על רקע השהות הממושכת של אזרחים ותיקים בבתים בשל משבר הקורונה פותחה רשת חברתית ידידותית לגיל השלישי, שהשימוש בה נעשה באמצעות חיבור לשלט הטלוויזיה המוכר והידידותי. את הרשת פיתחו הסטארט־אפ Sparko וקבוצת Anagal next של החברה לפיתוח הגליל, בהשקעה של כמיליון שקל. המפתחים ציינו ששמירת המרחק החברתי מונעת בדרך כלל ממבוגרים להידבק בקורונה, אך גם גורמת לבדידות שיכולה להגביר דיכאון וחרדה. "בתקופה זו של משבר קורונה, חווים הקשישים, שרק לעתים רחוקות פוגשים אנשים, את הקושי להתחבר ולתקשר באמצעים טכנולוגיים מתקדמים", הם הסבירו.

הפלטפורמה החדשה מאפשרת לאנשים מבוגרים להחליף את הכלים שלעתים קשים עבורם (טלפון נייד, טאבלט או מחשב) בשלט טלוויזיה שעוצב במיוחד לצורכי תקשורת לגיל השלישי. "הקשישים הם הפגיעים ביותר בחברה, בעיקר בתקופה זו, ויש לחברם לעולם החיצון ולהשאירם פעילים וחזקים נפשית", ציינו עוד המפתחים.

מנתוני חברת אופקום עולה כי כ־80% מהקשישים על גיל 75 אינם חשופים לטכנולוגיה עדכנית, אינם יודעים כיצד לקבל שיחות וידיאו ואינם מסוגלים ליצור קשר מטעמם, לקבל מידע או שירות מקבוצות מקומיות וקהילות. הזמינות של טכנולוגיה חכמה בטלפון של הקשישים או בטאבלט אינה מספקת בדרך כלל עבורם כי רובם אינם מסוגלים לתפעל את הטכנולוגיה המתקדמת והם תלויים בצד שלישי שיעשה זאת עבורם ויהיה זמין.

הרשת החברתית החדשה (צילום: יח''צ)
הרשת החברתית החדשה (צילום: יח''צ)

על רקע משבר הקורונה המתמשך החליטה חברת Sparko להקדים את ההשקה, בניסיון לספק באופן מיידי פתרון המיועד לעת הזאת, שגם יהיה נגיש וזול לאוכלוסייה המבוגרת והמבודדת חברתית. באמצעות המערכת, שפותחה ב־Anagal next, האדם המבוגר יכול להפיג את הבדידות ולהישאר בקשר עם המשפחה וכן עם הקהילה הווירטואלית שיוצרת Sparko, והכל באמצעות הטלוויזיה הביתית, המחוברת לרשת של Sparko ומאפשרת לקשיש להישאר בביתו. המערכת, שכבר נמכרת באירופה, תגיע גם לישראל בשפה העברית.

הטכנולוגיה החדשה של Sparko, המאפשרת חיבור לעולם שבחוץ, מספקת חיבור לשיחות וידיאו ללא הגבלה עם המשפחה, החברים והמטפלים, קבלה ושליחה של הודעות וכן קבלת תזכורות והחלפת תמונות. המשתמש מקבל תוכנית יומית מותאמת שתשאיר אותו פעיל ומלא בתחושת מטרה וסיבה לקום, לנוע ולהתארגן לפיה. הטכנולוגיה לשימוש כוללת סרטוני התעמלות, שיעורי בישול ושפה, תוכניות בידור ותכנים נוספים.

נדב מנקרמן, סמנכ"ל הטכנולוגיה של Anagal next, הדגיש: "בזכות הרשת החברתית והמערכת שפיתחנו, האדם המבוגר ומשפחתו יכולים לקיים שיחות וידיאו ביניהם ללא הגבלה ולצפות זה בזה. המבוגר יכול להירשם לחוגים מקוונים, בני המשפחה יכולים להעלות סרטונים ותמונות שיופיע על מסך הטלוויזיה, להכניס תזכורות לקחת תרופות או ללכת לרופא שיקפצו על המסך גם אם צופים בטלוויזיה וכן אפליקציות רבות נוספות".