מוטי סדובסקי, מנהל תחום ביטחון בשלוחה הישראלית של חברת ההיי-טק SAS, טוען שניתן להילחם בטרור דרך הרשתות החברתיות באמצעות הטכנולוגיה הנכונה.



גל הפיגועים האחרון הכולל מפגעים בודדים מקשה על איתורם של המחבלים ועל מניעת התקיפות. מאפיין נוסף של הגל הנוכחי הוא הרשתות החברתיות שנוטלות תפקיד מרכזי בהפצת המסרים המסיתים.



"גל הפיגועים התוקף אותנו בשבועות האחרונים חשף את נושא הפוסטים המועלים על ידי הצעירים הפלסטינים לרשתות החברתיות לפני הפיגועים. כוחות הביטחון מתמודדים עם כמות עצומה של פוסטים בפייסבוק ובטוויטר המצהירים על כוונות לדקור או לעשות פיגוע", מסביר סדובסקי.



לדבריו, סאס מחזיקה תוכנה מיוחדת שיכולה לנטר כ-200 אלף הודעות בשנייה. "התוכנה יודעת לסנן ולנתח את המידע ברשת ולהרים התראות לפי קריטריונים שנקבעים מי ראש על ידי המפעיל", הוסיף סדובסקי.



"מדובר באמצעי שיכול לסייע למניעת טרור שכן התוכנה תאפשר לכוחות הביטחון להגיע לאנשים שהעלו את הפוסטים החשודים בכוונה לבצע פיגוע. התוכנה תוכל להגיע למידע הזה במהירות רבה מאוד", הדגיש סדובסקי.



איך מערכת כזו תעבוד?



"השלב הראשוני מתבצע באמצעות תוכנות שבודקות את הרשתות החברתיות ומביאות מהן את המידע למרכז מחשבים במהירות עצומה. מידע זה עובר סינון ובדיקות על פי מערכת חכמה, כאשר מידע לא רלוונטי לשאלות המחקר מבוטל, ומידע רלוונטי נאגר. בתוצאות הבדיקות ניתן להציף התרעות לגורמי מחקר וביצוע, ואלו יבצעו את הטיפול הנדרש".



האם מדובר בטכנולוגיה חדשה או תוכנה שפיתחו במיוחד לטיפול בטרור?



"הטכנולוגיה של סאס פותחה לנושאים רבים ומגוונים, וכל גוף עסקי או בטחוני יכול לעשות בה שימוש לצרכיו. המידע הטקסטואלי מנותח היום בכ-30 שפות שונות, כולל עברית וערבית ומתבצע אינדוקס נוסף לפי מילים ונושאים החשובים לשאלות המחקר הארגוניות. לדוגמא, ניתן היום באמצעות ניתוח הרשתות החברתיות להצביע על קשרים בין גורמי מעקב, להציגם במפה גרפית, ולהצביע על עוצמת הקשר הבאה לידי ביטוי בכמות המידע העובר ביניהם. ניתוח של קשרים אלו יציע מיהו 'מוביל הדעה' באותה קבוצה, מהו המיקום הגאוגרפי של חברי הקבוצה, ועוד".



האם בעזרת הטכנולוגיה ניתן לחזות מי יהיה המפגע הבא או היכן יתרחש הפיגוע הבא?



"במקרה בו המפגע מודיע על כוונותיו ברשת החברתית, המערכת מסוגלת לתת ערך למקבלי ההחלטות. יש לדאוג כי המידע מהרשתות החברתיות יגיע מהר ככל הניתן למרכז המחשבים, ושמקבלי ההחלטות יקבלו את התרעות המערכת במידי, כך שיוכלו להגיב מהר."



יש לך דוגמאות להצלחות בתחום החיזוי של פעולות טרור?



"הצבא האמריקני בוחן במהלך 10 השנים האחרונות את המידע הנוגע למטעני צד המתגלים ברחבי העולם, והקים גוף מיוחד לטיפול בנושא. לגבי כל מטען צד שמתגלה, מוזן מידע אודות מאפייניו הייחודים למערכת מיוחדת שפותחה על ידי צוות משולב של פסיכולוגים, קרימינולוגים, אנשי צבא וסטטיסטיקאים.


כיום, המערכת מאפשרת לצבא האמריקני לאתר 87% ממטעני הצד בהם נתקלים החיילים בשטח ובכך למנוע נפגעים ונזקים רבים".