"רגע לפני יום השואה, שאלתי את בתי הקטנה בת ה-8 מה היא זוכרת מאירועי יום השואה בשנה שעברה". מספר משה פלא יום טוב, עורך דין, איש עסקים ויזם החוקר את העולם של המטאוורס והחדשנות בעידן החדש. "היא סיפרה לי בהתלהבות על הצפירה בבית הספר ושחלק מהילדים אף צחקו בזמן הצפירה וגם היא. חייכתי אליה באהבה. אחד האתגרים הכי מורכבים של גופים וארגונים שעוסקים בהנצחת השואה, הוא להנחיל לדור הצעיר את זכרון השואה שהמיטו הנאצים על עם ישראל ואת זכר מעשי הגבורה והמרד בימים ההם, ובכך להמשיך ולחזק את מורשת העם היהודי - משואה לתקומה". 

"האתגר להעביר את המורכבות של השואה לילדים ולנוער ואף לחיילים בישראל, דור שחי ברשתות חברתיות, רגיל למסרים קצרים ומהירים, שבדרך כלל מלווים במוסיקה טרנדית, וברובם הם מסרים שטוחים, הוא אתגר גדול. סיפור השואה הוא מורכב רגשית, סיפור של התעללות לא אנושית, רעב, מוות, שזור באירועים שונים במקומות שונים, וכך גם סיפורי מעשי הגבורה האציליים. 

כשעלתה ההזדמנות לחוקר ומשקיע חדשנות כמוני, לבחון את הארגונים בארץ העוסקים בשואה ומעבירים את המסר בצורה חדשנית או על ידי שימוש בטכנולוגיה חדשה, קפצתי עליה. בחרתי עבורכם 4 פרויקטים או מיצגים שתוכלו לשתף בהם את הדור הצעיר, כדי ללמוד על השואה בדרך חדשה. חלק מהפרויקטים הללו פועלים כל השנה מתוך תפיסה שאת זכרון השואה יש להנחיל כל השנה ולא רק ביום השואה". 

1. "בבקשה תצילו אותי": אחד על אחת עם אנה פרנק 

אמש התקיים לראשונה מיצג הולוגרמות מצמרר של עמותת "שם ונר" בשיתוף עיריית תל אביב, בכיכר דיזינגוף, בדמותם של שישה נספים, אשר "קמו לתחייה" לערב אחד וסיפרו את סיפורם דרך העיניים שלהם ובצורה שלא נעשתה בעבר. בין הדמויות תוכלו לראות ולשמוע את אנה פרנק, יאנוש קורצ'ק וגם דמויות פחות מוכרות כמו חנה לוין, שנרצחה בגיל 19 אחרי שהפעילה בית חרושת למסמכים מזויפים והעבירה מסמכים לתוך ומחוץ לגטו וכך הצילה עשרות יהודים ממחנות ריכוז והשמדה. 

מיצג הולגרמות ''בבקשה תצילו אותי'' בכיכר דיזינגוף. שת''פ של עמותת שם ונר ועיריית תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
מיצג הולגרמות ''בבקשה תצילו אותי'' בכיכר דיזינגוף. שת''פ של עמותת שם ונר ועיריית תל אביב (צילום: מוטי קמחי)

2. מוזיאון יד מרדכי: חסידי אומות עולם - לבחור בטוב

במוזיאון יד מרדכי, נפתח לאחרונה מרחב חינוכי אמרסיבי, בו נערכות סדנאות דיגיטליות, בתצוגה של 270 מעלות, אשר במהלכן הקהל מוקף בסאונד וידאו ואנימציה ומלווה במדריך שמסייע להפיק את המירב מהחוויה. הסדנה "חסידי אומות עולם - לבחור בטוב"  מטרתה לתת השראה ולהראות שמספיק רק בן אדם אחד כדי להשפיע על חיים של המון אנשים אחרים, ובנוסף על המחירים העצומים שכרוכים בכך. מומלץ להגיע עם הילדים והמשפחה, אפשר גם לפני ואחרי יום השואה, רק בתאום מראש.

3. לשוחח עם השורדת בבינה מלאכותית chat GPT

פרוייקט מרתק של עמותת "חסדי נעמי" וצוערי 8200 שיצרו בינה מלאכותית מבוססת על הסיפור של שורדת השואה הגברת טובה פדר בת ה-86 מבני ברק, שסיפור חייה יכול בקלות להפוך לסרט מתח או ספר. כשהייתה בת 8.5 התחזתה טובה לבתו של קצין גרמני שמת במלחמה ועלתה בעזרת מסמכים מזויפים על קרון רכבת שהובילה קצינים נאצים ובהם אדולף אייכמן להונגריה. את סיפור חייה של פדר ושעות רבות של תיעוד שהעבירה ליד ושם, קיבלו הקצינים החדשים של אגף המודיעין באמצעות הכנסת, ובמהלך מרתון פיתוח החלו לייצר את אפליקציית הצ'אט, המתבסס כאמור על בינה מלאכותית. כך למעשה יכול כל אדם ובמיוחד תלמידי ישראל להכנס לקישור ו"לשוחח" עם בינה מלאכותית שמספרת את סיפור השואה של פדר מנקודת מבטה הייחודית. קישור לצט עם טובה פדר Chat With Tova (shoa.chat)

מסע למחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו באמצעות משקפי מציאות מדומה (צילום: באדיבות ניצחה הרוח)
מסע למחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו באמצעות משקפי מציאות מדומה (צילום: באדיבות ניצחה הרוח)

4. ניצחה הרוח: מסע למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו במציאות מדומה

הסיפור מאחורי המיזם הזה הוא די מדהים: 3 נשים חרדיות, נחושות להשתמש ביכולות ההפקה והבימוי שלהן, חיפשו דרך חדשה להעביר את הידע ההיסטורי של השואה. הן נתקלו במקרה בטכנולוגיה של מציאות מדומה, ועשו את הלא יאמן, כשהצליחו לקבל אישור לצלם באושוויץ במשך 3 ימים לבד בלי אף אחד אחר. זכות ששמורה רק להן ולאפיפיור. זהו אחד הפרויקטים המרגשים שיצא לי לחוות ולראות, ובכלל בעיני כזה המסמל את העתיד של מערכת החינוך בארץ ובעולם. לא עוד הרצאות יבשות וקריאה  מתוך ספר, אלא חוויה רב חושית, בה ניתן לראות את החיים במחנה השמדה אושוויץ, בעזרת משקפי תלת מימד ואף להסתובב במרחב שצולם על ידי מצלמת תלת מימד. הסיור מתחיל בקהילה יהודית שוקקת חיים בקראקוב ומשם ממשיך למחנה אושוויץ-בירקנאו, כשלאורך כל הדרך בולטת הגבורה היהודית הנצחית. המיצג עובר בין המשרפות, המקלחות, הביתנים, רציפי הרכבת ורחבת המסדרים והוא מלווה בהסבר מקצועי ומרתק של ישראל גולדווסר, מרצה בעל שם עולמי לחקר השואה.

מסע למחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו באמצעות משקפי מציאות מדומה (צילום: באדיבות ניצחה הרוח)
מסע למחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו באמצעות משקפי מציאות מדומה (צילום: באדיבות ניצחה הרוח)

"יש עוד המון מיזמים חדשים טכנולוגיים אבל אלה הנבחרים שבחרתי להעביר אליכם הפעם", מסכם פלא יום טוב. "ולגבי הקטנה בת ה- 8 שלי, יכול להיות שיצחקו גם השנה בכיתה שלה במהלך הצפירה, אבל הפעם תהיה לה הבנה קצת יותר עמוקה של השואה מעבר לתמונות שחור לבן ופנים ללא שם".