בתור אושיית רשת בתחום הספרות, שני ויסלברג התחילה להכין את הקהל שלה לשבוע הספר חודש מראש. "העלינו סדרה שלמה של פוסטים על ספרים חדשים שיושקו", היא מספרת. "כל פוסט כזה זכה לאלפי לייקים, אנשים שיתפו וממש התרגשו יחד איתנו". 

ויסלברג, 29, מתכנתת מתל אביב, מתחזקת יחד עם דנה לדרמן־אזולאי עמודים הקשורים בספרים באינסטגרם (תחת #בוקסטגרם) ובטיקטוק תחת ההאשטג #בוקטוק, המאגד קהילה של אוהבי ספרות בישראל. "התחלנו בכלל לפני שמונה שנים בקבוצת פייסבוק בשם 'כל הרומנטיקה הזאת'", היא מספרת. "לפני שמונה שנים הייתה בושה לדבר על ספרים רומנטיים, הוצאות לא רצו להיות מזוהות איתם. לכן פתחנו את הקבוצה - המונה כיום כ־55 אלף איש – כדי להראות שאנחנו לא מתביישות במה שאנחנו קוראות, שיש ביקוש, וגם במטרה שהוצאות יתחילו להשקיע בספרים האלה. כיום יש כבר כ־20 הוצאות שעוסקות רק בספרות רומנטית".

לפני כשנתיים החליטו השתיים להיכנס לאינסטגרם (שם יש להן כיום כ־13 אלף עוקבים), ולפני כשנה, לקראת שבוע הספר, חברו גם לטיקטוק, שם יש להן כ־9,500 עוקבים. "בפייסבוק יש לנו אומנם קהילה עצומה, אבל הגיל הממוצע שם לדעתי הוא כ־35־40", אומרת ויסלברג.

"אנחנו לא מרוויחות מזה כסף, עושות את זה בשביל קהילה שקוראת, והרגשנו שיש טווח גילים נמוך יותר שמפספס את הקסם הזה. לכן נכנסנו גם לטיקטוק ולאינסטגרם. בטיקטוק סרטון יכול להגיע ביום אחד לעשרות אלפי ואף למאות אלפי צפיות. אנחנו יכולות לפרסם קופון ויש לו אלפי מימושים. אנחנו עושות שיתופי פעולה עם 'צומת ספרים' חמש שנים, עם 'עברית' שנה וחצי, אבל לפחות כרגע לא לוקחות אחוזים. שתינו עובדות במשרה מלאה אחרת. הכוח שלנו הוא גם באותנטיות. אם אני לא אוהבת ספר, אז למרות שאני ביחסים מדהימים עם ההוצאה, אפרסם ביקורת שאינה בהכרח חיובית. זה המוטו שלי".

שני ויסלברג (צילום: הוגו רומנו)
שני ויסלברג (צילום: הוגו רומנו)

מצלמת דיאלוגים

"שבוע הספר הוא תקופה מאוד מרגשת עבורי", מספרת הסופרת טלי קוסשוילי, 32, ממעלה אדומים, שהוציאה עד כה ארבעה ספרים וגם מתחזקת בשנים האחרונות חשבונות טיקטוק (כ־9,000 עוקבים) ואינסטגרם (כ־7,500 עוקבים). "אני מקבלת הודעות מקוראות שאומרות שהן מתרגשות, שיגיעו לדוכן לפגוש אותי".

אילו תכנים את מעלה?
"גם בטיקטוק וגם באינסטגרם אני מעלה תוכן גם על ספרים שלי, וגם תוכן כללי על ספרים. אני מדברת על ספרים של אחרים, מצלמת דיאלוגים שבהם אני מגלמת שתי דמויות שמנהלות שיח לגבי ספרים, אם זה בנושאי הרגלי קריאה ועוד. אני גם עושה שיתוף פעולה עם רשת סטימצקי, מקדמת ספרים שונים, מבצעים. בטיקטוק אני מעלה בעיקר סרטונים. הם מגיעים בממוצע לעשרות אלפי צפיות, כמה מהם אף הגיעו למאות אלפים. העליתי למשל סרטון דיאלוג בין שתי דמויות, הוא התפוצץ בקטע שלא ציפיתי, הגיע לכ־250 אלף צפיות.

זה היה דיאלוג בין נערה שמגיעה לספרייה ובין הספרנית שמדברת איתה על הספר שלי 'סדוקה'. הייתי בהלם, לא ציפיתי לכאלה תגובות. באינסטגרם אני מעצבת שקופיות שיש עליהן טקסט - תזכורות חשובות לאוהבי ספרים, רעיונות לשלטים לתלות על דלת של מישהי שהיא תולעת ספרים, סקופים על הספר שלי ועוד", היא אומרת. "אני מקבלת הרבה הודעות באינסטגרם מבנות שאמרו לי שהן התחילו לקרוא ספרים בזכותי. אין דרך אפילו לתאר עד כמה זה מרגש אותי כל פעם מחדש".

אושיות רשת בתחום הספרים יכולות להתפרנס מכך?
"לא אגיד שאני מרוויחה מזה מיליונים, אבל אם עושים שיתופי פעולה עם גופים שונים, אפשר להתפרנס". בימים אלה של שבוע הספר תמצאו את קוסשוילי בדוכן במתחם שרונה בתל אביב. "אני מצלמת סרטונים הקשורים בשבוע הספר, מקדמת ספרים חדשים שיוצאים, ביניהם גם הספר החדש שלי 'נשיקה ארסית'", היא אומרת.

למה להשקיע זמן ברשת?
"קודם כל, זו דרך מצוינת לשמור על קשר עם קהל הקוראים וגם לשווק את עצמך. זה גם נחמד להיות פופולרית, אבל זו לא המטרה הכללית שלי. אני מתמודדת עם מאניה דפרסיה ומדברת על זה גם בסרטונים שלי. אחת המטרות שלי היא גם להעלות את המודעות להתמודדות נפשית".

טלי קוסשוילי  (צילום: פרטי)
טלי קוסשוילי (צילום: פרטי)

שיחות וחברויות

"תחום הספרים ברשת הוא יותר קטן מאשר תחום הביוטי, אבל היתרון בכך הוא שהקהילה שלנו יותר תומכת, אנחנו יותר מכירים אחד את השני, וזה כיף ככה", אומרת גלי דיין, 20, מאזור הצפון, סטודנטית לאלקטרוניקה ומחשבים, ו"תולעת ספרים", כפי שהיא מגדירה את עצמה. בטיקטוק יש לה כ־1,300 עוקבים, ובאינסטגרם יש לה כ־4,500 עוקבים.

"אני משתפת בשתי הפלטפורמות הללו ספרים שאני קוראת", היא אומרת. "בטיקטוק אני מתמקדת יותר בתחום הרומנטיקה, ואילו באינסטגרם אני מעלה את כל סוגי הספרים: מתח, מותחנים פסיכולוגיים, ספרים בתחום המדע ועוד. באינסטגרם אני גם כותבת בעיקר באנגלית על ספרים ועל כל מיני סוגיות הנוגעות בקריאת ספרים - מה קוראים עכשיו, מה הספר הבא ועוד. אני מעלה סקירות וביקורות על ספרים, גם שליליות. לא אוהבת לצבוע הכל בצבע ורוד, מעדיפה את האמת".

איך נכנסת לזה?
"לא חשבתי שאני רוצה להיות משפיענית, אלא פשוט להעלות תמונות, ביקורות ספרים, לדבר עם אנשים בנושאי ספרים. זה פשוט התפתח, הבנתי שנכנסתי גם לקטגוריה של משפיענים והמשכתי משם. אני אוהבת לראות שיש תגובות, שאוהבים את התוכן. בשבוע הספר אני מעלה תכנים מהביקור שלי בדוכנים השונים, חוויות, ספרים שקניתי".

קיימת תחרות בין משפיעני הספרים?
"תמיד יש את התחרות הזו, בכל תחום, אבל אני לא מרגישה חלק מהתחרות כי אני עושה זאת בשביל הכיף שלי ונהנית מכך".

גלי דיין (צילום: פרטי)
גלי דיין (צילום: פרטי)

"אני קורא הכל מכל: ספרים לנוער בוגר, ספרי מתח, ספרי פנטזיה, ספרים רומנטיים", מספר מתן טאו איתן, 15, מתל אביב, שמסיים בימים אלה כיתה ט', וזה שנתיים מתחזק חשבון טיקטוק העוסק בספרים. "שבוע הספר מאוד מרגש אותי, אני מצלם סרטונים, את הדוכנים".

איך נכנסת לתחום?
"את החשבון פתחתי באופן די ספונטני. אני מאוד אוהב לעסוק בצילום ועריכת סרטונים, אני לומד במגמת קולנוע. התחלתי לראות סרטונים של booktok# מישראל ומהעולם, ואז גם הרגשתי צורך בעצמי לשתף. בהתחלה העליתי סרטון של הספרים שאני מתכנן לקרוא. שאלתי 'מה אתם חושבים?', ומשם זה התחיל לפרוח לשיחות, חברויות. היום החברים הכי טובים שלי הם משם".

לטאו איתן יש שני עמודי טיקטוק: הראשון שפתח עם כ־2,700 עוקבים, ועמוד נוסף חדש עם כ־1,300 עוקבים. "בטיקטוק יש הרבה סוגי סרטונים על ספרים, לכל בן אדם יש סגנון משלו", הוא אומר. "אני למשל מאוד אוהב להעלות לדיון דברים, כגון דיון על ספרים שאני מתכנן לקרוא בחודש הקרוב. אני מעלה כמה ספרים ומבקש חוות דעת. אני גם נורא אוהב לתת מוטיבציה לאנשים, לשתף סרטונים הנוגעים לחוויית הקריאה שלי ולגרום לכך שקריאה לא תיראה לאנשים כמשהו 'משימתי', אלא דבר שאפשר ליהנות ממנו. יש כאלה שמגיבים ב'וואו, עשית לי חשק לקרוא'. אני נהנה להראות לאנשים כמה כיף יש בדפים האלה".

מה החברים שלך אומרים על עיסוקך?
"את החברים הקרובים זה לא הפתיע, כי אני לא מפסיק לחפור להם על ספרים".

מתן טאו איתן (צילום: פרטי)
מתן טאו איתן (צילום: פרטי)

טאו איתן קורא בשבוע שניים עד ארבעה ספרים. "רבים ממשפיעני הרשת קצת חוששים להעלות ביקורות שליליות כי הם יודעים שיש סופר שעבד קשה בשביל זה, שיש הוצאה, אבל אני חושב שכל המטרה היא לומר מה שאתה חושב, מה אתה אוהב ולא אוהב, גם כדי שהקהל שלי יבין טוב יותר מה אני אוהב בספרים", הוא אומר. "אבל כמובן שאני מנומס בביקורות שלי, וגם בתגובות נוצרים דיונים מאוד מעניינים".

רבים מסרטוניו, חלקם הגדול הומוריסטיים, זוכים לעשרות אלפי צפיות. "היה לי סרטון שבו תיארתי באופן הומוריסטי אנשים שקוראים. אמרתי: 'אתם קוראים ספרים, אתם הולכים עם אוזניות, אתם לובשים ג'ינס, ואתם אומרים לי שאף אחד בבית הספר לא שונא אתכם?'. לסרטון הזה היו 21 אלף צפיות", הוא מספר. "השאיפה שלי היא לאו דווקא לגדול במספר העוקבים, אלא לגרום לכך שלאנשים יהיה מקום לדבר על ספרים, לחיות ולאהוב את עולם המילים".