הכתבה נכתבה בשיתוף מנורה מבטחים פנסיה וגמל בע"מ

האם המשבר באמת חלף?
בשנתיים הקרובות (2023 ו-2024) אנחנו עתידים להתמודד עם גלי פיטורים נוספים, גדולים יותר, פיטורי משבר הנובעים מקשייהן התפעוליים האמיתיים של חברות ההייטק. לתחזית עגומה זו ישנן הרבה תופעות נלוות נרחבות אולם יש לה גם לא מעט תוצאות נלוות אישיות על העובדים בחברות, בין השאר, בכל הנוגע להפקדות לקרן פנסיה שלהם.

שכירים? הנה מספר דברים שחשוב שתדעו!
אם אתם מועסקים כיום כעובדים-שכירים, הסיכויים רבים לכך כי הפקדותיכם להסדר פנסיוני מבוצעות ללא כל מעורבותכם הפעילה. בחלק מהמקרים, על אף שזכותכם החוקית לבחור את ההסדר הפנסיוני שאליו יועברו ההפקדות בגינכם, סמכתם על המעסיק בעיניים עצומות ונתתם לו גם לקבוע עבורכם את קרן הפנסיה הנבחרת. כך שהמעסיק שלכם הוא זה אשר מבצע את ההפקדות השוטפות לקרן על בסיס גובה שכרכם המוגדר כשכר לצורך הפרשות סוציאליות.

על אף שפיטורים במצב כזה עלולים לגרום עבורכם לדילמות ולבעיות הנראות לכם כרגע כמהותיות ורציניות בהרבה מאשר ההפקדות הפנסיונית שלכם, חשוב מאד לדעת כי במקרים של סיום חוזה העסקה (כלומר סיום יחסי עובד מעביד ביניכם לבין המעסיק), ההפקדות להסדר הפנסיוני נפסקות לחלוטין עם קבלת משכורתכם האחרונה. התעלמות (או אי ההתייחסות המתאימה לכך) עלולה להיות בעוכריכם. זאת, מאחר ובניגוד לדעה הרווחת בציבור, ההסדר הפנסיוני,  אינו משמש, אך רק, כחיסכון פנסיוני למבוטח, אלא אמור לספק גם  את הכיסויים הביטוחיים הנחוצים למבוטח ולמשפחתו למקרי אובדן כושר עבודה (בשל נכות) או, חלילה, למקרה של מוות.

פוטרתם לא מזמן? עכשיו הזמן לדאוג לקרן הפנסיה שלכם!
אם כן, כפי שכתבנו קודם, במקרה של פיטורים, אותן הפקדות לזכות קרן הפנסיה שלכם (שבוצעו, עד כה, על ידי המעסיק) נפסקות. חוץ מעצם הידיעה, מה עליכם לעשות בנוגע לכך?

כאן, אנחנו רוצים להכיר לכם שני מושגים חדשים - "הסדר ריסק" ו"ארכת ביטוח".

הסדר הריסק הינו הסדר מסגרת זמנית להפקדות מופחתות לקרן הפנסיה, המיועד לתקופות בהן ההפקדות השוטפות מופסקות. בשל חשיבותה של קרן הפנסיה מבחינת הכיסויים הביטוחיים שלה, תפקיד הסדר הריסק מתמקד בשמירה עליהם במצב שבו אתם נמצאים ללא מעסיק קיים, כלומר, "בין עבודות".

המושג השני, "ארכת ביטוח", מתייחס לתקופת ברירת מחדל בת עד חמישה חודשים, בה, על אף הפסקת ההפקדות השוטפות, נשמרים לזכותכם הכיסויים הביטוחיים שלכם. בתקופה זו, תגבנה אוטומטית, פרמיות הביטוח מהסכום הצבור שבחיסכון הפנסיוני שלכם.

הסדר הריסק שלכם צריך להיות מוסדר תוך פרק הזמן של תקופת ארכת הביטוח (כאמור, לרוב, עד חמישה חודשים ממועד התשלום האחרון לקרן הפנסיה) והוא יכול להימשך עד ל-24 חודשים ממועד ביצוע ההפקדה השוטפת האחרונה לקרן הפנסיה שהוא גם מועד קבלת משכורתכם האחרונה מקום העבודה הקודם.

עם סיום תחולתו של הסדר התשלומים הזמני (הסדר הריסק), תצטרכו לחדש את הפקדותיכם השוטפות לקרן הפנסיה שלכם, בין אם תעשו זאת באופן העצמאי ובין אם יבוצע הדבר באמצעות מעסיק חדש.

אנחנו, במנורה מבטחים פנסיה וגמל בע"מ, מודעים היטב לכך כי בעת פיטורים סביר מאד להניח כי הדבר האחרון שיעסיק את מחשבותיכם יהיה ההפקדות השוטפות לקרן הפנסיה שלכם. אולם, חשוב לזכור, כי בצד הדאגות הפיננסיות המידיות וחיפוש מקום העבודה החדש המטרידים אתכם, להסדרת עניין קרן הפנסיה שלכם יש חשיבות גדולה לא פחות!

מובא כמידע מטעם מנורה מבטחים פנסיה וגמל בע"מ החברה המנהלת של קרן הפנסיה מנורה מבטחים – פנסיה, ועוסקת בשיווק פנסיוני, אין באמור כדי להוות חוות דעת או המלצה או להחליף ייעוץ או שיווק פנסיוני המותאם לצרכיו ומאפייניו האישיים של אדם.

הכתבה נכתבה בשיתוף מנורה מבטחים פנסיה וגמל בע"מ