חברת "פיול פיק" הישראלית מבקשת מהרשויות המס לאשר שימוש באפליקציה חדשנית המבוססת על ראיה ממוחשבת ובינה מלאכותית לדיווח על רכישות דלק למכוניות בשימוש עסקי. מס הכנסה מתכוון לחייב מה-1 בנובמבר כל רכב שעבורו מבוקשת הכרה בהוצאות לרכישת דלק לצורך חישוב המס בהתקנים פיסיים מיוחדים ובניהול דוחות שעלותם מאות שקלים בשנה.

ההוראה תפגע קשות במאות אלפי עסקים קטנים שסבלו הפסדים כבדים בתקופת קורונה. הפתרון הדיגיטלי של "פיול פיק" לא מצריך התקנים פיסיים, כרוך בעלות מינימלית ומספק במלואן את דרישות רשות המיסים. האפליקציה משתמשת בטלפון סלולרי של נהג המכונית לקריאה ממוחשבת של צריכת הדלק, אימות הנהג, מקום התדלוק ומד-המרחק (אודומטר). יעילות האפליקציה כבר הוכחה בקולומביה, מדינה בה החברה משרתת ומנהלת כ-4,600 לקוחות עסקיים, כ-165,000 רכבים ורבבות רכישות דלק ביממה.

חברת סטארט-אפ ישראלית פיול פיק בע"מ המפתחת והמפעילה פתרונות דיגיטליים חדשניים לרכישה ושיווק דלקים תחת המותג  Picafuel, פנתה לרשויות המס בבקשה לבדוק ולאשר את המענה הייחודי שלה לדרישות החדשות של מס ההכנסה, מענה המתבסס על אפליקציה סלולרית, ראיה ממוחשבת ובינה מלאכותית. השימוש בו מונע לחלוטין הונאות מס ברכישת דלק, ללא צורך בהתקן פיסי כלשהו, לא ברכב ולא בתחנת הדלק.

הרקע לפנייה של פיול פיק לרשות המסים הוא החלטת הממשלה מאוגוסט השנה. לפי ההחלטה יחוייבו בעלי העסקים והעצמאיים המבקשים מהמדינה להכיר בקניות הדלק  לרכבים בבעלותם בתור הוצאה עסקית להתקין במכוניות אלו התקן תדלוק  ומודד קילומטרים וכן לרכוש מנוי מחברת הדלק המאפשר את השימוש בהתקן התדלוק. עוד יידרשו בעלי העסקים לנהל דו"ח חודשי המפרט את ההוצאות על הדלק. מטרת ההחלטה: למנוע הונאות באמצעות חשבוניות פיקטיביות והגדלה מלאכותית של ההוצאות על הדלק. רשות המיסים מתכוונת להחיל דרישה זו מנובמבר הקרוב על כל נהג וכל עסק המבקש לנכות את הוצאות הדלק מהכנסותיו החייבות במס.

עסקים קטנים שבבעלותם רכב אחד או שניים המשמשים אותם לנסיעות עסקיות ייאלצו לשלם כ-400 שקלים על התקן התדלוק ועוד כ-30 שקלים לחודש תמורת השימוש בו. לכך יש להוסיף את עלות הזמן המושקע בתהליך ההתקנה. בסך הכל עסק שברשותו אפילו רכב אחד ייאלץ לשלם מאות שקלים בשנה רק כדי למלא אחר ההוראות החדשות של רשות המסים. זאת אחרי כמעט שנתיים של מגפת קורונה שעשתה שמות דווקא באוכלוסיית העסקים הקטנים ובעליהם.  לפי נתוני חברת "דאן אנד ברדסטריט", ב-2020 נסגרו בישראל כ-75 אלף עסקים קטנים, עלייה של כ-65% לעומת השנה הקודמת.

פיול פיק, לעומת זאת, מציעה פתרון נוח, זול ודיגיטלי לדרישת רשות המסים, פתרון המבטל את מהצורך בהשקעה בהתקנים ובהסכמים ארוכי טווח עם חברות הדלק. הוא מבוסס על אפליקציה ייחודית לטלפונים סלולריים, פרי פיתוח החברה. האפליקציה מסוגלת לרשום ולאמת שלושה סוגי נתונים: זיהוי הנהג המתדלק, זיהוי המיקום המדויק של התחנה בה מתבצע התדלוק (באמצעות GPS) וזיהוי הרכב המתדלק יחד עם קריאה ממוחשבת של מד המרחק (אודומטר). היא גם מאפשרת לרוכש הדלק לשלם במזומן או באשראי. דוחות התדלוק החודשיים מופקים על-ידה אוטומטית ויישלחו אוטומטית לרשות המיסים ו/או למערכת ניהול החשבונות של העסק. האפליקציה מספקת גם תוכנה מבוססת אלגוריתמים לאיתור מידי של גניבה וזיוף עסקאות תדלוק.

את היישום של פיול פיק ניתן יהיה להוריד מחנות האפליקציות ללא עלות. הוא לא יצריך התקנה של רכיב פיסי כלשהו ברכב, לא יחייב תחזוקה ויהיה פתוח לשימוש בכל תחנה של כל חברה המשווקת דלק בישראל.

למתדלקי רכב ״כבדים״ יהיה כדאי לרכוש מנוי חודשי לאפליקציה של פיול פיק תמורת סכום מינימלי. למתדלקים ״קלים״ יהיה עדיף לשלם לפי השימוש המזדמן בה. בכל מקרה מדובר בעלות נמוכה מאוד, זעירה ממש בהשוואה לעלות התקנה והשימוש בהתקן פיסי.

הישום של פיול פיק אף משפר את התחרות בין חברות הדלק משום שאינו כובל את המשתמש בו לחברה מסויימת, באמצעות מנוי ארוך טווח. היתרונות הנוספים של האפליקציה: החלפת רכב לא תדרוש פעולת התקנה מחדש, המשתמש לא ייאלץ לעמוד בתורים ארוכים של מכוניות בכניסה למוסכים המורשים כדי להתקין את הרכיב הפיסי הנדרש כעת על-ידי רשות המסים ולא יבזבזו את זמנם על מילוי טפסים להתקשרות חוזית עם חברות הדלק.

המערכת המוצעת על-ידי פיול פיק לא תיאורטית ולא ניסיונית; היא מוכנה לתפעול מידי, אחרי שעמדה בהצלחה מלאה בבדיקות אבטחה, חדירה ועומס רב. פיול פיק כבר מספקת לחברת הדלק הגדולה בקולומביה מערכת מקיפה לניהול רכישות הדלק עבור כ-4,600 לקוחות עסקיים שברשותם כ-165,000 רכבים. נפח השימוש בה בקולומביה מגיע לרבבות רכישות דלק ביממה.

הפתרון הדיגיטלי של פיול פיק לדרישות מס הכנסה לא רק חסכוני, פשוט ויעיל, הוא גם מתאים לישראל של המאה ה-21 ולמדיניות הממשלתית המוצהרת המעודדת דיגיטציה בשירות המדינה בכלל ובמגע בין אזרח לרשות המסים בפרט.