שיתוף פעולה היסטורי בין סטודנטים לקולנוע ממכללת "ספיר" לסטודנטים ממרוקו מאוניברסיטת "מחמד השישי"  בבן גריר שליד מרקש - הניבה הפקת סרטים דוקומנטריים משותפים על המלאח  (הרובע היהודי) במרקש. 

הפרוייקט הייחודי הוא פרי יוזמתו של פרופ' סמי שלום שטרית ראש בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללת "ספיר", שאת סיפור המפגש בין הסטודנטים מישראל וממרוקו  ותוצאותיו הוא יציג בהרצאתו "זוכרים את מרקש", (15.5) הכלולה בסדרת מפגשים חדשה "ממערב למזרח סיפורם של יהודי מרוקו, מבטים חדשים" שתתקיים ב"אנו – מוזיאון העם היהודי" בעריכת רבקה אדרת.

"הסרטים שיצרו הסטודנטים המרוקאים והישראלים מהווים זיכרון של הקהילה היהודית שאיננה קיימת עוד, התורמים למודעות של הסטודנטים המוסלמים לנושא היהודי" אומרת רבקה אדרת עורכת ומנחה סדרות ומפגשים ב"אנו".

הרעיון לסדרה נולד לפני שבע שנים כשהחוקרת נינה פינטו אבקסיס ז"ל שמחקריה התמקדו בשפת החיכיתיה, לשונם של יהודי צפון מרוקו, דחקה באדרת לעשות סדרה על יהודי מרוקו. "אמרתי לה 'מאיפה אמצא נושאים, חומרים ומרצים?'  אבל כשנכנסתי לעובי הקורה חקרתי ומצאתי חומרים רבים ומרתקים שהספיקו אז לסדרה בת 30 הרצאות על יהודי מרוקו", נזכרת אדרת.

רבקה אדרת (צילום: גיורא אדרת)
רבקה אדרת (צילום: גיורא אדרת)

בשנים הבאות ועד פרוץ הקורונה, התמקדו הסדרות על יהדות מרוקו בנושאים מגוונים בהם היסטוריה, אמנות, אתנוגרפיה, קולנוע, ומוסיקה ועוד. "אף הרצאה לא חזרנו על אותו הנושא".

הסדרה החדשה "ממערב למזרח  סיפורם של יהודי מרוקו, מבטים חדשים" תתקיים בימי שני בשבוע מה-1.5 ועד ה-26.6 בין השעות 16:15 ועד 19:45. 

"אנו – מוזיאון העם היהודי" [email protected]

הסדרה תיפתח בהרצאתם של המזרחנית ד"ר אורית  ואקנין יקותיאלי ופרופ' יובל יקותיאלי "חפירות ומחקרים באתרים יהודיים בנאות מדבר בדרום מערב מרוקו" (1.5).

"ד"ר ואקנין יקותיאלי תדבר על חפירות של חופרים מישראל וממרוקו בדרום הסהרה,  בבתי הכנסת שם מצאו גניזה ובה עדויות לקיומה של קהילה יהודית מרוקאית. בין המימצאים נמצאו קמעות להגנה על יולדת ותינוקה, הגנה מפני מחלות  ועוד. נמצאו גם ספרי קודש ודפים מגניזת בית הכנסת ועוד" מספרת אדרת.

בהרצאה הבאה (1.5) יעלה ד"ר סמיר בן לאיישי לדבר על "היהודים והלאומיות המרוקאית במאה ה-20". סיפורו האישי  של ד"ר בן לאיישי מרתק כשלעצמו. הוא מוסלמי שנולד במרוקו וחי בישראל. בזכות מפגש שהיה לו כסטודנט במצרים עם מנהל המרכז האקדמאי הישראלי בקהיר, הוא זכה במלגת לימודים בישראל וכיום הוא מרצה ד"ר להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת בן גוריון.

ההרצאה "אור במערב" (5.6) אודות התרבות העברית במרוקו מהשנים 1912-1956 הכוללת יצירות שלמות ומרגשות, תובא בהרצאתו של ד"ר דוד גדג' מהאוניברסיטה העברית המבוססת על מחקרו. 

בהמשך תתקיים הרצאתו של פרופ' אדוין סרוסי "איך יהודי מרוקו מתפללים?" שתיתן  הצצה אל בית הכנסת וצליליו.

החוקרת עינת לוי המתמחה בזירה הפוליטית חברתית של מרוקו ויחסיה עם ישראל, תגיע היישר מרבאט שבמרוקו שם היא מתגוררת, להרצאתה "מנוסטלגיה להתחדשות" (29.5) על  התפתחויות ביחסי ישראל מרוקו מאז חידוש הקשרים הרשמיים בין המדינות במסגרת הסכמי אברהם.

בין ההרצאות הנוספות בסדרה "מרוקו עם טוויסט היספני" (22.5) במפגש עם ד"ר אביעד מורנו על הקמתו של מרכז מקר חדש בטנג'יר, במפגש עם מנהל המרכז פול דהן.

פרופ' משה בר אשר הנשיא לשעבר של האקדמיה ללשון העברית, ירצה על המהדורה החדשה של תרגום המקרא בעברית יהודית מגרבית (22.5).

תעיוש" - חיים ביחד, חיים יהודיים בקרב שבטים בֶּרְבֵּרִים בהרי האטלס. בעקבות מחקרי שדה של נסים קריספיל (12.6).

רבקה אדרת תקדיש את המפגש "ממערב למזרח" (29.5) לסרטים דוקומנטריים על יהודי מרוקו מאוסף המוזיאון. 

במפגש לפני האחרון בסדרה (19.6.2023) יוקרן הסרט "ביערות האלה" של היוצרים יעל קיפר ורונן זרצקי. זהו מסע קולנועי דוקומנטרי עלילתי אודות עולים משנות ה-50-60  שהועסקו בעבודות דחק ביערות. בין המשתתפים בסרט ראובן אברג'ל, ממקימי ומנהיגי  הפנתרים השחורים. בסיום ההקרנה יתקיים דיון.

את הסדרה יחתום (26.6) מופע חגיגי.