מה לא נאמר על בני דור ה־Z (מי שנולדו אחרי שנת 2000)? שהם דבוקים למסכים, שהם צורכים את התוכן שלהם מהרשתות החברתיות במקום מכלי התקשורת, שהם חיים בהפרעת קשב תמידית ושהם צורכים ומייצרים מידע בקצב אדיר. מחר יושם זרקור על בני הדור הזה בפסטיבל “הדור שישנה את העולם", מבית teenk, שייערך לראשונה בישראל, בהנחיית גל גברעם ואביתר עוזרי.

“קצב ההתפתחות של הדור היום גבוה פי מיליון משל הדור הקודם", אומר יואב דגני, מהיוטיוברים הגדולים בישראל תחת השם “פסטיבי", שירצה בפסטיבל. “לכל שאלה שיש לבני הדור הזה - יש תשובה מיידית באינטרנט. יש שיגידו שהם מאבדים את התמימות שלהם, אבל אני חושב שזה משהו חיובי. הדור שלי מתפתח בצורה הרבה יותר מהירה מהדור של פעם. היום ילד בן 14 מתנהג כמו בן אדם בן 30".

יואב דגני (צילום: דניאל סטרבו)
יואב דגני (צילום: דניאל סטרבו)

“היום יש כל כך הרבה מידע, והוא הרבה יותר נגיש", אומר עמית פורטל, ספורטאי ובוגר יחידה קרבית ואחד מיוצרי התוכן וכוכבי הטיקטוק הגדולים ביותר בישראל עם למעלה מ־250 אלף עוקבים בפלטפורמות החברתיות, שגם הוא ירצה בפסטיבל. “אתה יכול להיות כל דבר שתרצה, תלוי כמה אתה רוצה את זה. אם בעבר היית צריך ללכת לספרייה, אז היום הכל נמצא בחוץ, באינטרנט. היום ילד פותח את הטלפון ויכול לעשות תואר דרך האינטרנט. הנגישות מאוד רלוונטית היום".

“הדור הזה יכול לבחור מה התוכן שלו, הדור הזה מחליט בכל שנייה מה הוא רוצה", אומרת גם ענבל ביבי, זמרת שהגיעה לגמר “אקס פקטור לאירוויזיון" וכיום מובילה פרויקט בנושא תקשורת בריאה, שגם היא תרצה בפסטיבל. “הוא צורך המון מידע וקשה לתפוס אותו. יש לזה הרבה יתרונות, ויש גם חסרונות. לדעתי זה דור גאון, מתוחכם במיוחד. הם חופשיים".

על מה תדברו בהרצאה שלכם?
דגני: “ההרצאה שלי עוסקת בהעלאת המודעות לחלש ולשונה. כך למשל צילמתי סרטון שבו לקחתי הומלס וקניתי לו כל מה שהוא רוצה במשך יום שלם, אוכל ובגדים, לקחתי אותו לדירה פנויה ודאגתי לו לחיים נורמליים. גיליתי אדם אינטליגנט. הוא פשט את הרגל בעקבות הקורונה. מצאתי לו עבודה, והיום הוא גר בדירה בלוד. הוא סיפר לי שהוא היה ארבעה חודשים ברחוב, ואני הייתי האדם הראשון שדיבר איתו באמת, ולא כדי לתת לו כמה שקלים. הוא אמר לי שאם לא הייתי מגיע אליו, הוא היה מסיים את החיים שלו בתוך שבוע־שבועיים. אני אומר בהרצאה שאם אתה מצליח לראות בן אדם במצוקה ולשאול מה איתו - זה יכול להציל חיים".

ביבי: “אני הולכת לדבר על תקשורת בטוחה ופתוחה, לדבר דוגרי. המטרה שלי היא לקדם תקשורת בין אנשים על הרגשות שלהם, זה דבר בסיסי חשוב לקיום שלנו, למערכות יחסים עם בני זוג, חברים, משפחה. יש חשיבות בללמד ליצור קשרים עם בני אדם. ההרצאה מעניקה לבני הדור כלים איך להבין את עצמם קודם, את מה שהם מרגישים, וגם איך לקחת אחריות: מה אנחנו יכולים לשפר ומה הצד השני יכול לשפר. זה משהו שאני רוצה הרבה זמן לעשות, ואני נורא שמחה שזה יוצא לפועל".

פורטל: “אני הולך לדבר על מי הייתי לפני ארבע שנים. הייתי בן אדם אחר לגמרי. אני הולך לדבר על מה שעברתי מאז, על השירות הצבאי שלי, על פיתוח החוסן הנפשי, ולהסביר לבני נוער איך להצליח במה שהם עושים או רוצים לעשות".

משהו ללמוד ממנו

רבים כיום מעלים תכנים לרשתות. מה לדעתכם גורם למישהו להפוך לכוכב רשת?
ביבי: “כוכב רשת הוא מי שיש לו משהו לחדש. משהו שאף פעם לא שמעו אותו, לא ראו אותו. אנשים מחפשים משהו חדש, משהו ללמוד ממנו".
פורטל: “צריך הרבה אומץ בשביל לעמוד מול המצלמה ולדבר, לשתף במה שעובר עליך. אתה צריך להיות אותנטי, לא לשקר, לא להציג מישהו שאתה לא. וגם צריך שתהיה לך תשוקה לזה, צריך לרצות את זה, תשוקה להשפיע על אנשים - בין שזה לצחוק, לבכות ובין שלקחת ממך השראה".

דגני: “כדי להפוך לכוכב רשת אתה צריך לחלום בגדול, להאמין בעצמך, לא לפחד שיגידו עליך דברים. אם תקשיב למה שאומרים - לא תגיע לשום מקום. אתה צריך להיות יצירתי, מבריק, כזה שמעז לחלום ולעשות מה שהוא רוצה, להפוך את החלומות שלו למציאות".

ענבל ביבי (צילום: עמית סליקטר)
ענבל ביבי (צילום: עמית סליקטר)

איך אתם רואים את עצמכם משפיעים על הדור הצעיר?
דגני: “יש לי המון כוח, אני יודע כמה השפעה יש לי, וכמה כוח יש בזה. כל דבר שאני עושה יכול להשפיע על מאות אלפי בני נוער, חשוב לי להראות את הצד החיובי של הבן אדם, איך אפשר להשפיע לטובה על העולם, לתת ולאהוב אחד את השני ולדבר בשפה יפה. לפעמים אני לא מאמין לכמות האהבה שאני מקבל, ואני נהנה מכל רגע, מכיר תודה. יש לי חוקים של ברזל - סיגריות או אלכוהול אני לא אקדם בחיים, לא משנה כמה כסף מעורב בזה, לא אשתתף בקמפיין, קללות - אין דבר כזה, אני רוצה שכל ילד שיצפה בי - שההורים שלו ידעו שהוא בידיים בטוחות".

ביבי: “אני רוצה שבני הדור הצעיר יזרמו עם עצמם. אבל בעיקר צעירים צריכים ללמוד לקבל את עצמם ואת מה שהם עוברים בחיים. אני רוצה שתהיה להם תחושה של ביטחון בתוך עצמם. אני רוצה להעביר את העוקבים שלי תהליך גדול. אנחנו זה כל מה שיש לנו בחיים. אני רוצה לסייע להם להתנהל בחיים האלו בצורה שיותר מיטיבה איתם. כמי שיש לה הרבה עוקבים, כל מה שאני אומרת, יוצא מהפה לאחר מחשבה. אני בוחנת לפני אם אני מאמינה במה שאני אומרת, במה שיוצא מהידיים או מהפה שלי. צריך להאמין במה שאתה עושה. גם השירים שלי עוסקים בלקחת את הכוח חזרה אלינו. תמיד לזכור שאנחנו בעצמנו מספיק חזקות. זה מה שאני רוצה להעביר כאמנית, כפרפורמרית וכיוצרת".

פורטל: “במה אני משפיע על הדור? בכך שהדור ישפיע על עצמו, ואני אכווין אותו. אני לא אשנה את העולם, אני אתן לאנשים משהו קטן, השראה, והם ישנו. חשוב לי להעביר ערכים של נחישות, דבקות במטרה: אם חשוב לך להשיג משהו, תעבוד למען זה. לא לפחד להיכשל ולצאת מאזור הנוחות".

עמית פורטל (צילום: דור אליהו)
עמית פורטל (צילום: דור אליהו)

רעיונות במקלחת

כמה זמן מהיום שלכם מוקדש לרשתות החברתיות, וכמה זמן אתם עובדים על פוסט או על סרטון?
פורטל: “זה תלוי ביום, אם זה יום שאני מראש מתכנן ליצור בו תוכן. ליצור סרטון יכול לנוע בין חצי שעה לשעתיים. יש פוסטים שיותר ויש שפחות. משהו לטיקטוק יכול לקחת כמה שניות. באינסטגרם יש מסרים יותר בוגרים שהעבודה עליהם לוקחת יותר זמן".

דגני: “התוכן שלי מאוד מגוון. יש אתגרים שלוקחים שבועות שלמים, ויש דברים שלוקחים ימים בודדים. באחד הסרטונים שלי קברתי את עצמי חי במשך 24 שעות: נכנסתי ליממה לתוך קופסה מיוחדת עם מיזוג אוויר, אוכל ושתייה, וזה צולם בלייב. אחר כך זה ישב עוד שבועיים בעריכה. לפני כל סרטון שאני מצלם יש חשיבה שלמה, כמה זמן ייקח לי להפיק את הדבר. הרעיונות הכי טובים עלו לי במקלחת, כשאני בשקט עם עצמי".

ביבי: “יצירת התכנים גוזלת הרבה זמן. אבל יש פער גדול בין לשבת במשרד לבין לשבת בבית קפה עם חברים, כשכולם עובדים יחד. כולנו עוסקים בסושיאל, יוצרים תוכן, אמנים, מוזיקאים. אנחנו נפגשים בבית קפה ויושבים בכיף. מתייעצים זה עם זה, נעזרים ביכולות ובכישורים זה של זה. לגבי הזמן שלוקח ליצור סרטון, זה מאוד תלוי בסרטון, בדרך כלל שעה עד שעה וחצי. צריך לחשוב על הרעיון, לכתוב אותו כמו שצריך, לצלם ולערוך".

“המחשבה הרווחת על דור ה־Z היא שהם דור אדיש, לא מעורב, שלא חושב על העתיד שלו, שמנותק מהנעשה במדינה", אומר יניב ויצמן, מומחה לבני נוער, מנכ"ל והבעלים של teenk. "חשוב היה לנו להראות שיש צד אחר לדור הזה. החלטנו להוביל פסטיבל מסוג אחר, שנותן במה למשפיעים ומשפיעות עם רצון ורעב לשנות את העולם, כל אחד מנקודת המבט שלו. זהו צורך אמיתי שזיהינו עקב העובדה שלבני הדור הזה כן חשוב להשאיר חותם ואכפת להם ממה שקורה בסביבה שלהם ובכלל".