הסגר השלישי כבר כאן: ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (שני) את תקנות הסגר על חודו של קול. ח"כ תהלה פרידמן הסכימה להצביע בעד התקנות, רק לאחר שהממשלה התחייבה לפרוטוקול שמסלול הטייק-אווי יאושר למסעדות (מיום שני הבא, בכפוף לירידה בתחלואה), שתותר רפואה משלימה ושתינתן קדימות בחיסונים לצוותי הוראה. זאת, כיממה לאחר הכניסה לסגר השלישי, שכולל הגבלת יציאה מבתי המגורים לטווח של עד 1,000 מטר. 

ממפלגת ימינה נמסר בתגובה להחלטות: "הממשלה הזו אטומה, נאלצנו להצביע נגד תקנות הסגר. לאורך כל הבוקר עשינו הכל כדי להגיע להבנות ולאפשר סגר תוך רגישות למסעדנים ולצוותי ההוראה. עקב ההתעקשות, הצלחנו להכניס לתקנות את הרפואה המשלימה וחיסונים לעובדי ההוראה. אך לצערנו הממשלה, סירבה ומסרבת לאפשר חמצן למסעדנים - מסרבת לאשר מכירה בטייקאווי אף על פי שאין שום סיכון בהדבקה בטייקאווי".

במפלגת "ימינה" הודיעו כי חברי המפלגה יתמכו בתקנות הסגר רק במידה ויתקיימו שלושה תנאים: חיסון מידי כבר השבוע של כלל צוותי ההוראה בישראל, כולל הגננות והסייעות, על מנת למנוע הדבקות המוניות במערכת החינוך, אישור טייק אווי למסעדות כדי לאפשר הישרדות כלכלית שלהם לצד צמצום הדבקות ואישור לפעילות רפואה משלימה החיונית עבור רבבות אזרחים.

בתוך כך כתבה חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) בטוויטר כי "הממשלה הסכימה להתחיל בחיסון עובדי ההוראה השבוע והוכנסה הרפואה המשלימה למקצועות המוחרגים. עד כאן בשורות טובות. אין עוד אישור על הטייק אווי. ממתינים".

הוועדה בראשותו של מ"מ היו"ר, ח"כ מיכאל מלכיאלי, תתכנס להצביע על התקנות ובהן מתווה התפילות בחגים הנוצריים והגבלת הפעילות במקומות עבודה. כמו כן, בהתאם לחוק הקורונה הגדול, גם לאחר כניסת התקנות לתוקף, יכולה הוועדה לאשר את התקנות כולן או חלקן או לבטלן, או לשנות את תוקפן. במקרה בו תסיים הוועדה לדון בהן ולא תקבל הכרעה בתוך שבוע, יעברו התקנות, כעבור מספר ימים נוספים, להכרעת מליאת הכנסת.

שר הבריאות יולי אדלשטיין על הכניסה לסגר השלישי
מספר דקות לאחר תחילת הדיון הודיע מלכיאלי על הפסקה בת חמש דקות לצורך התייעצות סיעתית, לאחר שיו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) דרש מחברי האופוזיציה תשובות מדוע הם נגד הסגר ומ"מ היו"ר הודיע על הצבעה מידית. חברי האופוזיציה התנגדו להצבעה וביקשו התייעצות סיעתית.
ח"כ זוהר: "מדוע האופוזיציה או מי שמרכז אותה מחליט להצביע נגד התקנות? האם המצב לא מצריך סגר? האם צריך לתת לתחלואה להתפשט? אם אתם באים שרירותית להצביע נגד עמדת הממשלה על אף שאתם יודעים שהסגר מתבקש - אנחנו מבזבזים את זמננו, אבל אם לא - חשוב שנבין את עמדתכם". 

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם) ציין כי "אם הקואליציה הייתה נמצאת פה אתמול היא הייתה מבינה בדיוק את הדברים. למה אנחנו צריכים לתת הסברים? בואו נצביע. הדיון הסתיים אתמול. נשאלו פה שאלות יסוד ומשרד הבריאות לא נתן תשובות לגבי ההצדקה לסגר, לפסילת טייק אווי ועוד. לא קיבלנו תשובה למה מקום ירוק צריך להיות סגור, לגבי הגבלת 1,000 מטרים, לגבי נימוקים אפידמיולוגיים, וברגע שפוליטיקאי מתחיל לדבר כמו רופאים ככה זה נראה".

כ־4,000 שוטרי משטרת ישראל ולוחמי משמר הגבול התפרסו אמש בהיערכות מיוחדת ומעובה במוקדים רבים ברחבי הארץ, לצורך פעילות פיקוח ואכיפת הגבלות התנועה וההתקהלות שהוטלו על ידי הדרג המדיני. במשטרה שמים דגש על הסברה והכלה של האזרחים, אל מול אכיפה בלתי מתפשרת במידת הצורך בכל הקשור למניעת התקהלות אסורה, פיקוח על בידוד של חולים ומבודדים והגבלות תנועה בכל רחבי הארץ.

על פי ההחלטות שהתקבלו ובהתאם להיערכות, המשטרה מגבירה את הפעילות היזומה לפיקוח ואכיפה, הן במרחב הבינעירוני והן בתוך היישובים עצמם. בין השאר, עושה המשטרה שימוש במחסומים קבועים ומדלגים, לצד סיורים בכניסות לערים ובתוכן. כל זאת במטרה למנוע התקהלות אסורה ויציאה של אזרחים למרחב הציבורי בניגוד לתקנות, וכן לפקח אחר פעילות תקינה של בתי עסק שהורשו לפעול ולוודא את השבתת בתי העסק שפעילותם נאסרה.

במשטרה החליטו לערוך הפרדה בטיפול המשטרתי בין האירועים השוטפים החריגים לבין קבלת מידע לגבי הסגר. לשם כך העמידו את מוקד 100 לצורך קבלת דיווחים על אירועים חריגים המצריכים טיפול משטרתי, בנוסף למוקד 110 לצורך קבלת מידע.

בתוך כך, אתמול עדכנו במשרד הבריאות כי ביממה האחרונה אובחנו 2,636 מאומתים חדשים לקורונה, מתוך 64,898 בדיקות, שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 4.1%. נכון לאתמול עומד מספר החולים קשה על 604, ומתוכם 145 מונשמים. מספר הקורבנות המצטבר עלה ל־3,222 נפטרים מפרוץ המגיפה. במשרד הבריאות עוקבים בדאגה אחר הנעשה בחברה החרדית, שם נמשכת העלייה בתחלואה.

אלי אבידר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אלי אבידר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

תקנות הסגר יאושרו רק היום: "מהלך לא דמוקרטי"

הסגר השלישי נכנס לתוקפו אתמול בשעה 17:00, אולם ועדת החוקה של הכנסת תצביע רק היום על אישור התקנות, לאחר שאתמול לא נמצא בוועדה רוב לאישורן. את הדיון ניהל מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס). תחילה הוא הודיע כי ההצבעה תתקיים בשעה 17:00, אולם משנוכח כי הוא היחידי בדיון התומך באישור התקנות, החליט לדחות את ההצבעה.

"אתה מוביל מהלך לא דמוקרטי", זעם ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו), "תביא את התקנות להצבעה או שתסגור את הישיבה, אחרת אתה מבזה את הוועדה. כשאתה לא מצביע על התקנות, אתה כופה על מדינת ישראל סגר בלי לאפשר לנציגי הציבור הנבחרים להביע את דעתם".

יועמ"ש הוועדה, ד"ר עו"ד גור בליי, הבהיר כי התקנות התפרסמו ברשומות ונכנסו לתוקף אתמול ב־17:00, וכי לפי החוק, גם אחרי כניסתן לתוקף - הוועדה יכולה להצביע על התקנות ולאשר את כולן או חלקן, או לשנות את תוקפן.

מלכיאלי ניסה להגן על ההחלטה ואמר: "עדיין לא קיבלנו תשובות על חלק מהדרישות שעלו, היה לי רוב כשחברי האופוזיציה יצאו מהדיון, אך לא הצבעתי. יש לי אחריות למצות את הדיון. אבקש שמשרד הבריאות ישקול מחדש את נושא הטייק אוויי ממסעדות, את נושא הרפואה המשלימה, את חנויות כלי הכתיבה כמצרך חיוני למורות ולגננות ואת טקסי הבר/בת מצווה. אין אדם שלא זוכר את הבר מצווה שלו, זה טקס חשוב".

קודם לכן התקיים בוועדה דיון סוער בהשתתפות ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, שבו תקפו ח"כים מהאופוזיציה בחריפות את ההחלטה ללכת לסגר. ד"ר אלרעי פרייס דחתה את הביקורת והזהירה את חברי הכנסת: "בעוד שבועיים נהיה עם 8,000 מאומתים ביום. בגל השני היינו שיאני התמותה בעולם מקורונה. בכל המדינות שבהן עשו חיסון עדר ראינו עלייה משמעותית בתמותה. אם נשב פה ונגיד שהכל פוליטי, האחריות תהיה שלכם".