הממשלה החדשה מקבלת הזדמנות לחוקק חוקים שיסייעו לעשיית צדק בענף הביטוח. בראש ובראשונה, יש לתקן את המצב קיים שלפיו מרבית הציבור אינו מרוצה מאופן טיפול חברות הביטוח בתביעות שהגישו המבוטחים במהלך 2022. בסקר שערכה לאחרונה קבוצת "גיאוקרטוגרפיה", עבור חברת "יד ביד" למיצוי זכויות המבוטחים בישראל, קבע כי 28% מהמבוטחים תבעו את הפוליסות השונות במהלך 2022.

על פי ממצאי הסקר, נקבע כי 43% מהתובעים הגישו תביעה כנגד פוליסת הבריאות, 8.5% תבעו את פוליסת התאונות האישיות, 6.4% תבעו בהקשר הביטוח הסיעודי, 6% מהתביעות היו בהקשר אבדן כושר עבודה ו-3.5% מהתובעים, הגישו תביעות בעבור פוליסות החיים שלהם ושל בני משפחותיהם.

המציאות מראה כי תיקון חוק חוזה הביטוח ותקנון קרן הפנסיה לוקה בחסר באפשרות לטפל בצורה נקיה בפוליסות אלו. על הממשלה החדשה להתחשב בצרכי הציבור ולעשות צדק על ידי תיקון חדש, שיקבע כי הרופאים שיבדקו את המבוטחים בפוליסות השונות (סיעוד, אבדן כושר עבודה, תאונות אישיות וכד') יהיו רופאים חיצוניים ואובייקטיביים מתוך רשימה מוסכמת של מומחים בתחומם.

כיום, מי שבודק את המבוטחים הם רופאים שעובדים עבור חברות הביטוח השונות. זו הסיבה הישירה לכך שרוב התביעות נדחות או מתקבלות באופן חלקי, כך שאינן מותאמות למצב בפועל ולתנאי הפוליסה שנרכשה. לדעתי, יש ליזום הצעת חוק שתגדיר כי הממונה על רשות שוק ההון באוצר יקים גוף בלתי תלוי, שיגבש רשימת רופאים מומחים שאינם קשורים בחוזים עם חברות הביטוח. רופאים אלו יבדקו בצורה אובייקטיבית את המבוטחים שנפגעו ומבקשים לממש את זכאותם בפוליסה.

למשל בנושא הסיעוד, כאן יש החלטה של הממונה ולפיה כשאין הסכמה לקביעת רופא מטעם חברת הביטוח, ממנים ספק חיצוני ובלתי תלוי שיכריע כבורר בתביעה, אחרי בדיקה רפואית מקיפה. חשוב להחיל את החובה להביא לבדיקה ראשונית מבלי שתהיה התערבות מצד חברות הביטוח.