היקף תיקי פשיטות רגל וחדלות פירעון הסתכם ב־2022 ב־25 אלף - גידול של 9% בהשוואה ל־2021. כך עולה מנתוני משרד עורכי הדין פדר. פשיטות הרגל מצד יחידים ועסקים קטנים הסתכמו ב־10 מיליון שקל.

הנתונים שהגיעו ל"מעריב" נמסרו על ידי עו"ד אופיר פדר בהרצאה שנתן בסוף השבוע בפני פורום מנהלים בחברת מימון ישיר. הסיבות לגידול בחדלות הפירעון היו המיתון העולמי, העלאות הריביות וההשפעה הנמשכת של משבר הקורונה.

סיבה מרכזית נוספת לגידול היא תיקון 4 לחוק חדלות הפירעון שנולד עקב משבר הקורונה. הוא הביא עמו בשורה ותקווה למאות עסקים אשר בחרו לפנות לאפיק זה, במטרה להיחלץ מחובותיהם. הליך פשיטת הרגל לנוכח תיקון 4 הוא פשוט יותר ומאפשר לבתי העסק לפתוח דף חדש בחייהם מבלי לאבד את השליטה בעסק. עו"ד פדר ציין שלמעלה מ־50% מתיקי חדלות הפירעון הגיעו להסדרים של תשלום חודשי של כ־3% מהחוב, לאחר מחיקה של עשרות אחוזים בשווי החובות.

בהרצאתו מנה עו"ד פדר דרכים אפשריות שבהן נושה יכול לבטח עצמו טוב יותר אל מול קריסה כלכלית אפשרית של לקוח. ההערכה הינה כי גם בשנת 2023 תמשיך המגמה של גידול בפתיחת תיקי חדלות פירעון, והאומדן הוא לעלייה נוספת של 5%־10% בהשוואה לשנת 2022.