימת רק בגלל שהיום לכל חברה ישראלית יש אסטרטגיה בינלאומית, וככל שהגלובליזציה ממתקדמת, ישראל מתקדמת. 

"מבחינת שוקי הון, כולם מסתכלים לארה"ב. כל חברה ישראלית רוצה בסוף להיות בנאסד"ק ולקבל הכרה בשוק האמריקאי, זו סוג של גושפנקא עבורם." אומר גארי ומוסיף: "בשוק הבינלאומי כולם יודעים מהי הבורסה האמריקאית, אבל ישראל עדיין נתפסת לעיתים כפריפריאלית, על אף העובדה שהיא ידועה כמדינה מאוד חדשנית. לכן, כשאנחנו מסייעים לחברות לקבל את החותמת הזו, היא ממש משמשת כמעין 'הכשר' לחברות הללו אל מול הקהל הבינלאומי."

שאנחנו מנהלים את השיחה אנחנו נמצאים בטלטלה של השווקים הבינלאומיים. ירידות בכל הבורסות וכמובן גם בבורסות האמריקאיות והשאלה באמת היא האם זה הזמן לעצור רגע, לפני שרצים להנפקה והופכים לחברה ציבורית, או להמשיך למרות תקופת ההאטה?

עבור גארי מדובר בתהליך שלא נפסק עקב האטה: "הכל למעשה הוא תהליך. אנחנו איננו נביאים של מה שיקרה ולאורך הזמן חלונות נפתחים ונסגרים. חשוב לזכור, שתהליך ההפיכה לחברה ציבורית הוא תהליך ארוך, ואם מחליטים להתחיל בתהליך הזה כשהחלון פתוח, יש סיכוי לא מבוטל שנסיים אותו דווקא כשהחלון סגור.

"ולכן, דווקא עכשיו זה בדיוק הזמן להתחיל להכין את הקרקע ולחשוב תמיד בראייה לטווח ארוך ולהבין שהשוק דינמי. אם חברות לא יכינו את עצמן ליום שבו הן צריכות ללחוץ על ההדק, הן יכולות לפספס את החלון הזה. אנחנו עובדים עם בסיס רחב של חברות ציבוריות שתמיד יזדקקו לעצה טובה ולייעוץ נכון בין אם השווקים פורחים או נמצאים בתקופה פחות טובה."

ההסתכלות החשובה למעשה היא הסתכלות עתידית אומר גארי. ברגעים אלו, יש לא פחות מ400 חברות שכבר היום נסחרות בנאסד"ק וחייבות לבצע מהלכים דרסטיים כדי להצליח להישאר שם, ולכן, הם צופים כי דווקא בששת החודשים הקרובים נראה הרבה דברים קורים בשוק ההון, כי החברות הללו יצטרכו לגייס כסף, ועל אף שמצב השוק ידרוש מהן לגייס סכומים נמוכים יותר בתנאים קשים יותר. 

מה שחשוב גם בתקופות של ירידות אומר מארק, "כשפתרונות הגיוס הקלאסיים לא אפשריים זה דווקא הזמן למצוא אלטרנטיבות, כמו שבתחילת שנות ה2,000 התחיל הקונספט של גיוס PIPE (השקעה פרטית במניות ציבוריות) בו חברה שלא הצליחה לגייס בשוק הייתה מאתרת משקיעים פרטיים ומנפיקה להן מניות שהיא תוכל לרשום אח"כ כמניות נסחרות. כשהדבר הזה התחיל, הייתה הרבה סקפטיות בשוק, ואני זוכר שהחברות הראשונות שהעזו ללכת בדרך הזו, היו חברות ישראליות. תמיד כשחדשנות מתפתחת מסביב לעולם, איכשהו החברות הישראליות הן הראשונות להשתלב".

דוגמא נוספת שמארק נותן לחדשנות הישראלית, זה בתחום הבלוקצ'יין שבו הוא גם מתמחה, שוק שלא היה קיים עד לפני 5-6 שנים, ומיד כשהחל להתגבש חברות ישראליות חיפשו איך הן יכולות להשתלב בתעשייה הזו. "ראינו חברות שישר החלו לפתח אפליקציות אבטחה לשוק, ותשתיות מהותיות."

בין היתר דיברנו גם על השוני בין האופן בו מנוהלים העסקים בארצות הברית לבין מה שנקרא לפעמים "שיטת החפיף הישראלי".  על פי גארי: "הרבה מהזמן שלנו מוקדש כדי להסביר ללקוחות שלנו את ההבדלים התרבותיים.   בישראל רוצים שהכול יעשה כאן ועכשיו. לא נכון להגיד שהדברים הם 'חפיף' אלא שהדברים נעשים באופן יותר 'משפחתי'. בארצות הברית ניתן גם להרים את הטלפון כדי לקדם מהלך אך חייבים לעשות זאת יותר במשורה ולדעת בדיוק מתי לעשות את הדברים." גארי ממשיך: "היתרון שלנו הוא לדעת איך לתרגם ולהעביר את המסר ולא בעניין השפה אלא בתרבות ובאופן בו נעשים עסקים." 

וגם מילה על יוקר המחייה. מארק אומר: "בערים בינלאומיות כמו ניו יורק ותל אביב ההשקעות הבינלאומיות מעלות את המחירים. האתגר כאן דומה לניו יורק. יש השקעות בינלאומיות, יש הרבה כסף שנכנס מבחוץ והדבר הזה כמובן משפיע, אך הדבר הזה גם מייצר ערך. נכון שיש השפעה על נושא המחירים אך הכניסה גם של כסף ומשקיעים מבחוץ יוצרת העלאת ערך".

גארי מסכם: "לפני עשרים שנה המגדל היחיד שהיה כאן הוא מגדל שלום והאופק היום השתנה לחלוטין ולכן אנחנו אופטימיים גם בשביל ישראל גם בשביל הכלכלה ובטח בשביל חברות שרוצות להפוך להיות שחקניות במגרש הבינלאומי.".

מארק מסכם: "ההזדמנות נמצאת כאן, השוק מתפתח ואנחנו חושבים לטווח הארוך. עובדים בסבלנות וחושבים שניתן להרחיב בצורה עקבית את מקומן של החברות הישראליות בשוק הבינלאומי".

איזה מסר תרצו להעביר לפני סיום?
גארי:" הצעד הראשון בלהפוך מחברה מקומית לחברה בינלאומית היא לבחור את אנשי הצוות הנכונים שיסייעו בדרכך. בחרתי בישראל להיות ביתי ועיצבתי את הקריירה שלי לפעול מישראל החוצה מתוך הבנה בפוטנציאל שנמצא כאן ועבורי זו שליחות וכאשר אנחנו מדברים על העתיד, העתיד נמצא בישראל והמטרה שלנו היא לדחוף קדימה את החברות הישראליות שהעולם יראה את היכולות ואת האפשרויות שנמצאות כאן."

פירמת GT מעסיקה מעל 2,500 עורכי דין מסביב לעולם ב-43 משרדים שונים. בנוסף למארק וגארי, הצטרו ל-GT בישראל עוד שני שותפים, דייויד הוברמן ואייל פלד, ושני עו"ד, מייקל סומס ועומר גמליאלי.