"מחצית מהפונים למענה נפשי בעקבות הקורונה סובלים מבדידות וחרדה מהמצב": כך מדווחים בקו החם של מרכז אלה על אופי הפניות לקו הסיוע הנפשי בחודשי משבר הקורונה האחרונים. הקו החם של "מרכז אלה להתמודדות נפשית עם אובדן" פעל בחודשים מרץ־יוני, לכל אורך הגל הראשון של מגיפת הקורונה, ומאז פרוץ המשבר התקבלו בו מאות פניות מכל רחבי הארץ.

מניתוח של יותר מ־1,300 פניות עולה כי המבקשים סיוע נפשי בחודשים האחרונים מתמודדים עם כל קשת הקשיים הייחודיים של מצוקה נפשית שהתקופה הזאת מעוררת: אובדן אדם יקר מהקורונה או ממצב בריאותי אחר, אובדן מקום העבודה, קושי בבידוד בבית שבו מתעוררים קשיים בין הורים וילדים, ועוד.

פגוע נפש (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג)
פגוע נפש (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג)

לפי פילוח נתוני הפונים והשיחות ממרץ ועד יוני עולה כי מספר הפניות לקו החם מאזור המרכז היה הגדול ביותר. מצוקה רבה יותר הורגשה בקרב האוכלוסייה המבוגרת מגיל 65 ומעלה. שני שלישים מכלל הפניות היו מנשים ושליש מגברים. התפלגות הפניות לפי סיבת הפנייה מגלה מה הכי הטריד את מבקשי הסיוע הנפשי בחודשים האחרונים: בדידות - 20% מהפניות, חרדה - 15%, בריאות הנפש ומחשבות אובדנות - 13%.

יעלה כהן, מנכ"ל משותף של מרכז אלה, מזהירה: "מהפניות עולה כי הישראלים חרדים מאוד לחייהם, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה בריאותית, ורבים מהם מתמודדים עם בדידות קשה. יש לפעול מיידית בתחום בריאות הנפש ומתן התמיכה הנפשית, כי הגל השני יחריף את המצב ואנחנו ניתקל במצוקה נפשית קשה ביותר. "אנחנו שמחים לתרום מזמננו ומניסיוננו בימים קשים אלה, ואני גאה בכל המטפלים שלוקחים את עבודתם ברצינות ובאהבה".

הקו החם הייעודי פועל במספר 050-9949244 ללא עלות בימים א־ה' בין השעות 12:00־20:00. ניתן לפנות גם באתר האינטרנט של מרכז אלה או בטלפון 03-6910921.