יום המדע הישראלי לציון יום הולדתו של פרופ' אלברט איינשטיין, בחסות משרד המדע, הפך למסורת ועם חלוף תקופת הקורונה מתחדשות חגיגות המדע ברחבי הארץ. הוא מתקיים בו זמנית ברחבי ישראל במכוני מחקר, אוניברסיטאות ומוזיאונים למדע. מטרתו לגשר בין מדענים וידע מדעי, לבין הציבור הרחב בגובה העיניים, בדרכים חווייתיות, אינטראקטיביות ומלמדות ולגשר בין מדע לקהילה.

מוח. מוזיאון המדע ירושלים (צילום: אריאל שרוסטר)
מוח. מוזיאון המדע ירושלים (צילום: אריאל שרוסטר)

ביום המדע הקרוב שיתקיים ב-24 במרץ, יפתחו מספר מוזיאונים לציבור הרחב ויאפשרו כניסה חינם לתערוכות השונות. לא יודעת מתי הייתם בפעם האחרונה במוזיאון כזה, אבל זה לא מה שהיה פעם. לא מדובר בתערוכות משעממות כי אם במיצגים אינטראקטיביים הכוללים מסכי מגע, הדפסות תלת מימדיות ושלל פלאי טכנולוגיה שהופכים את כל החוויה למטורפת. הן לילדים, שמחשבים ומסכים הם כבר חלק בלתי נפרד מחייהם, והן להורים שלהם שעוד לומדים איך לעשות טבלת אקסל. 

יום המדע במדעטק חיפה (צילום: מושון תמיר)
יום המדע במדעטק חיפה (צילום: מושון תמיר)

מוזיאון המדע בירושלים יקיים יום פעילויות מיוחד, לכל המשפחה, בזרקור על חדשנות ישראלית פורצת דרך בדגש על בריאות וגוף האדם.  סדנאות, הדגמות, הרצאות, סיורים ומפגשים בנושאים שונים ביניהם, תרופות וויטמינים, גוף האדם, המוח, חושים, ומפגש פעיל עם נציגים מחברות הייטק ישראליות המתמקדות בפיתוח התקנים רפואיים המשפרים את חיינו.

מרפאת הדובים במוזיאון המדע ירושלים (צילום: אריאל שרוסטר)
מרפאת הדובים במוזיאון המדע ירושלים (צילום: אריאל שרוסטר)

במדעטק בחיפה, יערכו מופעי הדגמות מדעיות לגילאי 5 ומעלה, אודות ההיסטוריה של המדע כמקפצה לעולם החדשנות ולפיתוחים הטכנולוגיים של ימינו, בינהם מופע "הכל בקול", בנושא נפלאות הקול והצלילים והפיתוחים בתחום, מבקרים מגיל 7 ומעלה יוכלו להשתתף במשחק וירטואלי עם משקפי מציאות מדומה בעולם הדינוזאורים שבתערוכה הבינלאומית "סודות הדינוזאורים", תתקיים סדנת היכרות לכל המשפחה עם העולם היצירתי של מדפסות תלת מימד, בה יכינו המשתתפים מחזיק מפתחות בהדפסה במקום ועוד ועוד. 

להיכרות עם עולמות הסמויים מהעין. יום המדע 2022 (צילום: באדיבות מכון המחקר מיגל)
להיכרות עם עולמות הסמויים מהעין. יום המדע 2022 (צילום: באדיבות מכון המחקר מיגל)

תחת הכותרת "מו"פ הילדים התכווצו", יתקיימו אירועי יום המדע בערבה התיכונה במרחבי מעבדות מו"פ להיכרות עם עולמות הסמויים מהעין: ממולקולות, DNA, חיידקים, וירוסים, יצורים קטנטנים ועד כוכבים וגלקסיות רחוקות. בתוכנית, שלל התנסויות חווייתיות במוקדי הפעילות במו"פ ובמתחם חממת הערבה, לרבות  סיור בעולמות נסתרים במתחם VR חדשני למציאות מדומה עם משקפי תלת-ממד.

יום המדע 2022 של מכון המחקר מיגל חגיגת מדע לכל המשפחה בגליל (צילום: באדיבות מכון המחקר מיגל)
יום המדע 2022 של מכון המחקר מיגל חגיגת מדע לכל המשפחה בגליל (צילום: באדיבות מכון המחקר מיגל)

אוניברסיטת אריאל מזמינה אף היא את הקהל הרחב להיחשף ולהרחיב את הידע ביום המדע הישראלי. ביום זה יחכו לכם בקמפוס הדגמות פיזיקאליות וכימיות, הרצאות מאת ד"ר לב טלאור מהמחלקה לפיזיקה וד"ר חיים כהן מביה"ס לרפואה , התנסות פעילה במעבדות של חומצה ובסיס (כימיה) והפקת DNA (ביולוגיה), סדנאות בנושאים שונים כגון: יוטיוברים, הפקת תכנית אולפן, בוטניקה, יצירות פיזיקאליות, מתחם קטנטנים, מתחם יצירות מדעיות, הופעה מרכזית של ד"ר מולקולה ועוד.

פעילויות יום המדע במדעטק - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל. בין השעות 16:00-20:00, הכניסה חינם בהרשמה מראש באתר המוזיאון. יש להתעדכן באתר על שעות הפעילויות השונות.

יום המדע 2022 במוזיאון המדע ירושלים.  בין השעות 14:00-16:00 הכניסה מוגבלת לילדים עם צרכים מיוחדים ומשפחותיהם. בין השעות 16:00-20:00 כניסה לקהל הרחב. חובה לשריין כרטיסים מראש באתר המוזיאון.

יום המדע במו"פ ובמתחם חממת הערבה. בין השעות 16:00-20:00. הכניסה וההשתתפות ללא תשלום. כל הפרטים באתר משרד המדע והטכנולוגיה.

יום המדע באוניברסיטת אריאל.  בין השעות 16.00-20.00 (קמפוס מילקן). ההשתתפות באירוע אינה כרוכה בתשלום. תכנית האירוע והרשמה מראש באתר האוניברסיטה