"הירידה במחירי הדירות צפויה להיעצר לקראת סוף השנה, ואני רואה את חידוש מגמת עליית המחירים אחרי הרבעון הראשון של 2024. זה הזמן לקנות דירה". כך אומר ל"מעריב" ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ (הקבלנים).

מדד המחירים לצרכן: האינפלציה ממשיכה להתמתן, מחירי הדירות ירדו | כל הפרטים

לדבריו, "התחלות הבנייה נמצאות בירידה. הכדור נמצא בידי הממשלה ורשות מקרקעי ישראל. אלה לא הציגו עד כה שום תוכנית רצינית לעידוד הבנייה. אני מקווה שאחרי החג זה ישתנה, אבל אני לא בונה עליהם".

עוד מסביר סרוגו כי "מצב חברות הבנייה מאוד מאתגר. ישנן חברות שנקלעו לקשיי מזומנים, אבל הן מגיעות יותר מתחום הביצוע, ולא מדובר בקבלנים שמוכרים דירות. עלויות המימון גדלו בצורה משמעותית. קבלן מבצע מקבל את הכסף רק אחרי השלמת הבנייה ועד אז הוא צריך לממן".

"חלק מקבלני הביצוע יצאו מהשוק ומעדיפים לבנות בעצמם את הפרויקטים. מצד שני קשה עדיין להגדיר את המצב כענף במשבר או בפשיטת רגל. רוב חברות הבנייה ידעו לתכנן את עצמם. כשהיקפי מכירות הדירות יורדות בחצי והתחלות הבנייה צונחות ב־40%, החברות זהירות יותר ולא מתחילות פרויקטים חדשים לפני שהגיעו לאחוז מסוים במכירת פרויקטים קיימים".

לדברי סרוגו "מחירי הדיור יורדים באחוזים בודדים וניתן לקבוע בוודאות שעליית המחירים נבלמה. למרות זאת, רוב הקבלנים לא בלחץ וכמעט לא מורידים מחירים אלא בונים פחות. הבנקים כמעט ולא מאשרים פרויקטים חדשים. 65% מהדירות נמכרות כיום על הנייר כך שהיקף ההשקעה נמוך יחסית".

"הקבלנים נותנים הטבות אחרות כמו פריסת התשלומים נדיבה יותר, אי הצמדה, ומימון חלקית של הריבית במשכנתא. בעקבות המיתון העולמי במדינות באירופה ובהן גרמניה, נחתכו המחירים ב־10%".

על יחסם של הבנקים לענף, אומר סרוגו כי "הבנקים מאוד זהירים. בזכות עליית הריבית, הם הציגו את הרווחיות הגבוהה ביותר מאז ומעולם. מצד שני היקפי הבנייה קטנו, והם מתייחסים כיום לכל קבלן בזהירות רבה. קבלנים שלא מוכרים, לא מקבלים מימון ומקבלנים טובים, דורשים הבנקים רווחיות גבוהה יותר".

על הצפוי בשוק, מוסיף סרוגו כי "ביחס לממשלה, לצערי אני פסימי כי לא נראה לי שהיא תנקוט צעדים מספיקים כדי להגדיל את היצע הדיור. הגישה של האוצר כלפינו היא מאוד שמרנית והם מבקשים שאנחנו נשבור את הראש. הם טוענים 'למה לעזור היום לקבלנים היום אחרי שהרוויחו כל כך יפה'".

הראיון המלא עם נשיא הקבלנים במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"