לקראת הרכבת ממשלה חדשה המרכז לשלטון מקומי דורש מהממשלה לתת להם לבנות בעצמם במהלך שיוזיל מיידית את מחיר הדירות בכ-25%.

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות אומר: "הרשויות המקומיות יפעילו חברות בנייה עצמאיות שיוזילו את מחירי הדיור דרמטית באמצעות ויתור על הרווח היזמי ודרך הקצאת קרקעות בעלות אפס, בכל מתחם חדש שייבנה נקצה 25% מיחידות הדיור לטובת דיור בר השגה לזוגות צעירים וזכאי דיור, ונקדם פרויקטים של התחדשות עירונית תוך פישוט הבירוקרטיה הקיימת. המפתח לשינוי מצוי ברשויות המקומיות ולא נסכים עוד לאפשר את שיווקן של  דירות חדשות במחירים בלתי סבירים."

מהמרכז לשלטון מקומי נמסר ,"שראשי הרשויות אחראים ושותפים מלאים לכל המהלכים החברתיים המתרחשים במדינת ישראל ולכן, החליטו לקחת את המושכות לידיהם ולהוביל לפתרון משבר הדיור, הסוגיה המרכזית ביותר שמעסיקה את כלל תושבי המדינה, מבלי להמשיך ולהמתין לפתרונות ממשלתיים שלא נותנים מענה מציאותי בזמן מהיר" . 


על פי התוכנית, תוכל כל רשות להצטרף למסלול מואץ של תכנון ובנייה במחירים מופחתים ממחירי השוק הקיימים.  הרשות תוכל לבחור האם להצטרף למסלול אחד מתוך ארבעה או לייצר תמהיל משולב של ארבעת המסלולים והם: דיור למשתכן, מחיר מטרה, בינוי עצמי והתחדשות עירונית. על פי התכנית במסלול דיור למשתכן, יוקצו 25% מיחידות הדיור בכל פרויקט עבור הזכאים לפי קריטריונים מוגדרים מראש במחיר מוזל. על פי התוכנית מחיר מטרה, מספר גדול של יחידות דיור יימכרו במחיר קבוע מראש עבור מטר מרובע מה שיוזיל את מחירי הדיור בכ- 200 אלף שקלים ליחידה בממוצע.

לזוגות צעירים, זכאי דיור ומשפרי דיור. על פי התוכנית לבינוי עצמי, הרשויות המקומיות יבנו בעצמן את יחידות הדיור באמצעות החברות הכלכליות שברשותן, ועל ידי כך יוזילו דרמטית את מחירי הדיור בכ- 550 אלף שקל ליחידת דיור לזוגות צעירים וזכאי דיור . כלומר, דירת 4 חדרים 100 מ"ר תעלה פחות ממיליון שקלים באזורי הביקוש, וזאת בעקבות חסכון בעלויות הקרקע הנובעות מהקצאת 25% מהקרקעות בעלות אפס וכן חסכון ברווח יזמי הבנייה (ראה טבלה מפורטת במצגת).

על פי התכנית להתחדשות עירונית, שנידונה בין משרד הבינוי והשיכון ומרכז השלטון המקומי, תוקם רשות ייעודית להתחדשות עירונית, במסגרתה יקודמו פרויקטים של התחדשות ובכללם פינוי בינוי ו/או תמ"א 38. הפרויקטים יתוקצבו באזורי הביקוש, במסגרת ההסכם מול היזמים והרשות המקומית, ובפריפריה מתקציבי מדינה.