1. ספר. "סזון" מאת אבישי יער

שמונים שנים אחרי תקופת הסזון, שנודעו כימים של מלחמה וקרע בעם, חוזר אבישי יער לתקופת המנדט הבריטי שבה סכסוך בתוך הישוב היהודי הוביל כמעט לחורבן. האם ניתן יהיה ללמוד מהספר את הלקח שלא למדנו ולאחות את הקרע הנוכחי בעם?

בשלהי 1944, רצח של שלושה לוחמי לח"י בידי חיילים מהצבא הבריטי, בכפר מרוחק בגליל, הוא המקור לכתיבתו של "סזון", ספר המנסה לפענח תעלומה שנותרה פתוחה ועוסקת בשאלה – מי מתושבי הכפר הלשין או מסר אינפורמציה כלשהי אודות הלוחמים ומדוע?

תעודות שונות, דפי יומן וקטעי ראיונות שונים מוליכים את בועז היסטוריון, אל ארצות שונות, דמויות וזמנים ומציעים לו התבוננות חדשה בחיי הכפר בו גדל ובחייו שלו, ומושכים אותו אל משבר אישי עמוק ומסע מפתיע אל עתיד שלא ציפה לו.

"תקופת הסזון, ניקזה אל תוכה את האנרגיות הייחודיות של העימותים הבלתי נפסקים בין חלקי החברה שלנו, ונתנה ביטוי ואזהרה מפורשת למה שיכול לקרות לעם הזה אם לא ימצא דרך לחתור אל המשותף" אומר המחבר.

סזון פרונט מעודכן (צילום: יחצ)
סזון פרונט מעודכן (צילום: יחצ)

אבישי יער בן למשפחת חקלאים ממייסדי המושבה יבנאל. עוסק בכתיבת מוסיקה שירה ודרמה. מראשוני המרצים בתוכנית הרב תחומית באמנויות , מלחין ויוצר. "סזון" הוא ספר הפרוזה הראשון שלו.

 להשיג בחנויות הספרים, ובאתר הוצאת "מיתר" 

 https://www.meitarbooks.co.il/books/saison

2.

מוזיאון תל אביב – תמונת מצב

מוזיאון תל אביב לאמנות מקיים מגוון פעילויות ללא עלות במרחבים מוגנים באולמות המוזיאון ובמקביל גם במרחב הדיגיטלי. הצגות ילדים, סרטים מדובבים לכל המשפחה, הקרנת סרטי אמנות למבוגרים מלווים בהרצאות בשיתוף עם פסטיבלי הקולנוע דוקאביב ואפוס, סדנאות יצירה, סיורים באוספים ותערוכות המוזיאון ובמוזיאונים בעולם, מפגשים עם אמנים ואוצרים ועוד.

ההשתתפות ללא תשלום וברישום מראש באתר המוזיאון.

תכנים ופעילויות:

 //www.tamuseum.org.il/he/event/stay-connected-online-activities-kids

3.

בית האמנים בירושלים נפתח מחדש

בבית האמנים בירושלים מוצגות ארבע תערוכות יחיד חדשות. חברות חדשות 2022 – שרה ביננגה, יעל בוברמן אטאס, נגה גרינברג. אוצר: מידד אליהו. שרה בנינגה מציגה סדרת ציורים המתארים התרחשויות דרמתיות וחידתיות, גדושות בנות ובני אדם, ומתכתבת  עם סוגת הציור ההיסטורי ותכתיביו. בסדרה פרוזדור  טוענת יעל בוברמן-אטאס את עבודותיה במתח שבין אשליית החלל לבין הפעולה הרישומית-חומרית. בהשראת בית ילדותה בירושלים, עוסקת האמנית בעיבוד זיכרונות ורשמים לכדי בנייה מחדש של החלל הטעון.  בסדרה ימים כתיקונם מציגה נגה גרינברג תצלומים שמקורם במהלך ארוך שנים של מעקב אחר פואטיקת הצללים של היום-יום.

ים עמרני | זוכה הפרס לציור על שם אסנת מוזס לאמן צעיר לשנת 2023

אוצר מלווה: יונתן גולד. בבסיס הפעולה הציורית של עמרני מצוי תהליך הפשטה של דימויים מורכבים. באמצעות מעשה קולאז' הוא ממזג דימויים אלה עם מנעד רחב של מחוות ציוריות, ליצירת טווח של הנחות צבע, הנעות בין האקספרסיבי לגרפי.

ים עמרני  (צילום: ים עמרני)
ים עמרני (צילום: ים עמרני)

עדי בצלאל. המטפלת הפצועה

אוצרת: טל פרנקל אלרואי

עדי בצלאל, צלמת, ציירת ומטפלת באמנות, כורכת יחדיו שני מדיומים, שלכאורה מתחרים זה בזה, והופכת את היוצרות. מטפלת בדימויים המצולמים כמו בפצע פתוח, מרפאת אותם באמצעות ציור תמים למראה.

עדן בצלאל חבס | Matter of Time - תערוכה בסדרת נדבך 24

אוצרת: אפרת שלם

תערוכת היחידה הראשונה של עדן בצלאל חבס מורכבת מעבודות וידיאו, העוסקות באופן שבו משתקפת המציאות מבעד למסכים המקיפים אותנו מכל עבר. בה הוא בוחן את משבר האמון בין הצופה לבין המסך.

בית האמנים, ירושלים  www.art.org.il

4.

ניר שטראוס. מבוסס על סיפור אמיתי

“בימי שגרה זכיתי לשמח ולרגש עם ההצגה 'סבא שלי רמטכ"ל', ואשמח להגיע להופיע איתה גם בימי חירום, להיות רגע קטן בחייכם ורגע עצום עבורי" כותב היוצר והשחקן ניר שטראוס.

"סבא שלי רמטכ"ל" מאת ניר שטראוס ובביצועו, ההצגה שקיבלה את אישור "רוח תרבות" ו"סל תרבות". זוכת פרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל חיפה - מבוססת על סיפורו האמיתי של ניר שטראוס הנכד, שגדל בחיק סבא רואה החשבון, שלאחר אירועים שפקדו את המשפחה מוצא עצמו מנסה להחזיר למציאות את סבו האהוב שמאמין כיום שהוא הרמטכ"ל. 

בניסיונותיו מתגלה הקשר האנושי המיוחד בין השניים, במסע מ"המפקדה של הרמטכ"ל", בדרך לפרס מפעל חיים על פועלו כרואה-חשבון.  סיפור מצחיק ואנושי על כוחה של משפחה. בימוי: אלירן כספי.

להצגה, אישור מיוחד להציג בימים אלה בפני מפונים מהדרום ומהצפון.  להזמנות דרך המתכללים ברשויות הקולטות.