קופת החולים "מכבי שירותי בריאות" פרסמה אתמול נתונים ראשוניים, מהם עולה כי פחות מ-0.01% ממקבלי מנת החיסון השנייה לנגיף הקורונה חלו במחלה. מתוך 128,600 מחוסנים, רק 20 אנשים חלו בקורונה בחלוף שבוע מקבלת המנה השנייה, ומרביתם מעל גיל 55. ד"ר מירי מזרחי ראובני, סמנכ"לית ראש חטיבת הבריאות בקופת החולים "מכבי" התייחסה הבוקר (שלישי) לדברים בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM.

יוכפז: אתם מפרסמים בימים האחרונים מחקר שבעצם סותר את העמדה של אביגדור ליברמן.
"כן, אנחנו בעצם בודקים את הנתונים באופן רציף, גם משרד הבריאות בודק, ממה שאנחנו ראינו לא מדובר במאות. מתוך 128 אלף איש שבדקנו שבוע לאחר המנה השנייה רק 20 חלו במחלה. זה מעט מאוד, רק בשבוע שאחרי".

יוכפז: אחוז וחצי בערך, נכון?
"זה פחות מאחוז וחצי אבל מדובר בשבוע שאחרי המנה השנייה. חשוב לומר שפייזר בדקו את זה לאחר כחודש מהמנה השנייה".

יוכפז: החוזקה של הגוף להילחם נגד הנגיף נחלשת?
"לא. נדרש להשוות גם לאנשים שלא חוסנו. אני מעריכה שבזמן הנכון כפי שכבר פייזר עשו, נגיע לאותה רמת חיסוניות. זו רמה מאוד גבוהה ומאוד טובה, אין פה משהו שונה באופן יוצא דופן. חשוב לשים לב שזה לא רק המספרים אלא גם מי שחלה במחלה קלה יחסית וזה מאוד מעודד. אצלנו מרבית החולים היו מעל גיל 55 אבל עברו מחלה קלה".

דוידוב:  א-סימפטומטיים? לא ידעו שחלו?
"יכול להיות שיש א-סימפטומטיים שאנחנו לא רואים אותם אבל המטרה של החיסון זה להגן בעיקר על האוכלוסיות שבסיכון ולמנוע תמותה ומחלה קשה. אם חלקנו נחלה באופן קל ונעבור את זה בסדר זה גם בסדר, לכן הסוגיה המרכזית היא מניעת תחלואה קשה ומניעת תמותה ולפי הנתונים שבידינו הראשוניים זה עושה רושם מאוד טוב".

יוכפז: איך בודקים את זה?
"אנחנו בדקנו האם יש עדות למחלה. האם בוצעה בדיקה ואובחן חולה, ואז כמובן בודקים סימפטומים".

יוכפז: איזה נתונים העברתם לחברות התרופות?
"אנחנו לא מעבירים נתונים לחברות התרופות, משרד הבריאות יודע כמה חולים מאומתים יש בכל יום. הציבור יודע".

יוכפז: לא שם, תעודת זהות ומקום מגורים? רק מספר גולמי?
"למשרד הבריאות יש גישה למידע מי חולה כיוון שבהמשך הם גם מפיקים תעודת מתחסן כפי שאתם יודעים, אז המידע מועבר לצרכים האלה. 'מכבי' וודאי לא מעבירה חומרים לחברות תרופות ככל שידוע לי".

דוידוב: אני יכולה להעיד מעדות אישית שאני חברה בקופת חולים 'מכבי'. אחרי החיסון הראשון קיבלתי למייל שלי שאלון, אמנם אנונימי, אבל זה הגיע אליי. השאלון יכול להתגלגל לחברת התרופות?
"נכון, זה הדבר שאנחנו בודקים לצורך השירות שלנו. זה לא הולך למקומות אחרים, זה הולך ל'מכבי' ולפי זה אנחנו עושים את סקרי התסמינים. אנחנו רואים איזה אחוז מהאוכלוסייה לקה בכל אחת מתופעות הלוואי".

יוכפז: החיסון יעיל נגד המוטציה הבריטית אבל ישדרגו. כמה הוא נחוץ?
"הנושא של המוטציות הוא באמת נושא מורכב. מתי הוא יגיע - אני חושבת שממשלת ישראל תוכל לענות על כך. אנחנו ערוכים לחסן בהיקפים מאוד גדולים. ככל שמשרד הבריאות יספק לנו את החיסונים הנוכחיים או המשודרגים אנחנו נוכל לחסן ביעילות".

יוכפז: מי שחוסן בשבועות האחרונים מבין שהוא לא חסין נגד הווריאנט הדרום אפריקני?
"חברות התרופות עושות כל הזמן שיפורים בתהליך. חשוב לומר שהמבנה של החיסון הוא כזה שמאפשר לשפר אותו במהירות יחסית רבה. לי לא ידוע שהוחלט ונקבע שהחיסון יעיל משמעותית פחות עבור מוטציה זו או אחרת כרגע. ארגון הבריאות העולמי יקבע ובהתאם לזה חברת התרופות תכנס לפעולה ובזמן קצר יחסית לתת לנו חיסון משודרג".