מצביעים ביפנית: שישה ימים לבחירות, והרשת מתפוצצת מתמונות, סרטונים וסטטוסים פוליטיים מקיר לקיר. בפעם השלישית השנה, נדמה שכבר כל מה שאפשר לומר כבר נאמר, והבחירות יצאו לכולנו מהחורים, ומרחב הזמן שהתפרס על שנה שלמה, איפשר ליוצרי אינטרנט שונים להביע את דעתם על המצב הפוליטי בדרכים שונות. סרטון אחד בולט במיוחד שצץ ברשת בימים האחרונים, הצליח להציג את סיפורה של המצב הפוליטי העגום בצורה של סרטון אנימה. אבל, מאיפה זה הגיע?

הסרטון "The State of Israel" של חברת ההפקה Frankendo הישראלית, הוא פרי יצירתם של שני יוצרי רשת צעירים, אקים דולינסקי (25, תל אביב) ותיאו דולב (27, תל אביב). השניים כתבו מספר פרקים של סדרת אנימציה המושפעת מהויזואליות והאסתטיקה היפנית, מתוך, לדבריהם' "חיבה עמוקה לאנימה ומוצריה".



עלילת הפרק הראשון בסדרת האנימה הכל כך ישראלית הזו, מתארת את נבחרי הציבור בצורה קומית התואמת למוטיבים העלילתיים שניתן למצוא בקשת הסיטאציות של סדרות אנימה פופולאריות. כך, גם את יומם הראשון בעבודה החדשה של חברי הכנסת ממפלגת "כחול לבן", יאיר לפיד ובני גנץ והמפגש שלהם עם חברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר, וכמובן, איך לא - יריבם הפוליטי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושותפיו מירי רגב, בצלאל סמוטריץ׳ והנשיא רובי ריבלין.

איך עושים אנימה בישראל?
"על מנת שהסדרה תשמור על לוק אותנטי כמה שאפשר, לקח חלק איתנו בפרויקט גם האמן אופיר שריף שעיצב ואייר את כל הדמויות", סיפר דולב, חצי מחברת ההפקות הויראלית הצעירה. "ענן גיבסון וטל דרמון הצטרפו אף הם, והיו אחראים על אנימציית הדיבור. בנוסף, לקחו חלק גם אמנים יפנים שגילינו דרך 'פייבר'".

''מצבה של ישראל'' - פרק האנימה הראשון על הבחירות בישראל (צילום: צילום מסך)
''מצבה של ישראל'' - פרק האנימה הראשון על הבחירות בישראל (צילום: צילום מסך)


מה זה "פייבר" ואיך זה קשור לעבודה שלכם?
"לעשות אנימה בארץ זה לא פשוט, גם כי אף אחד לא מדבר יפנית, וזה עלול להיות יקר בסופו של דבר. החלטנו לצייר את הסיפור הראשוני ביד, ולשלוח את השאר לחו"ל - וכאן פייבר נכנסת לעניין", סיפר דולינסקי, במאי ויוצר וידאו שעלה עם משפחתו מיפן בגיל 6. "תיאו גילה לי את הפלטפורמה האינטרנטית, שדרכה אפשר לשכור שירותים שונים של יוצרי אנימציה ומאיירים מחו"ל, במחירי רצפה, אבל לא רק - גם שירי הפתיחה והסיום, הדיבובים. שיר הסיום של הפרק הראשון הוא מתכון לחריימה ששלחנו לזמרת יפנית שמצאנו שם. היא ממש נכנסה לתפקיד, וביקשה אפילו לראות תמונה של המנה, כדי להבין מה היא שרה, זה מוסר עבודה שלא קיים בארץ. בלי קשר, כמובן שכל התכנון, התסריט והרעיון הוא כולו שלנו ויוצר בישראל".

"עשינו לכל החבר'ה המוכשרים בפייבר אודישנים, ומצאנו אותם ב'פינצטה', כי רצינו את המוצר שייראה הכי טוב שאפשר", המשיך דולב. "בעזרת שיתוף הפעולה בין היפנים לישראלים והקו-פרודוקציה ה'קלילה' הזו דרך רשת האינטרנט נוצרה חוויה ייחודית המשלבת אנימה יפנית ופוליטיקה ישראלית", סיכם.

''מצבה של ישראל'' - פרק האנימה הראשון על הבחירות בישראל (צילום: צילום מסך)
''מצבה של ישראל'' - פרק האנימה הראשון על הבחירות בישראל (צילום: צילום מסך)


עולה מיפן וקריאייטיב ישראלי
את השניים ניתן להכיר מכמה פרויקטים נוספים שכבשו את הרשת, ביניהם גם סרטון הפתיח לאותה סדרה שכובשת בימים אלו את הרשת, שעלה לפני כמה חודשים (במערכת הבחירות השנייה). החצי המסורתי של הצמד, שהביא את החיבה העמוקה לאסתטיקה היפנית אצל השתיים, אקים דולינסקי עלה מיפן, וגדל בכפר סבא. כיום, הוא מתגורר בתל אביב ומשמש כבמאי, צלם ועורך המנסה רבות בעבודותיו השונות לשלב בין האסתטיקה היפנית למערבית. סרטו הקצר "ערוץ הקניות החדש" שצולם ביפן ובישראל (פסטיבל חיפה 2019), זכה בפסטיבל Transatlanyk בפולין והוקרן בפסטיבלים שונים בארץ ובעולם. בנוסף, ביים את שני הקליפים האחרונים של הזמרת מיקה קרני, לצד פרויקטים רבים אחרים נוספים בעולמות התלת-מימד, אפקטים מיוחדים ועריכת אפטר.

אקים דולינסקי (צילום: תמיר מוש)
אקים דולינסקי (צילום: תמיר מוש)

למה דווקא אנימה?
"אני באמת צריך להסביר? תסתכל עליי!", אמר דולינסקי ל"מעריב". "חשבנו שהלך הרוח הציבורי ממש מאפשר לעשות קציצות מהמצב הפוליטי, ואין דרך טובה יותר מלהתאים את האסתטיקה היפנית למצבים המצחיקים שבהם הפוליטיקאים שלנו נמצאים מדי יום בחדשות. באופן כללי, כיפני מלידה, אני מאוד אוהב את האנימציה היפנית, והיא אבן דרך משמעותית בחיי. אין סיבה שהיא לא תהיה חלק ארי מהיצירה שלי". 

תיאו דולב (צילום: צילום פרטי)
תיאו דולב (צילום: צילום פרטי)

תיאו דולב, הצד התפעולי בהפקת הסרטון הוא מנהל קריאייטיב וארט דיירקטור בחברות שונות בתחום הדיגיטל. בעבר היה אחראי על ניהול קמפיינים עבור מותגים גדולים בישראל ובעולם. בימים אלו, הוא מתמקד בכתיבה, עריכה ובימוי של תוכן וידאו ו"פיצוח", לדבריו, של תוכן ויראלי. בעבר ניהל את עמוד הפייסבוק הויראלי "אם היו מצלמים את זה בארץ", והיום לצדו של דולינסקי, מנהל את קולקטיב Frankendo ליצירת תוכן מקורי ומסחרי בדיגיטל. הקולקטיב, לדבריו של דולב הוא "שילוב כוחות של המון אנשים מוכשרים. קולקטיב של צלמים, עורכים, כותבים, מאיירים וגרפיקאים בארץ ובחו"ל. היצירות שלנו מנסות לשלב בין תוכן לוקאלי לגלובלי על מנת לפנות גם לקהל המקומי ולקהל בינלאומי".