מהפכה בשירותי מד"א: תקבל ישירות מחברות הסלולר את מיקומו המדויק של המתקשר. ההצעה אותה יזמו חברי הכנסת דוד ביטן (הליכוד) ומיכל בירן (המחנה הציוני) צפויה להגיע לשולחנה של ועדת השרים לחקיקה. התיקון החדש לחוק יאפשר לאתר בקלות כל נפגע שאינו יכול או יודע לתאר את מיקומו ובכך לשפר משמעותית את הסיכוי להצלת חיים במקרים רבים.

את התסריט הבא מכירים מצוין החובשים והפרמדיקים במוקד מד"א - אזרחים המתקשרים למוקד במצבי מצוקה, לחץ וסכנת חיים מידית מתקשים מאוד להעביר לצוותי המוקד את המיקום המדויק בו הם נמצאים על מנת לשגר אמבולנס, במיוחד באזורים לא מיושבים, שטחים פתוחים וכו', הגורמים לפעמים לעיכוב במציאת הפצוע בשטח, עיכוב של מספר דקות שלעתים יכול להיות ההבדל בין חיים למוות. 



"הנתונים ישמשו לאיתור מקום האירוע"

על מנת לתת מענה לבעיה, פעלו בחודשים האחרונים חברי הכנסת ביטן ובירן על תיקון לחוק התקשורת (בזק ושידורים), במטרה לחייב את חברות הסלולר להעביר למד"א מיקום מדויק של כל אדם המתקשר למוקד החירום של הארגון, תוך הקפדה על חיסיון ושמירה על פרטיותו של המזמין. ההצעה שצפויה להגיע לשולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה קובעת כי "בעל רישיון יעביר אל מוקד החירום הטלפוני של מד"א את נתוני המיקום המדויקים ביותר שברשותו של ציוד קצה שממנו מתבצעת השיחה" וכי "נתוני המיקום ישמשו לאיתורו של מקום אירוע החירום ולהכוונת כוחות פינוי והצלה בלבד ולא יתקבלו כראייה בבית משפט". 
 

באם יעבור השינוי הוא צפוי לקצר משמעותית את ההגעה לקריאות חירום במקרים בהם הפצוע נמצא באזור הקשה לאיתור או במקרים בהם הפצוע מתקשה לתקשר עקב מצב לחץ קיצוני או סכנת חיים מידית, ובמקביל להקל על העומס המוטל על החובשים והפרמדיקים במוקד מד"א הנדרשים לבצע מספר רב של פעולות אבחון והכוונת כוחות.

הצעת החוק מגיעה מספר ימים לאחר שמד"א השיק שירות מיוחד אשר מאפשר לכל אדם המזמין אמבולנס לעקוב אחר מיקומו מרגע היציאה מהתחנה ועד להגעה למקום אליו נשלח להעניק סיוע רפואי. המהלך אשר נעשה כחלק משיפור השירות בארגון והגברת השקיפות הציבורית יופעל לטובת הציבור הרחב. ברגע שתתקבל קריאה במוקד החירום של מד"א, תשלח הודעות טקסט למכשיר הנייד של האדם אשר התקשר למוקד. הודעת הטקסט תכיל קישור למפה בה יוצג באופן רציף מיקום האמבולנס שנשלח לאירוע בהתאם לאיכון ממערכת ה-GPS עד להגעתו למזמין השירות.