מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דו"ח מקיף במספר נושאים. הוא מעביר ביקורת חריפה על הלבנות הון ואי ביקורות יזומות באזורי התעשייה ביהודה ושומרון, שאף עלולות לשמש למימון טרור. 

בדו"ח נכתב כי "מינהל ההסדרה והאכיפה של זרוע העבודה במשרד הכלכלה, אינו מקיים ביקורות יזומות באזורי התעשייה באיו"ש, בעניין תשלום שכר מינימום ושעדיין לא הוקם מערך המצלמות הדיגיטלי שלהקמתו הקצה משרד הכלכלה שני מיליון שקלים". 

על החשש לקיומן של הלבנות הון, נכתב: "בכל הנוגע לטיפול במידע המגלם חשש להלבנת הון ומימון טרור, נטען, כי בשנים 2021-2017 קיבלה הרשות 85,517 מקבצי דיווחים על 10.8 מיליון פעולות ו-500,013 דיווחים בלתי רגילים והפיקה 5,381 כתבות, ש-70% הועברו למשטרה ואשר כללו מידע מ-24,278 דיווחים בלתי רגילים שקיבלה.

המבקר מצא, כי 27% מהדיווחים שנבדקו על ידי הרשות לא הוזנו כלל למאגר המידע בסופו של התהליך המחשובי בשל ליקוי בו וב-27% נוספים מהדיווחים נמצאו ליקויים במיצוי המידע כנדרש או בהזנתו.

מחברי הדו"ח מתריעים, כי בשנים 2022-2017 הצטברו ברשות עשרות אלפי דיווחים בלתי רגילים, שלא הוזנו למאגר המידע. בשנים 2021-2020, בין היתר בעקבות מגיפת הקורונה, מלאי הדיווחיים של הוזנו גדל לכ-50 אלף, שהיוו כ-50% ממלאי הדיווחים השנתי שהתקבל ב-2020.

"מידע רב המגיע מגופים מסויימים בנושאי הלבנת הון ומימון טרור, שמסתכם לכל הפחות ב-3,567 מידעים בשנים 2021-2017, אינו ממוצה ומקודד לצורך הזנתו למאגר המידע, או ממוצה באופן חלקי בלבד. בכך נפגעת שלמותו ועדכניותו של מאגר המידע", מתריע מבקר המדינה.

מהביקורת עולה עוד, כי הרוב המוחלט (100%-87%) של הכתבות היזומות שהוערו על ידי הרשות למשטרה, לרשות המיסים או לרשות ניירות ערך, לא הוביל לפתיחת חקירה. "קיים חשש כי המשאבים הרבים שמשקיעה הרשות יורדים לטמיון", ציין מבקר המדינה בעקבות הממצאים.

לצורך בחינת התרומה של הרשות למאבק בפשיעה ובטרור, ביצע מבקר המדינה סקר בין פרקליטים, באמצעות פרקליטות המדינה, לגבי 26 תיקים פליליים שטופלו בפרקליות ואשר כללו תפיסות נכסים מכוח חוק הלבנת הון וכן שלושה תיקים פליליים, שטופלו בפרקליטות בנושא טרור ואשר כללו תפיסות נכסים מכוח חוק המאבק בטרור.

שבעה מ-26 התיקים שנבדקו בסקר הפרקליטים, שבוצעה בהם תפיסת רכוש מכוח חוק איסור הלבנת הון בסך כולל של 20 מיליון שקל, לא כללו שום כתבה שהפיקה הרשות. 

מניתוח מענה הפרקליטות עלה, כי עבודת הרשות תרמה תרומה נמוכה לביסוס הראיות או לאיתור רכוש בשלושה תיקי טרור שנבדקו, "מכוח חוק המאבק בטרור", קובע מבקר המדינה.