"ברברה״ היה שמה והיא כבר מאחורינו. מערכת מזג אוויר משמעותית או ״סופה״ היא אירוע אקלימי המביא עמו תופעות חריגות לעונה. הוא יכול להתרחש בכל עונות השנה ויש לו משמעויות והשלכות על חיי היומיום בצורת משקעים חריגים כמו גשמים עזים או ברד ושלגים ועד רוחות חזקות, ברקים ורעמים, כפור ועוד.

מערכות מזג אוויר נוצרות באזורים שבהם יש לחות רבה וזרמי אוויר אנכיים המניעים את הלחות מעלה ויוצרים עננות מפותחת. באזורנו מערכות אלו נבנות לאט מעל הים התיכון (בדרך כלל) ונעות מזרחה לפנים הארץ, שם לרוב מתחילים העננים להתפרק ולהוריד משקעים רבים. מערכת מזג אוויר הזוכה לשם היא אירוע משולב של מספר תופעות חריגות, כפי שראינו השבוע בעוצמות הרוח, יחד עם גשם עז לאורך שתי יממות שלמות, או בקיצור, ברברה.

הרוח באופן כללי משפיעה לחיוב על המטוס כאשר היא ״רוח אף״, כלומר נושבת מלפנים, אולם מאתגרת יותר כאשר היא רוח צד, בייחוד בהמראה ובנחיתה. יש יאמרו ובצדק כי רצוי לנחות ולהמריא אם כך מול הרוח בלבד, אך לא תמיד ניתן לבחור במסלול בעל הכיוון המיטבי. בדיוק כמו התחושה שהרכב מוסט הצדה בעקבות רוח חזקה, כאשר אנו נוהגים בכביש.

השפעה נוספת ומשמעותית שהביאה עמה ברברה השבוע היא רוח משתנה בעוצמה גבוהה, קרי רוח חזקה הנחלשת ומתחזקת לסירוגין בהפרשי זמן קצרים של שניות ובנוסף משנה כיוונה, תנודות אלו מביאות לעיתים ל״גזירת רוח״, wind shear, המשפיעה על מהירות הטיסה ביחס לגוש האוויר סביבו. לתופעה זו נערכים צוותי הטיסה בחישובי הביצועים להמראה ולנחיתה ומגלים עירנות מיוחדת.

גשמים עזים גורמים למסלולים רטובים ומשפיעים על מרחקי העצירה. המים הרבים עשויים לגרום לשלוליות המחייבות הסעה אטית והגשם העז מפחית את הראות, בייחוד בשלבי הנחיתה וההמראה. עננות מפותחת מביאה עמה תופעות נוספות כמו ברקים, רוחות ועוד, לכן בכל מטוס נמצא מכ"מ מזג אוויר המזהה את אותם העננים ומדרג אותם בצבעים ובגוונים שונים. כך יודעים הצוותים למה ניתן להתקרב ובאיזה מרחק, ולאיזו סביבה מפותחת אין להתקרב בטיסה בכלל.

ההתמודדות עם מזג אוויר סוער אינה רק של הטייסים, אלא גם של פקחי הטיסה והבקרים אשר לא אחת משנים את נתיב הטיסה בהתאם לתמונת העננות המפותחת שהם רואים במכ״מ, או לבקשת הצוותים במטוסים. זאת דוגמה לשיתוף הפעולה שבמסגרתו טייסים מדווחים על תופעות מזג אוויר למגדלי הפיקוח על מנת שמטוסים נוספים הבאים בעקבותיהם לא יחוו אותם.

תופעות מזג האוויר בסופות אלו מביאות כמעט תמיד את אותן ״הקפיצות״ בשלבי ההמראה והנחיתה, מאלו קשה לנו להימנע, עם זאת, הן אינן מסכנות את בטיחות הטיסה, אלא גורמות רק לחוסר נוחות זמני שכן בהגעה לגובה השיוט המטוס נמצא מעל אותן המערכות.

ברברה חלפה ואחריה תגיע סופה אחרת, היא תיקרא בשם אחר על פי סדר האותיות כמו בכל העולם. לכם, נוסעים יקרים, נבקש להזכיר כי תופעות מזג אוויר משמעותיות אינן מתרחשות רק בחורף ולא לכולן יש שם. הדאגה לשלומכם היא אחריותנו, אולם אנו זקוקים גם לשיתוף הפעולה שלכם, ואתם כמובן מוזמנים לשאול - ונסביר.