לאחר העלאת הריבית על המשכנתאות ועל רקע חוסר הוודאות במשק בעיצומו של המשבר החברתי והפוליטי בישראל, נרשמה בחודש מרץ האחרון ירידה מפתיעה במחירי הדירות - לראשונה מאז אפריל 2020. ואולם, לצד הבשורה המשמחת שהביא עמו מדד המחירים לצרכן של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הדו"ח הצביע גם על המשך עליית מחירי השכירות.   

לפי השוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר-פברואר לעומת דצמבר 2022-ינואר 2023, מחירי הדירות ירדו ב-0.2%, כשלעומת זאת סעיף שכר דירה ללא שכירות ציבורית עלה ב-0.5%.

על מנת להבין מה עומד מאחורי מגמה זו והאם היא צפויה להימשך פנינו לערן היימר, מנהל כספים ראשי בחברת מימון הנדל"ן רובי קפיטל, שהסביר כי "הסיבה העיקרית למגמה זו היא העלייה הדרסטית בשיעור הריבית, שמכבידה מאוד על נוטלי המשכנתאות וגם על היזמים והקבלנים".

אתר בנייה (צילום: יוסי אלוני)
אתר בנייה (צילום: יוסי אלוני)

כשאני שואל אותו האם זה הזמן הנכון לרכוש דירה, הוא משיב: "אני לא רואה את עצמי כיועץ בנושא או נביא למהלכי השוק, ובהחלט יכול להיות שהנגיד ימשיך להעלות את הריבית, אך על פניו נראה שהחודשים הקרובים הם זמן טוב לעשות זאת".

לדברי היימר, "נראה כי לפי כל הסימנים בעוד שנתיים-שלוש נחווה שוב עליית מחירים, וזאת בשל העובדה שהיצע הדירות לא צפוי לגדול באופן דרמטי".

בדרך כלל מדברים על זה שהעלייה במחירי הדירות למכירה מובילה גם לעליית מחירי השכירות, אבל גם עכשיו כשנרשמת ירידה במחירי הדירות למכירה, מחירי השכירות ממשיכים לטפס. מהן הסיבות לכך?
"דירה להשקעה היא נכס מניב, וככזאת היא מורכבת מהמחיר שלה ומהשכירות שמקבלים עליה. כאשר משקיע בוחן נכס הוא משווה לנכסים אחרים. בשנים האחרונות קיבלו משקיעים ריבית אפסית בבנק ותשואה של 2.5% על דירה להשכרה, ובנוסף חוו עליית מחיר פוטנציאלית בנכס נדל"ני. כיום, כשמקבלים מעל 4% בבנק או באגרת חוב סולידית, אז מצפים לתשואה גבוהה יותר גם על הדירה להשכרה, ובמיוחד כאשר פוטנציאל עליית המחיר בסימן שאלה".