מדענים אמריקאים איתרו לראשונה עדות לקיומה של פעילות וולקנית על גבי כוכב הלכת נגה, אחרי שזיהו שינויים שהתרחשו בהר געש לפני כ־30 שנה. החוקרים מנאס"א ומהמכון הגיאופיזי של אוניברסיטת אלסקה בחנו צילומי מכ"ם שביצעה הגשושית מגלן של סוכנות החלל האמריקאית, שתיעדה את פני השטח של נגה בשנים 1990־1992.

על פי הממצאים שפורסמו בכתב העת "סיינס", המדענים זיהו כי אחד הפתחים בצד הצפוני של הר הגעש Maat Mons, הנמצא בקרבת קו המשווה של הכוכב, התרחב והשתנה בשתי תמונות שנלקחו בהפרש של שמונה חודשים בשנת 1991 - ואף זוהה אגם של לבה. המסקנה הייתה כי מדובר בעדות חסרת תקדים לפעילות וולקנית על פני הכוכב השכן של כדור הארץ.

"לא ציפיתי שהמשימה תהיה מוצלחת, אבל אחרי 200 שעות של השוואות ידניות של צילומים מטיסות שונות של מגלן, ראיתי שני צילומים של אותו אזור שנלקחו בפער של שמונה חודשים, והן הציגו שינויים שנגרמו על ידי התפרצות", אמר רוברט הריק מאוניברסיטת אלסקה, שהוביל את צוות המחקר.

כעת המדענים מקווים כי המשימות העתידיות לכוכב נגה, ובראשן משימת Veritas, שאמורה להיות משוגרת בתחילת העשור הבא כדי להקיף את כוכב הלכת ולחקור אותו מפני השטח עד הליבה, יסייעו להבין כיצד הוא התפתח באופן שונה מכדור הארץ, עם פני שטח מלאים בהרי געש מתחת לאטמוספרה דקה, חמה ורעילה.