גל ההתייקרויות במשק ממשיך לתת את אותותיו. הבוקר (רביעי) פרסמנו במעריב דוח מיוחד של מכון האנרגיה והסביבה, ממנו עולה כי הוצאות משק בית ממוצע בישראל על חשמל, דלק וגז לבישול גדלו בשנה האחרונה ב-200 שקלים בחודש, והן עומדות על 1,910 שקלים בחודש.  

גל ההתייקרויות: רמת מחירי האנרגיה בישראל - הגבוהה ביותר זה 9 שנים
בנזין, חשמל, מים וארנונה: גל התייקרויות בפתח שנת 2023

בפתח שנת 2023 נרשמה עלייה נוספת בתעריף הארנונה ובמחירי הבנזין, המים והחשמל, לצד עוד העלאה של הריבית במשק בניסיון להילחם באינפלציה. 

הפגנה נגד יוקר המחיה בתל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
הפגנה נגד יוקר המחיה בתל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

על מנת לסייע לכם להתמודד עם גל ההתייקרויות, פנינו למומחים של אפליקציית RiseUp, המעניקה שירות דיגיטלי שמאפשר לשלוט בניהול ההוצאות ולחסוך כסף, במטרה להתמודד עם יוקר המחיה. אלו עצות הזהב שלהם:

1. אוכל הוא סעיף ההוצאה המשמעותי ביותר, אבל גם הסעיף שהכי קל לצמצם בו: לפי הנתונים של RiseUp, משפחה של זוג+שניים מוציאה בממוצע כ-3,000 ש״ח בסופר מדי חודש. בחברה מסבירים כי רבים מהישראלים לא מודעים לטריק שרשתות השיווק משתמשות בו כדי לגרום לנו להוציא יותר, והוא מיקום המוצרים היקרים בגובה העיניים שלו. בדרך כלל, הם מסבירים, אנחנו נוטים לקחת את מה שנמצא מולנו, להניח שהוא הכי טוב, ולהתעלם מהמוצרים שבמדפים התחתונים או הגבוהים - שהם לרוב זולים משמעותית.

"עשינו ניסוי עם חברי קהילת 'להיות על זה ביחד', בו ביקשנו מהם למלא שתי עגלות זהות - אחת עם מוצרים ממותגים מהמדפים המרכזיים, ואחת עם מוצרים לא ממותגים מהמדפים התחתונים. התוצאה? העגלה הלא ממותגת הייתה זולה ב-24% בממוצע. חיסכון של מאות שקלים בכל חודש, וכל מה שנדרש זה להתכופף", מספר שחר כהן, מנהל תוכן ב-RiseUp.

2. מוטרדים מהאינפלציה? השתמשו בתווי קנייה: כולנו מכירים את תווי השי שאנחנו בדרך כלל מקבלים מהמעסיקים לקראת החגים, אך לא רבים מאיתנו יודעים שגם אנחנו יכולים לרכוש את התווים האלה, ולסדר לעצמנו הנחה של כ-7% בקנייה בסופר. אפשר להתארגן עם כמה חברים, לקנות ביחד תווי קנייה, ובקלות לנטרל את מחיר האינפלציה.

3. החשמל מתייקר? לא חייבים להישאר עם אותו ספק: בשקט בשקט ומתחת לרדאר, בשנים האחרונות החלה מהפכה בשוק החשמל בישראל, כאשר כיום כל אחד ואחת מאיתנו יכול להחליף ספקית חשמל, ממש כמו שאפשר לעבור בין ספקיות סלולר. הספקיות השונות מציעות מסלולים שונים ומוזלים, עם תוכניות כמו 'חשמל מוזל בשעות הערב'. מעבר לספקית חשמל חדשה, יחד עם תכנון נכון של צריכת החשמל, כמו מעבר להדלקת המייבש בשעות הלילה למשל, יכולים לחסוך לכם מאות שקלים בחודש.

אנשים עורכים קניות בקניון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אנשים עורכים קניות בקניון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)


"אגב, יש גם דרך להרוויח מעליית מחירי החשמל", מוסיף כהן, "יותר ויותר ישראלים מתקינים כיום פאנלים סולאריים על הגג ומתחילים למכור חשמל לחברת החשמל, במקום לשלם עליו ביוקר".

4. צריכים קצת אוויר לנשימה? ייתכן שמחכה לכם כסף על הרצפה: הידעתם? לכ-70% מהשכירים מגיע החזר מס, אך בפועל רק כ-24% מאיתנו מבקשים אותו. בממוצע מדובר על כ-7,800 שקלים - וזה לא מעט כסף. אז אם לא בדקתם בשנים האחרונות אם מגיע לכם כסף מהמדינה, מומלץ שתבצעו בדיקה בסימולטור החזר המס של רשות המיסים. לכו תדעו, אולי מחכה לכם כסף על הרצפה.

5. משלמים עמלות לחברת האשראי או הבנק? אין סיבה שתעשו זאת: ב-RiseUp מדגישים כי בניגוד למה שמקובל לחשוב, ניתן ואף רצוי להתמקח עם הבנק שלכם בנוגע לעמלות. חשוב להבין כי הישראלי הממוצע משלם מאות שקלים בשנה על עמלות אשראי ועמלות שורה בבנק, בלי לדעת שאפשר לבטל את העמלות האלה בשיחת טלפון אחת. כל מה שצריך זה להתקשר לבנק או לחברת האשראי, לדרוש פטור ולא לוותר. הם יכולים לעשות זאת אם תתעקשו מספיק.

6. הפסיקו להסתכל בעו״ש, והתחילו לבדוק את התזרים החודשי: "זה אולי נשמע לכם שולי, אבל מהבדיקות שלנו עולה כי יש הרגל קטן ששווה זהב למי שמצליח להתמיד בו - להתחיל לבדוק בכל יום את מצב התזרים החודשי", מסביר כהן. "במילים פשוטות, זה אומר שצריך לוודא שאנחנו בכל חודש מוציאים קצת פחות ממה שאנחנו מכניסים". לדברי כהן, "לקוחות שלנו שבדקו מדי יום את התזרים החודשי שלהם, הצליחו לשפר אותו ביותר מ-2,000 ש״ח בממוצע תוך שלושה חודשים".