"בטווח הרחוק לגל הטרור לא תהיה השפעה על ענף הנדל"ן", כך מעריך איש הנדל"ן הוותיק, שלמה גרופמן, 'יו"ר קרן פייר'.



"כמובן שאנו עוקבים בדאגה אחר המצב הביטחוני במדינה וההשלכות לכך על הענף, שכבר מורגשות בשטח", הוא עונה לשאלה כיצד הפיגועים משפיעים. "אבל יש גם מי שמאמין כי למרות הימים הקשים, הענף ימשיך כרגיל ובפרט רכישות עתידיות של משקיעים מחו"ל בפרט".



לדבריו, "במדינת ישראל אנו רגילים לצערנו, למצבים ביטחוניים בלתי יציבים. גם בתקופת האינתיפאדה השנייה שהייתה קשה וחמורה, נמשכו חיי הכלכלה בישראל כולל רכישת דירות. עם זאת בירושלים כבר חשים סימנים של פגיעה בתחום הנדל"ן בעיקר בקרב הרוכשים מחוץ לארץ כי פיגועי הסכינים והניסיונות לפיגועים, קיבלו הדים חזקים בחו"ל".



אתה צופה ירידה ברכישות של משקיעים מחו"ל?
"אני לא צופה ירידה ברכישות של משקיעים מחו"ל או התעניינות שלהם בנדל"ן בישראל. המשקיעים בחו"ל בחלקם הגדול מבינים שמדובר במציאות חולפת וכי מדינת ישראל וענף הנדל"ן יכולים לעמוד בפני מצבים שכאלה".



גרופמן מותח ביקורת על הכוונה הכוונה להטיל מס על משקיעי חוץ המבקשים לרכוש דירות בישראל. מהלך שלטענתו עשוי לפגוע בביקושים אלו: "אני לא מבין איך אפשר להעניש יהודים שרוצים להגיע לארצנו ולרכוש כאן דירות, כדי שיהיה להם בית כשיחליטו לעלות לארץ, או בשלב ראשון שיגיעו כאן ללימודים ואח"כ יישארו וישתקעו בישראל. איך אפשר להעניש אותם? צריך לחבק את יהדות העולם. הרי מדובר במעשה ציוני ראשון במעלה".



מה עדיף כיום לרכוש דירה או לשכור?
"קשה לענות על השאלה במיוחד נוכח העובדה שנושא ההשכרה במדינת ישראל בניגוד למדינות המערב כולל ארצות הברית - אינו מסודר. בארצות אלה יכול צעיר או זוג צעיר לשכור דירה לחמש או שבע שנים ואף יותר, לא להיות נע ונד כל שנה ממקום למקום בהתאם לשיגעונותיו של בעל הבית ולכן כל השאלה לשכור או לרכוש היא במידה רבה תאורטית. כאשר המשפחה גדלה, הניידות מורכבת עוד יותר, צריך לקחת בחשבון גם גני ילדים ובתי ספר - שינוי מקום מהווה מכה קשה למשפחה".



הוא מוסיף: "גם מבחינה כלכלית כשבוחנים שאלה זו השאלה היא באיזה תקופה של ריבית נמוכה או ריבית גבוהה, מחירים עולים, יורדים או יציבים. מה שניתן לומר בבירור שהאמא הישראלית מעבירה בדמה מדור לדור את התודעה שרצוי שהבן/הבת כשהם נישאים ולפעמים עוד לפני כן, יהיו בעלי נכס – דירה ולכן, רוב הצעירים עושים כל מאמץ כדי לרכוש דירה ולהתקדם מדירת שלושה חדרים לארבעה וחמישה בהתאם לאפשרויות, ליכולת הכלכלית וכמובן לגידול במשפחה".