1. עוד ועוד

מוזיקה

יוני רכטר פותח וברי סחרוף סוגר את פסטיבל העוד 

פסטיבל העוד הבינלאומי ה-22 בירושלים מבית היוצר של "בית הקונפדרציה– מרכז חיים גורי לתרבות" ובניהולו האמנותי של אפי בניה יתקיים בין ה 18-27.11, ויציג 16 הפקות מיוחדות לפסטיבל, מופעי בכורה ומופעים חד-פעמיים. לדברי אפי בניה, המופע ‘תמונות מוזיקליות מפרקי אבות’  ממשיך את המסורת ומתבונן מחדש בשירה העברית העתיקה. “פניתי אל יוני רכטר על מנת שילחין טקסטים מפרקי אבות עבור מופע הפתיחה של הפסטיבל, בו יארח את האנסמבל הקולי הישראלי, אביתר בנאי ואסתר רדא.”  עוד בפסטיבל שורה ארוכה של יוצרות, בהן חביבה פדיה, רוחמה כרמל, ויקטוריה חנה, נטלי אוריון, סופי צדקה, הדר מעוז, מור קרבסי, מורין נהדר, לונא אבו נסאר, נטע אלקיים, יסמין לוי, דיקלה ולאה אברהם. את הפסטיבל תחתום ההופעה הבלתי נשכחת ‘אדומי השפתות’ של ברי סחרוף ורע מוכיח.

פסטיבל העוד הבינלאומי ה-22 בבית הקונפדרציה, 18-27.11, לכרטיסים: בימות 6226*, או zappa-club.co.il *9080. למידע נוסף: http://www.confederationhouse.org

נטע אלקיים (צילום: אסטוונאת חי)
נטע אלקיים (צילום: אסטוונאת חי)

2. בחזרה להתחלה

תיאטרון

הדוקו-דרמה החדשה ‘תרפ”ט 1929’ חוזרת לתחילת הסכסוך

ההצגה, בעקבות ספרו של הלל כהן ‘תרפ”ט: שנת האפס בסכסוך היהודי-ערבי’, עוסקת במעשי האיבה שהתרחשו באוגוסט 1929, הידועים כ’מאורעות תרפ"ט’, שהסתיימו עם 133 הרוגים בצד היהודי, 116 הרוגים בצד הערבי, ומאות פצועים משני הצדדים. לראשונה מוצגים על במה המאורעות כפי שהם השתקפו דרך עיני שני הצדדים - היהודים והערבים - וכן הבריטים, שניצבו בתווך. ההצגה עושה שימוש אך ורק בעדויות של בני התקופה: עדויות שהושמעו בפני וועדת החקירה הבריטית; עדויות שניתנו לגורמים יהודים; קטעי עיתונים, מכתבים וספרי זיכרונות. ריבוי הקולות מאפשר הצגת נקודות מבט שונות ואינו עוסק בכל מוקדי האלימות, אלא בירושלים בלבד. מאת אבנר בן עמוס, בימוי סיני פתר. שחקנים: חוה אורטמן, ראודה סלימאן, דניאל ברטוב, רביע חורי.

11.11 20:30; 13.11 21:00, תיאטרון יפו - מרכז לתיאטרון ערבי-עברי

מתוך ''שנת האפס'' (צילום: רדי רובנישטיין)
מתוך ''שנת האפס'' (צילום: רדי רובנישטיין)

3. מסרים אוניברסליים

מחול

להקת המחול ‘קמע’ מציגה הפסיון של מתיאוס 2727’

המתיאוס פסיון של באך,  נחשבת לאחת מיצירות המופת של המלחין ולאחת החשובות בעולם הנוצרי. היא מספרת את ספור צליבתו של ישו ובגידתו של יהודה איש-קריות כפי שמתארת המיתולוגיה הנוצרית, סיפורים אשר ליבו את השנאה כלפי יהודים במשך מאות שנים. תמיר גינץ הוא הכוריאוגרף השני בהיסטוריית המחול העולמית שהתמודד עם יצירה זו. הבלט, אותו יצר עבור להקת המחול ‘קמע’, מתקיים בעתיד, אלף שנים אחרי חיבורו של באך, עם מסר אוניברסלי של אנשים שמשוועים לאהבה ועידוד. היצירה תעלה בארץ פעמיים בלבד אחרי סבב הופעות בגרמניה שזוכה בימים אלו לשבחים והדים בעיתונות ובקרב הקהל. מגיל 16 ומעלה. המופע כולל עירום מלא.

10-11.11 20:30, מרכז סוזן דלל תל אביב

מתוך ''הפסיון של מתיאוס'' (צילום: כפיר בולטין)
מתוך ''הפסיון של מתיאוס'' (צילום: כפיר בולטין)

4. קלאסיקה בלבוש חדש

ילדים

מני ממטרה והדוד חיים מככבים בסדרה של הסינפונייטה הישראלית

מני ממטרה וקרנבל החיות, הדוד חיים והחתול במגפיים, פינוקיו ושרלוק הולמס – כל אלה ישתתפו בסדרה לכל המשפחה של הסינפונייטה הישראלית באר שבע, שמתחילה השבוע. הסדרה כוללת חמישה קונצרטים לילדים בהשתתפות כוכבי ילדים אהובים ובשילוב יצירות מאת מלחינים קלאסיים מוכרים בהם: אופנבך, ויוואלדי, הנדל,  סן -סנס ועוד. יפתח את הסדרה המופע 'פינוקיו ותזמורת הקסמים', המתחקה אחר סיפורו של פינוקיו שבורח מהנגרייה של סבא ג'פטו ופוגש תזמורת. פינוקיו נסחף בקסמה של המוזיקה, כשלפתע קורה לו דבר מוזר- הוא מתחיל להרגיש קשת של רגשות.

9.11 17:00 המשכן לאמנויות הבמה, באר שבע

מתוך ''פינוקיו'' (צילום: מיכאל דימשטיין)
מתוך ''פינוקיו'' (צילום: מיכאל דימשטיין)

5. קרן הפלאים של הנער

קלאסי

הבריטון מתיאס גרנה  מגיע לרסיטל מיוחד בפילהרמונית

התזמורת תחגוג השנה 85 שנים להיווסדה בסדרה של קונצרטים חגיגיים שבהם ייתארחו מוזיקאים בולטים מרחבי העולם. פותחים את החגיגות המנהל המוזיקלי להב שני וזמר הבריטון מתיאס גרנה, שיגישו רסיטל (11.10), וקונצרט חגיגי. ברסיטל יבצע גרנה שירים מתוך 'קרן הפלאים של הנער' מאת  מאהלר ואת מחזור 'שירי ריקרט' של המלחין, כמו גם סוויטה 'על פיוטים מאת מיכלאנג'לו בואונרוטי' של שוסטקוביץ' ו'בדידות' מאת שוברט. תוכנית הקונצרט החגיגי, בניצוחו של להב שני, כוללת  את 'תפילה' לתזמורת כלי קשת מאת אבני, ו'בדממה גדולה", מאת דיפנברוק (ביצוע בכורה בפילהרמונית), אותה ישיר מתיאס גרנה. בחלקו השני של הקונצרט תבוצע הסימפוניה 'טיטאן' מאת מאהלר.

10.11 20:00, אולם צוקר היכל התרבות תל אביב, 11.11 20:00 אולם לואי היכל התרבות תל אביב

Matthias Goerne  (צילום: Marie Staggat)
Matthias Goerne (צילום: Marie Staggat)

6. הטופ מכל העולם

תרבות

פסטיבל ‘אמנות על המסך’ חוזר בשבוע הבא

לפני שנתיים יזמה קרולין בונה מנכ"לית עדן סינמה, את פסטיבל ‘אמנות על המסך’, המביא למסך מחזות זמר, מופעי בלט וסרטים דוקומנטריים על אמנות ואמנים. עתה הפסטיבל חוזר, והפעם יתקיים במוזיאון תל אביב ובמרכז סזן דלל. במהלך שלושה ימים יוקרנו סרטי מחזות זמר, מופעי מוזיקה, מופעי מחול,  ותערוכות, כפי שהוצגו ברחבי העולם, באיכות צילום משובחת.  בין השאר יוצגו המחזמר ‘קינקי בוטס’, ‘המלך ואני’, ‘אגם הברבורים’ בהפקה של בית האופרה, פריז, ‘נעלים אדומות’ של מתיו בורן, ‘דון ג’ובאני’ מאת מוצרט, סרטים על פרידה קאלו, פיקסו  ועוד. 

אמנות על המסך, מוזיאון תל אביב ומרכז סוזן דלל החל מה-19.11 למידע וכרטיסים: WWW.EDENCINEMA.CO.IL 

מתוך ''Star Dust'' (צילום: Sharen Bradford)
מתוך ''Star Dust'' (צילום: Sharen Bradford)

7. סודות ושקרים

קולנוע

לילי קולינס מקבלת ירושה שהיא ממש לא ציפתה לה בסרט 'היורשת'

לורן מונרו (לילי קולינס) היא פרקליטת מחוז ניו יורק. היא צעירה מצליחה ובת למשפחה מיוחסת. כשאביה (פטריק וורברטון) נפטר בפתאומיות, במקום ירושה היא מקבלת צרור מפתחות למקלט תת קרקעי החבוי בנחלה המשפחתית. למרבה האימה היא מגלה בו סוד כל כך  סודי עד שאפילו אמה (קוני נילסן) לא ידעה עליו: גבר זר (סיימון פג) חי במקלט נעול וכבול כבר שנים רבות. כדי לרדת לשורש האמת היא מחליטה לשמור לעצמה את הסוד כדי לא לפגוע במשפחתה ובמערכת הבחירות של אחיה. מה שהיא מגלה עשוי להרוס את המשפחה ואת מורשתה. במאי ווהן סטיין. 

בבתי הקולנוע החל מה-11.11

היורשת של ''חמישה כוכבים'' (צילום: DANIEL MITCHELL)
היורשת של ''חמישה כוכבים'' (צילום: DANIEL MITCHELL)

8. חורף חם

מוזיקה

פסטיבל הג’ז אילת ייפתח השבוע בעיר הדרומית

פסטיבל הג’ז אילת ייפתח השבוע אחרי שנדחה מהתאריך הקבוע שלו בסוף אוגוסט. יוסי פיין, המנהל האמנותי של הפסטיבל בחר הפעם לשלב אמנים מוכרים עם יוצרים בתחילת דרכם. בשנה ה-35 של הפסטיבל יגיעו לצד האמנים המקומיים גם שני מוזיקאים בינלאומיים חשובים -  זוכה פרס הגראמי Toninho Horta הברזילאי שיגיע עם הגיטרה המלטפת שלו, ואמן הגוספל האמריקאי Doobie Powell . בין המשתתפים הבולטים בפסטיבל  יוני רכטר ואלי דג’יברי במופע משותף ‘דממה בעיר’, מרגול, שתארח את תמיר גרינברג, האמן הברזילאי טונינו הורטה יחבור למרסלו נמי, רועי בן סירה, יוראי אורון וז’וקה פריפיניאן, שלישית שי מאסטרו, ענת פורט, אסתר רדא, מארינה מקסימיליאן תארח את מרגי, אבישי כהן יגיע עם יונתן אבישי, שלום חנוך יעלה את ‘יציאה 2021’, רביעיית מתן קליין, אלון עדר עם תזמורת האורקסטרה ואפילו חווה אלברשטיין. 

11-13.11, לכרטיסים ותוכנית מלאה: www.redseajazz.co.il

חווה אלברשטיין (צילום: אסף אנטמן, יח''צ)
חווה אלברשטיין (צילום: אסף אנטמן, יח''צ)

9. בין מזרח למערב

אמנות

המוזיאון לאמנות המזרח הרחוק פותח תערוכה של האמנית שי רונג

המוזיאון לאמנות המזרח הרחוק ברמת גן, פותח מחדש את שעריו עם תערוכה חדשה - ‘המקום שאליו אתגעגע יום ולילה’, תערוכת יחיד של שִׁי רוֹנְג, המציעה מבט מרובד ומרתק על התרבות הסינית, בצל תקופה מורכבת בה התחדדו המתיחות, החשדנות והטינה בין סין למערב על רקע התפרצות מגיפת הקורונה. האמנית ילידת סין, חיה ופועלת בעשורים האחרונים בבריטניה.  יצירתה של רונג, העוסקת בתחומי הפרפורמנס והווידיאו, נעה בין תרבויות, בין מסורתיות לעכשוויות. רונג, המציגה בישראל לראשונה, בוחנת ביצירתה תמות של זהות, פמיניזם ומגדר. בתוך כך, היא מערערת על תפישות וייצוגים מערביים סטריאוטיפיים על סין, כשהתהליך הפרפורמטיבי ואמנות הגוף משמשים אותה כמהלך פואטי וביקורתי המפנה זרקור לסוגיות פוליטיות, אידיאולוגיות ופילוסופיות של מולדתה.

פתיחה: 11.11 20:00. המוזיאון לאמנות המזרח הרחוק ע"ש יחיאל נהרי, חיבת ציון 18, רמת גן

שי רונג, ''שבור את האגרטל'' (צילום: ג'ימי בייקר)
שי רונג, ''שבור את האגרטל'' (צילום: ג'ימי בייקר)

10. רגעי קסם

אופרה

‘שבת של זהב’ חוזרת עם תוכנית שכולה זוגות אוהבים

האופרה הישראלית חוזרת עם הסדרה 'שבת של זהב'  הסדרה הפופולרית של שבת בבוקר. המופע הראשון בסדרה יוקדש לסיפור אהבתם של הזוגות האופראיים הידועים - רומיאו ויוליה, טמינו ופמינה, פפגנו ופפגנה, פסקואלה ונורינה, נמורינו ואדינה, אורפיאו ואאורידיצ'ה, סופי ואוקטביאן ועוד זוגות אוהבים ורבים בדואטים אופראיים פופולריים בתוכנית שכולהאהבות מוגזמות ונפלאות. ג'ילדה מוכנה לעשות הכל כדי להציל את אהובה; דון ג'ובני מחזר בלהט אחר צרלינה; האחיות פיורדיליג'י ודורבלה מתלבטות בין בני זוג אופציונליים ועוד אינספור רגעים של אהבה רוגשת, מרגשת, רועשת וצורבת. בין המשתתפים: טל ברגמן, טל גנור, נועם היינץ, שקד סטרול, דניאלה סקורקה, ענת צ'רני, טלי קצף איתן שמייסר בפסנתר. 

13.11 11:00 באופרה הישראלית, תל אביב. כרטיסים: 03-6927777

מתוך ''שבת של זהב'' (צילום: יוסי צבקר)
מתוך ''שבת של זהב'' (צילום: יוסי צבקר)