בכיר פייסבוק העולמית, סיימון מילנר, ביקר השבוע במטה פייסבוק בתל אביב, במטרה לענות לשאלות הנוגעות למדיניות פייסבוק, לאור הביקורת הקשה שספגה הרשת החברתית נגד המדיניות שלה בישראל - אם נגד אוזלת היד בטיפול בסטטוסים מסיתים, כמו גם הקלות הבלתי נסבלת בה היא חוסמת שרירותית משתמשים שכותבים ביטויים שגורים כמו "עוגה כושית", מצטטים מהתנ"ך, או כותבים "קוקסינל". 



הגדיל לעשות מילנר, מנהל המדיניות של פייסבוק במזרח התיכון, אנגליה ואפריקה, כשהביא למפגש עם הישראלים עוגה כושית, כבדיחה על אותה הביקורת, ואיך אמר באנגלית שבורה - "הבאתי כושית". אך במענה לשאלה מדוע הוא מרשה לדברי הסתה להיות בפייסבוק כאשר ביטויים תמימים כמו הציטוט התנ"כי "היהפוך כושי עורו" נחסמים מבלי להבין את ההקשר, בטענה כי מדובר בעבירה על מדיניות פייסבוק וללא יכולת ערעור, התבדח פחות. "אנחנו עושים טעויות. הייתי רוצה שזה לא יקרה, אבל אנחנו הקהילה הגדולה בעולם ואנו מקבלים מיליוני דיווחים על פוסטים פוגעניים שנבחנים על ידי אנשים, וקורה שאותם אנשים עושים טעויות בשיפוט של פוסט או לא מבינים את ההקשר בו נכתב", אמר. 



לגבי מדיניות החסימות החד צדדית אמר מילנר כי "אנשים לא תמיד נחסמים בתגובה לפוסט מסוים, אלא בגלל שאנו מוצאים תכנים רציניים יותר, שבעטיים יש לחסום את אותו משתמש, אך אנו לא יכולים לדווח על כדי לא לפגוע בפרטיותם של אנשים". עוד ציין כי הם כן מספקים הסברים למשתמשים שנחסמו למייל שאותו משתמש סיפק בפרופיל שלו, כך שאם אינכם רוצים שפייסבוק גם תדע מה המייל שלכם ונחסמתם - כנראה שלא תקבלו הסבר.



 "פייסבוקיסטן" 


כשנשאל מהי האסטרטגיה של פייסבוק כדי למנוע טעויות מסוג זה, אמר מילנר כי הם משקיעים זמן ומשאבים בטיפול בפוסטים מסיתים נגד ישראל, וכי בימים של פיגועים או בחירות יש דיווחים רבים והם מנסים להגיע לכולם תוך 24 שעות. הוא אף התייחס לדעה הרווחת כי פייסבוק מסירה פוסטים על פי מספר המדווחים והפריך טענה זו. עוד אמר כי יש לפייסבוק צוות רחב של דוברי עברית וערבית שעובד 24 שעות ביממה, הבודקים את הדיווחים המגיעים מישראל, אך לא הסכים לחשוף כמה דוברי עברית בצוות והאם הם דוברי עברית שפת אם. לפי הסרט "פייסבוקיסטן", כמות הדיווחים כל כך גדולה שנדרשת מהבודקים להחליט על פוגענות של פוסט או תמונה תוך מספר שניות, ומבוצעת ברובה על ידי עובדים עניים דוברי אנגלית שאינה שפת אם סביב השעון.



עוד נשאל מילנר לגבי "חוק הפייסבוק" שעבר בקריאה ראשונה בכנסת. החוק נועד להשתמש בצנזורה כדי להתמודד עם ההסתה נגד ישראל. כזכור, פייסבוק הסכימה כי תציית לחוק המצנזר בגבולות המדינה המדווחת בלבד, בדומה לטורקיה, שם כל דבר ביקורת נגד הנשיא ארדואן נחסם על ידי המדינה עבור המשתמשים הטורקים בלבד, מה שיותיר את החוק ללא יכולת השפעה, שכן ההסתה תמשיך מחוץ לגבולות ישראל, כולל ברשות הפלסטינית ובעזה.




מתוך: הקמפיין הישראלי נגד פייסבוק



רק החודש, פייסבוק, יחד עם חברות טכנולוגיות אמריקאיות אחרות, הודיעה על הקמת מאגר משותף של תכני טרור אלימים לרבות סרטוני וידאו וצילומים, כדי לאפשר לנו לפעול מהר יותר נגד תכנים מסוג זה. מהלך זה יסייע במלחמה בטרור ברשת האינטרנט והוא תוצר של שיתוף פעולה - לא של רגולציה.



"הסטנדרטים של פייסבוק הם גלובליים, אך יש מדינות שהן קצת שונות, ואם לא נשתף פעולה יש סכנה שננותק", אמר מילנר. "אנו מכבדים את החוק המקומי ואת ההגדרה של חופש הביטוי בכל מדינה ופועלים על פיה. אנו מקווים להמשיך ולקיים דיאלוג מועיל עם הממשלה בישראל ובעלי עניין אחרים. אנחנו גם מקווים שתתקיים בחינה זהירה של ההשלכות של חוק זה על הדמוקרטיה הישראלית, על חופש הביטוי, על אינטרנט פתוח והדינמיות של האינטרנט הישראלי".