בית חולים חדש קם בירושלים ללא עזרת משרד הבריאות. זהו "בית החולים לספרים" שפותח היום (שני) את הדלתות והמחלקות בבית אבי חי בירושלים לכבוד שבוע הספר. ילדים וילדות מוזמנים לאשפז כאן את ספריהם האהובים "הפצועים" (קרועים) מרוב שימוש לריפוי ותיקון. אל בית החולים הובאו גם ספרים 'פצועים' שנאספו מכל רחבי הארץ, ולאחר 'ריפויים' ייתרמו למחלקות ילדים בבתי חולים, לספריות רחוב ולמסגרות נוספות. 

הילדים מוזמנים להשתתף בסדנאות הריפוי לספרים עם 'רופאי ספרים' שילמדו אותם לתקן ספרים ויעשו זאת באמצעות פרופרמנס. הביקור כולל גם עיצירה ב'בית מרקחת פואטי' בהובלת אבישי חורי. "הילדים ימלאו גיליון רפואי והרוקח ירשום להם את התרופה המתאימה. למשל, תרופת שירים מספרי ילדים, או מבחנה עם ציטוט מספר ילדים אהוב" מספרת לירן ליפשיץ, מנהלת אמנותית שותפה של הפסטיבל.

בבית החולים פועלת  גם "מחלקת יולדות", סדנאות שהן מעין הוצאה לאור, במסגרתן יוכל כל ילד שירצה להתחיל לכתוב את הסיפור שלו ויזכה לחותמת מיוחדת של ההוצאה. 

"למרות הנתונים המעידים שילדים מתרחקים מקריאה ומכתיבה בגלל המסכים והקורונה שפגעה באוריינות, ילדים עדיין רוצים סיפור טוב, ואין זה משנה האם הספר ישן חדש או מחודש. ראינו ילדים שמתרגשים מספרים, עצובים ודומעים למראה ספר קרוע" מוסיפה ליפשיץ.

"אמנם שבוע הספר שם פוקוס על צרכנות ספרים. אבל לצד הכותרים החדשים אנחנו מאמינות גם בשימור ספרים, בספרים מפעם כאלה שחוזרים אליהם שוב ושוב, ספרים שמעבירים לאח קטן, לבן דוד או לחברה. קורה לעתים שילד מגלה בתוך ספר ישן, הקדשה שניתנה מלפני 50 שנה לילד שהיה וקרא את הספר. הספרים נטעמים בסיפורים משל עצמם,  כאלה שמתחילים סיפור חדש אצל הילדים שקוראים בהם" אומרת יטבת פייראיזן וייל, מנהלת אומנותית שותפה של הפסטיבל.

לדברי לירן ליפשיץ גם ספרים שהפכו לסדרות טלוויזיה כמו "כראמל" (מאירה ברנע גולדברג), "ילדי העץ" (רן כהן אהרונוב) ו"שקשוקה" (גליה עוז) אינם יורדים מהמדפים והביקוש לספרים הוא עצום. "מדהים לגלות שחלק מסופרות וסופרי הילדים מגיעים למעמד של רוק סטאר ממש", היא מעידה. 

בית חולים לספרים (צילום: דנה בר סימן טוב, יח''צ)
בית חולים לספרים (צילום: דנה בר סימן טוב, יח''צ)

לבית החולים לספרים ליפשיץ מתכוונת לאשפז לצורך ריפוי את "והילד הזה הוא אני", ספרו המיתולוגי של יהודה אטלס. "אני מתחננת בפני בנותי שיתנו לי לקרוא אותו באוזניהן שוב ושוב" היא משתפת. עמיתתה, יטבת פייראיזן וייל תגיע לפסטיבל עם הספר האהוב עליה מכל "פוליאנה" מאת אלינור ה.פורטר "בתי קוראת את הספר עכשיו".

"בית החולים לספרים" הוא גולת הכותרת של פסטיבל שבוע הספר לילדים וילדות שיתקיים השבוע מה-13-16 ביוני בבית אבי חי בירושלים. מלכתחילה הפסטיבל נועד להיפתח בשבוע הספר של שנת הקורונה 2020 ונדחה.

בין שלל האירועים בפסטיבל: הצגות, מפגשים עם סופרות וסופרי הילדים סדנאות עם מאיירים, בהם "מגש הקצב" "שירי הילדים של אלתרמן, בפרוייקט מוסיקלי מצחיק ומרגש. "ילדי בית העץ", מפגש ספרותי מוסיקלי עם יאיא כהן אהרונוב ורוני הדר, סדנת איור של דמויות משירים אהובים, עם המאיירת איה גורדון נוי. מופע רדיו חי על הבמה עם ירדן בר כוכבא הלפרין ודידי שחר שיוקלט וישודר בגלי צה"ל, בתוכניתם בשבת בבוקר.

במפגשים עם סופרות וסופרים יפגשו הילדים את הסופרת גליה עוז מחברת סדרת "שקשוקה"  ביחד עם מיכאלה רון המגלמת בסדרה את דמותה של אפי.  

את הסופרת מאירה ברנע גולדברג והמאייר נדב נחמני לרגל השקת "כראמל הקומיקס"  כאן תינתן לילדים הזדמנות לראות את אחורי הקלעים של המילים והאיורים ולצייר את כראמל, ובמפגש עם הסופר ינץ לוי תינתן הצצה ראשונה לספרו החדש  "כשסבא אליהו היה קטן 3".

גם אירועים בזום יתקיימו בפסטיבל. אחד בהם מפגש ספרותי עם הסופר דויד גרוסמן, לרגל צאת ספרו "לכל קמט יש סיפור", בהנחיית עידן אלתרמן שגם ישיר. המפגש ילווה באיורים לספר של מאיה שלייפר. 

בחצר בית אביחי יהיה יריד ססגוני למכירת ספרים לילדים ולנוער. כשדמויות מפתיעות יצאו מדפי הספרים ויסתובבו בשטח; קונצרט סיפורים; פינות קריאה ועמדות אוכל מהספרים - מתירס חם עד מיץ פטל.  

להשלמת התפאורה: תולעת ספרים באורך 20 מטרים  מטיילת על חומות בית אביחי מבפנים ומבחוץ.  "איזו תולעת ספרים חמודה" חותמת לירן ליפשיץ. 

לילדים החל מגיל שש.